ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

دلایل و نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی

دلایل و نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی

هدف از استفاده‌ی دندان مصنوعی این می باشد که بیمارانی که به خاطر دندان ازدست‌رفته، دچار مشکلاتی در صحبت کردن، لبخند زدن و از همه مهم تر غذا خوردن شده‌اند، به‌ صورت طبیعی بتوانند این کارها را انجام دهند. چنانچه دندان‌های مصنوعی راحت باشند و به‌ خوبی نگه‌داری شوند، انجام این کارها به‌راحتی امکان‌پذیر خواهند بود. برای افزایش طول عمر دندان مصنوعی نیاز است، روش مناسب و نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی را به خوبی آموزش دیده باشید.

یادگیری نحوه‌ی تمیز کردن دندان‌ مصنوعی برای حفظ بهداشت روزانه‌ی دهان بسیار مهم می باشد، ولی گاهی امکان دارد لازم باشد که کارهای بیشتری برای تمیز کردن دندان مصنوعی خود انجام شود.

چرا باید دندان مصنوعی را تمیز کنیم؟

دندان‌های مصنوعی معمولاً از موادی مانند پلی‌متیل‌متا‌کریلات یا پلی‌کربنات تهیه می‌شوند که قابلیت جذب رنگ و لکه را دارند. بنابراین، تمیز کردن دندان‌های مصنوعی بسیار مهم است به دلیل موارد زیر:

از بین بردن باکتری‌ها

ذرات غذایی و باکتری‌ها می‌توانند روی سطح دندان‌های مصنوعی جمع شده و باعث ایجاد عفونت دهانی و تخریب دندان‌های اطراف شوند. با تمیز کردن دندان‌های مصنوعی، می‌توان این باکتری‌ها را از بین برد و از ایجاد مشکلات دهانی جلوگیری کرد.

حفظ زیبایی

لکه‌ها و رنگ‌های روی دندان‌های مصنوعی می‌توانند ظاهر زیبایی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. با تمیز کردن منظم، می‌توانید از این نقص‌ها جلوگیری کنید و دندان‌های خود را در حالت بهتری نگه دارید.

پیشگیری از بوی بد دهان

با باقی‌ماندن ذرات غذایی و باکتری‌ها روی دندان‌های مصنوعی، ممکن است بوی بد دهان ایجاد شود. با تمیز کردن دندان‌های مصنوعی، می‌توانید این مشکل را کاهش دهید و از دهانی تازه و تمیز برخوردار شوید. بنابراین، تمیز کردن دندان‌های مصنوعی به دنبال مراقبت‌های دهانی روزانه بسیار مهم است تا از سلامت دهان و زیبایی آن مراقبت شود.

نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی

جلوگیری از وقوع حادثه در محل تمیز کردن

سطح کار را که قرار می باشد در آنجا دندان‌های مصنوعی تان را تمیز نمایید، در برابر وقوع حادثه ایمن کنید. برای احتیاط در برابر افتادن دندان مصنوعی، یک دستمال‌کاغذی یا پارچه‌ای را در کف سینک (دستشویی یا ظرف‌شویی) قرار دهید و سینک را تا حدی از آب پر نمایید، زیرا چنانچه دندان مصنوعی روی سطحی محکم بیفتد، امکان دارد شکسته شود. دندان مصنوعی را با دست دیگرتان بگیرید به‌ صورتی ‌که آن را زیاد فشار ندهید. در غیر این صورت دندان مصنوعی امکان دارد، شکسته شود.

در هر صورت با توجه به تمامی مراقبت ها ممکن است دندان مصنوعی شکسته شود و یا ترک بردارد، در بسیاری از مواقع با توجه به نحوه آسیب دیدگی پروتز دندان امکان ترمیم آن وجود دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته کلیک کنید.

لابراتوار دندانسازی اسپید با سال ها تجربه در زمینه دندانسازی  می تواند به شما در رابطه با مشکلاتی که ممکن است بعد از داشتن دندان مصنوعی با آن ها روبه رو شوید، کمک های زیادی کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه تعمیر دندان مصنوعی شکسته کلیک کنید.

طریقه ی مسواک زدن دندان مصنوعی

در حالی که مسواک مخصوص دندان مصنوعی را در یک دست گرفته‌اید، همه‌ی قسمت‌های دندان را مسواک بزنید. مطمئن شوید که برس‌های مسواک به تمام منافذ و نقاط زاویه‌دار می‌رسدبرای جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان های مصنوعی در حین مسواک زدن، آن را خیلی محکم روی دندان‌ها نسایید. مسواک زدن دندان مصنوعی، باید با دقت و به آرامی انجام شود تا از تشکیل جرم جلوگیری کند.

از یک مسواک مخصوص برای دندان مصنوعی استفاده نمایید

برای تمیز کردن دندان مصنوعی همه‌ی نواحی دندان، توصیه می‌گردد که از یک مسواک مخصوص دندان مصنوعی استفاده نمایید. چنانچه ترجیح می‌دهید که از مسواکی معمولی استفاده نمایید بایستی دقت بیشتری داشته باشید تا مسواک به همه‌ی نواحی منحنی و زاویه‌دار دندان مصنوعی تان برسد. چنانچه از یک‌ دندان مصنوعی تکی استفاده می‌نمایید، لازم می باشد از مسواکی جداگانه برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده نمایید تا وضعیت مسواکی را که برای دندان‌های طبیعیتان بکار می‌برید، حفظ کنید.

از آب گرم و مواد تمیز کننده استفاده نمایید

می‌توانید از ژل یا خمیر مخصوص دندان‌های مصنوعی یا کمی صابون و یا مواد شوینده مخصوص برای دندان مصنوعی و یا مواد تمیزکننده‌ی غیر سمی و متعادل دیگر استفاده نمایید. از خمیردندان‌های معمولی یا هرگونه پودر یا تمیزکننده‌های زبر و ساینده استفاده نکنید. این مواد امکان دارد سبب خراش دادن دندان‌های مصنوعی شوند و فضایی را برای انباشته شدن باکتری‌ها و آسیب دیدن غشای مخاطی دهان شوند.

دندان‌های مصنوعی تان را از دهان خارج نمایید

بیرون آوردن دندان‌های مصنوعی برای مدت‌ زمانی در هر روز می‌تواند سبب استراحت لثه‌ها و بافت‌های دهانی‌تان گردد و آن‌ها را برای مدتی از اتصال مداوم با دندان‌های مصنوعی فارغ سازد. زمانی که این دندان‌ها بیرون از دهانتان هستند، بایستی آن‌ها را مرطوب نگه داشت. بهترین راه این می باشد که در طول شب آن‌ها را درون آب نگه داری کنید.

قیمت پروتزهای‌ دندان در سال جدید چقدر است؟

آب‌کشی

درحالی‌که دندان مصنوعی را زیر شیر آب قرار داده‌اید، از مسواک برای شستشوی مواد تمیز کننده و آلودگی‌های روی آن استفاده نمایید. خوب آن را بررسی نمایید. نواحی که احساس می‌شود لیز هستند امکان دارد نشان‌دهنده‌ی وجود پلاک روی سطح دندان مصنوعی باشند.

برای تمیز کردن دندان مصنوعی از یک محلول شیمیایی استفاده کنید

نگه‌داشتن دندان‌های مصنوعی در یک محلول شیمیایی کمک می‌نماید تا لکه‌ها و رسوباتی که می‌توانند شسته شوند یا با مسواک برطرف گردد، کاسته شوند. معمولا مواد محلولی نگه‌دارنده‌ی مخصوص دندان مصنوعی آنتی میکروبیال (ضد میکروبی) هستند و مزایایی نیز در بر دارند.

دندان‌های مصنوعی را کاملاً در آب فرو ببرید

حتماً برای تمیز کردن دندان مصنوعی آن ها را کاملاً در محلول یا آب فرو ببرید و درپوشی روی ظرف قرار دهید. مراقب باشید که هیچ قسمتی از آن بیرون از آب و در معرض هوا نباشد.

از یک ظرف مناسب استفاده نمایید

برای نگه‌داری و تمیز کردن دندان مصنوعی، ظرفی را انتخاب نمایید که اندازه‌ی مناسبی با اندازه‌ی دندان مصنوعی تان داشته باشد تا به‌خوبی آن را پوشش دهد. زمان انتخاب ظرف حتماً میزان مایعی را که قرار می باشد، روی دندان‌ها بریزید، در نظر بگیرید.

دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را رعایت کنید

برای آماده‌سازی و مدت‌زمان نگه‌داری دندان مصنوعی در آب، از دستورالعمل‌های شرکت تولیدکننده پیروی نمایید. برای افزایش اثر مواد تمیز کننده، فقط از آب ولرم استفاده نمایید. استفاده از آب داغ می‌تواند فرم دندان‌های مصنوعیتان را برهم بزند.

قبل از استفاده دندان مصنوعی خود را بشویید

در هنگام صبح وقتی‌ که دندان مصنوعی را از آب بیرون می‌آورید، برای بهداشت دندان مصنوعی آن را بشویید تا مواد شیمیایی و آلودگی‌ها از بین بروند و سپس قبل از قرار دادن آن در دهانتان آن را مسواک بزنید.

اگر دندان مصنوعی را قبل از استفاده نشوییم چه می شود؟

استفاده از دندان مصنوعی بدون تمیز کردن آن می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. در زیر تعدادی از این مشکلات را بررسی می‌کنیم:
باقی‌ماندن باکتری‌ها
اگر دندان مصنوعی را پیش از استفاده شستشو نکنید، ممکن است باکتری‌ها و مواد غذایی روی سطح آن باقی بمانند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث تولید بوی نامطبوع در دهان شوند و به طور کلی به سلامت دهان آسیب برسانند.
خرابی دندان‌های اطراف
دندان مصنوعی که پاک نشده است ممکن است به دندان‌های طبیعی اطراف آسیب برساند. به عنوان مثال، اگر آن دندان مصنوعی لکه‌هایی داشته باشد، ممکن است رنگ لکه‌ها به دندان‌های طبیعی منتقل شود و ظاهر آن‌ها را زشت کند.
عفونت‌های دهانی
باقی‌ماندن باکتری‌ها و مواد غذایی روی دندان مصنوعی می‌تواند به عفونت‌های دهانی منجر شود، از جمله التهاب لثه و التهاب‌های دهانی دیگر. بنابراین، مراقبت و تمیز کردن دندان‌های مصنوعی قبل از استفاده بسیار اهمیت دارد تا از مشکلات فوق جلوگیری شود و سلامت دهان حفظ شود.

ظرف نگه داری دندان مصنوعی را تمیز کنید

محلول یا آب استفاده‌شده را دور بریزید و ظرف را کاملاً تمیز نمایید تا برای استفاده‌ی بعدی آماده باشد. برای اطمینان از تمیزی و تازگی دندان‌های مصنوعی‌تان تا حد امکان، این کار را روزانه انجام دهید.

چگونه غذا در بین دندان‌های مصنوعی گیر می‌کند؟

بنابر دلایل متعددی، هنگام غذا خوردن، ذرات غذایی در دندان مصنوعی شما انباشته می‌شوند:

  • آلودگی ها و ذراتی که هنگام جویدن به بالا و پایین حرکت می‌کنند امکان دارد در سقف دهان رانده شوند و در دندان مصنوعی بالایی گیر کنند.
  • غذا به سطح پلاستیکی و زبر دندان مصنوعی خیلی آسان‌تر از بافت‌های دهانی می‌چسبد؛ این سبب می‌گردد که با گذشت زمان آلودگی‌هایی در این بخش ها انباشته گردد.
  • ذرات غذایی رانده‌شده در کف دهانتان می‌توانند بالا بروند و در زیر دندان مصنوعی پایینی گیر کنند.

دندان مصنوعی قسمت اعظمی از فضای دهانتان را دربر می‌گیرد، به این معنا که احتمال انباشته شدن باقی‌مانده‌های غذا در زیر آن‌ها بیشتر از دندان‌های طبیعی خواهد بود.

مشکلاتی که با باقی ماندن مواد غذایی در دهان برای دندان مصنوعی به وجود میاید

ذرات غذا به قسمت‌های خاصی از دندان مصنوعی بیشتر از بخش‌های دیگر آن می‌چسبد و چنانچه دائماً این ذرات و آلودگی‌ها را برطرف نکنید می‌توانند سبب مشکلاتی در سلامت دهان و دندان گردد، بوی بد دهان رایج‌ترین مشکل در میان 87 درصد از کسانی است که دندان مصنوعی استفاده می‌نمایند. زمانی که ذرات غذا در دهان انباشته می‌شوند، در طول یک ساعت فاسد و نامطبوع می‌گردد. برای تشخیص تاثیر دندان مصنوعی برای بوی دهانتان، دندان‌های مصنوعی‌تان را به مدت پنج دقیقه در یک کیسه‌ی پلاستیکی دربسته‌ای قرار دهید، زمان باز کردن کیسه، به این نتیجه خواهید رسید که بوی بد دهان شما به خاطر دندان مصنوعی‌تان می‌باشد.

التهاب بافت دهانی یکی دیگر از مشکلات رایج در استفاده از دندان مصنوعی می‌باشد. زمانی که ذرات غذایی چسبنده در بخشی از دندان‌های مصنوعی که در اتصال با دهانتان می باشد انباشته شوند، باکتری‌هایی که از این باقی‌مانده‌های غذایی تغذیه می‌کنند می‌توانند به لثه‌ها و بافت‌ها منتقل شوند که این امر سبب بروز عفونت می‌گردد.

در صورت کنترل نشدن این عفونت، التهاب ناشی از آن امکان دارد سبب بیماری‌های لثه یا زخم‌های دهانی مربوط به دندان مصنوعی گردد که در گوشه‌های لب‌ها ظاهر می‌گردند. مطالعات گوناگون و بسیاری نشان داده‌اند که رابطه‌ای میان بیماری‌های دهانی و بیماریهای مزمنی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و روماتیسم وجود دارد، به این ترتیب لازم می باشد که طریقه‌ی صحیح تمیز کردن دندان مصنوعی را بدانید، بدون در نظر گرفتن اینکه از چه نوع دندان مصنوعی استفاده می‌نمایید.

تعمیر دندان مصنوعی شکسته در دندانسازی اسپید

عوارض عدم تمیز کردن دندان مصنوعی

برخی اشخاص امکان دارد از اهمیت تمیز کردن دندان‌ مصنوعی مطلع نباشند و یا آن را جدی نگیرند و نسبت به انجام آن بی توجه باشند. لازم می باشد بدانید که عدم تمیز کردن دندان مصنوعی عوارضی را به وجود می‌آورد که در ادامه این مطلب آنها را بیان کردیم:

ایجاد عفونت‌های خطرناک

تمام دندان‌های مصنوعی به مرور زمان با بیوفیلم پوشانده می‌شوند. بیوفیلم توسط باکتری‌های خطرناکی مثل استافیلوکوکوس اورئوس و MRSA تشکیل می‌گردد. این باکتری‌ها به آرامی راه خود را به معده باز می‌کنند و امکان دارد سبب عفونت‌های خطرناک گردد.

ایجاد بیماری‌های گوناگون

تجمع بیوفیلم روی دندان مصنوعی برای مدت طولانی می‌تواند سبب بیماری‌های جدی ماثل مشکلات تنفسی، بیماری قلبی و ذات‌الریه آسپیراسیون گردد. چنانچه فردی در حین داشتن بیوفیلم روی پروتزهای دندانی خود دچار بریدگی در داخل دهان گردد، سبب عفونت و بیماری سیستمیک خواهد شد.

خراب و بد بو شدن دهان و دندان‌های مصنوعی

عدم تمیز کردن دندان‌ مصنوعی نه تنها برای بهداشت دهان و دندان مضر می باشد، بلکه می‌تواند سبب خراب شدن سریع‌تر پروتزهای شما نیز گردد. چنانچه دندان مصنوعی خود را به صورت مرتب تمیز نکنید، می‌تواند حاوی میکروب‌ها و باکتری‌هایی باشد؛ این میکروب‌ها در طول زمان به رشد خود ادامه می‌دهند و سبب فرسودگی دندان‌های مصنوعی می‌شوند.

نکات مهم در تمیز کردن دندان مصنوعی

در شستن و تمیز کردن دندانهای مصنوعی، بایستی به نکات بهداشتی زیر توجه گردد:
  • از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده گردد و همینطور آب خیلی داغ نباشد.
  • تا حد امکان از سفید کننده ها برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده نگردد. البته برخی سفید کننده های رقیق اشکالی ندارند و چنانچه مورد نظر و صلاحدید دندانپزشک واقع شده باشند، استفاده از آنها می تواند موثر و مناسب باشد.
  • دقت کنید که حداقل یک بار در روز، دندانهای مصنوعی شست و شو شوند تا مواد و جرم های آلوده کننده ای که بر روی دندان ها نشسته اند، پاک شوند.
  • فقط دندانهای مصنوعی نیستند که نیاز به شست و شو دارند. بلکه در هر بار شست و شو، دهان و لثه ها نیز بایستی تحت شست و شو قرار بگیرند.

لابراتوار دندانسازی لب اسپید با کادری مجرب در زمینه ساخت  دندان مصنوعی و تعمیر دندان مصنوعی می تواند به شما خدمات ارزشمندی را ارائه کند.

با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *