ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته

نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته

پروتزهای مصنوعی، چه کامل و چه جزئی، اغلب از مواد بادوام مثل فلز و اکریلیک ساخته می شوند، پس عمر طولانی دارند. ولی نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته و آسیب دیده یکی از دغدغه ها و سوالات افراد می باشد و نشان می دهد که احتمال آسیب در آنها بسیار زیاد می باشد.

نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته

تعمیر دندان مصنوعی که شکسته یا آسیب دیده است، بستگی به نوع آسیب و نوع مصنوعی برای تعویض دندان دارد. در ادامه، چندین راهکار برای تعمیر دندان مصنوعی شکسته آورده شده است:
  1. تعمیر توسط دندانپزشک

    • اگر دندان مصنوعی شما شکسته است، اولین گام این است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک ممکن است بتواند از طریق تعمیرات مختلفی، مانند استفاده از رزین‌های خاص یا تعویض بخش شکسته، دندان مصنوعی شما را تعمیر کند.
  2. تعویض سریع با دندان مصنوعی جدید

    • در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که دندان مصنوعی شکسته را به سرعت تعویض کنید. این امر معمولاً در صورتی که آسیب به دندان طبیعی زیر آن وجود داشته باشد، حائز اهمیت است.
  3. استفاده از چسب‌های دندان مصنوعی

    • برخی چسب‌ها و مواد چسباننده مخصوص دندان مصنوعی در بازار موجود هستند. این مواد به شما این امکان را می‌دهند که دندان مصنوعی خود را خودتان تعمیر کنید. هرچند که این راهکار ممکن است به موقعیت موقتی کمک کند، اما بهتر است هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  4. تعمیر موقت با استفاده از مواد خودترمیم‌کننده

    • در صورتی که بخواهید تعمیرات موقتی انجام دهید، می‌توانید از مواد خودترمیم‌کننده مانند کیت‌های تعمیر دندان استفاده کنید. این کیت‌ها معمولاً حاوی رزین‌ها و مواد ترمیم‌کننده دیگر هستند که به شما امکان تعمیر دندان مصنوعی خود در خانه را می‌دهند.
نکته مهم این است که در هر صورت، بهتر است تا زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما می‌تواند با بررسی وضعیت دقیق و استفاده از روش‌های مناسب، بهترین توصیه‌ها را برای تعمیر دندان مصنوعی شکسته شما ارائه کند. زمانی که دندان مصنوعی شما به صورت غیرمنتظره ای می شکند، یا متوجه میشوید که ترک های کوچکی روی دندان های مصنوعی شما ظاهر می شود، بایستی در کمترین زمان دندان های مصنوعی خود را تعمیر نمایید.

موقع شکستن دندان مصنوعی چه باید کرد؟

این سوال که چگونه می توان یک پروتز شکسته را بازیابی نمود امکان دارد برای بیشتر افرادی که از این نوع پروتز استفاده می کنند مطرح گردد.

چنانچه دندان مصنوعی شما خراب شد، به جای اینکه به دنبال ویدیوهای یوتیوب در مورد نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته خود باشید، پیشنهاد می کنیم سریعا برای تعمیر دندان مصنوعی شکسته خود به آزمایشگاه دندانپزشکی بروید.

همینطور می توانید به عنوان واسطه با دندانپزشک تماس بگیرید و دندان مصنوعی خود را از طریق دندانپزشک به لابراتوار دندانپزشکی بفرستید و منتظر بمانید تا ترمیم گردد.

چنانچه یک پروتز یدکی در خانه دارید، می توانید از آن به عنوان جایگزین استفاده نمایید تا هنگامی که تعمیر دندان مصنوعی شکسته انجام گردد.

ترمیم دندان مصنوعی ترک خورده

علل شکستگی دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی ممکن است به دلایل مختلفی شکسته شوند. در زیر تعدادی از دلایل شکستگی دندان‌های مصنوعی ذکر شده است:

ضربه یا تصادف

ضربه مستقیم به دندان‌های مصنوعی یا تصادف ممکن است باعث شکستگی آنها شود. این ضربه می‌تواند ناشی از فعالیت‌های ورزشی، تصادفات خانگی، یا تصادفات رانندگی باشد.

خوردن مواد سخت

خوردن مواد غذایی سخت، مثل آجیل‌ها، یخ، یا شکرهای سخت، ممکن است باعث فشار زیاد بر روی دندان‌های مصنوعی شده و به شکستگی آنها منجر شود.

تغییرات دمایی

تغییرات دمایی ناگهانی، مثل مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم، می‌تواند باعث انقباض و انبساط دندان‌های مصنوعی شود و در نتیجه به شکستگی آنها منجر گردد.

فشار غیرطبیعی

استفاده از دندان‌های مصنوعی برای کارهایی که اصطلاحاً برای آنها طراحی نشده‌اند، ممکن است باعث شکستگی آنها شود. برای مثال، باز کردن چیزهایی با دندان‌های مصنوعی به جای استفاده از ابزارهای مناسب.

ترکیدگی یا ضعیف شدن مواد سازنده

ممکن است در طول زمان، موادی که برای ساخت دندان‌های مصنوعی استفاده شده‌اند، ترک خورده یا ضعیف شوند. این امر می‌تواند ناشی از عوامل چون عدم مراقبت مرتب، استفاده غیرصحیح، یا عدم انطباق صحیح با دندان‌های طبیعی باشد.

تغییرات در دهان و لثه

تغییرات در لثه‌ها یا تغییر موقعیت دندان‌های طبیعی می‌تواند باعث ایجاد فشار یا تنش بر روی دندان‌های مصنوعی شده و به شکستگی آنها منجر شود.

استفاده طولانی مدت

استفاده طولانی مدت از دندان‌های مصنوعی ممکن است باعث ایجاد خستگی در مواد سازنده و در نتیجه شکستگی آنها شود.

برای جلوگیری از شکستگی دندان‌های مصنوعی، مهم است که به راهنمایی‌های دندانپزشک خود در مورد نحوه نگهداری و استفاده از آنها توجه کنید. همچنین، مراجعات دوره‌ای به دندانپزشک برای بررسی و تعمیرات لازم نیز اهمیت دارد.

تعمیر دندان مصنوعی شکسته در خانه

در مواقع اضطراری، می توانید از کیت تعمیر دندان مصنوعی شکسته در خانه استفاده نمایید تا دندان مصنوعی شکسته خود را در کمترین زمان و به سرعت بدون آسیب بیشتر ترمیم نمایید.

ولی این تنها یک راه حل موقتی می باشد و به هیچ عنوان توصیه نمی گردد و بایستی از یک دندانساز کمک دریافت بفرمایید، لابراتوار دندانسازی اسپید با سال ها تجربه در زمینه دندانسازی می تواند به صورت اورژانسی تعمیر دندان مصنوعی شما را انجام دهد و در کمتر از سه ساعت دندان مصنوعی شکسته شما را ترمیم کرده و برای شما ارسال کند، با ما در تماس باشید.

زمان تعمیر دندان مصنوعی شکسته

چنانچه به درستی از پروتزهای خود مراقبت نمایید، بایستی 5 تا 10 سال برای شما ماندگار باشد و بعد از آن بایستی تعویض گردند.

با این حال، مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه دندان اطمینان حاصل می نماید که وضعیت پروتزهای متحرک خود را بررسی می نمایید و می توانید هر گونه مشکل جزئی و ایجاد شده در دندان مصنوعی خود را اصلاح نمایید تا بتوانید از آسیب های جدی تر محافظت کنید.

تعمیر دندان مصنوعی شکسته در لابراتوار دندانپزشکی به زمان کمتری نسبت به ساخت مجدد پروتز نیاز دارد و به همین علت می باشد که تعمیر دندان مصنوعی شکسته همیشه در اولویت می باشد. علاوه بر این، هزینه آن بسیار کمتر از ساخت و ساز می باشد. برای اطلاع از زمان ساخت دندان مصنوعی شکسته به این مقاله مراجعه بفرمایید.

جلوگیری از شکستن دندان مصنوعی

همانگونه که در بالا بیان شد، استرس های روزانه و گذشت زمان بزرگترین چالش هایی هستند که سبب شکستن دندان مصنوعی و سپس تعمیر دندان مصنوعی شکسته شما می گردند.

بنابراین، بهترین راه حل برای جلوگیری از شکستگی پروتز این می باشد که اطمینان حاصل نمایید که از پروتزهای متحرک خود مراقبت می کنید و بهداشت دهان و دندان در اولویت می باشد.

برای حفظ بهداشت پروتزهای خود، بایستی آنها را به طور مرتب در یک سینک پر از آب تمیز نمایید و دندان های خود را مسواک بزنید (با یک حوله صورت که در سینک قرار داده شده است تا در صورت افتادن دندان های مصنوعی نشکند). پس از شستن کامل آنها، آنها را یک شب در محلول تمیز کننده دندان مصنوعی خیس کنید.

نحوه تعمیر دندان مصنوعی شکسته

تعمیر دندان مصنوعی شکسته شما بایستی توسط یک متخصص آزمایشگاه دندانپزشکی انجام گردد. به هیچ عنوان از چسب برای تعمیر دندان مصنوعی شکسته خود استفاده نکنید، چون آنها برای کارهای دندانپزشکی در نظر گرفته نشده اند و حاوی مواد سمی هستند.

دندان های مصنوعی شکسته به محض ورود به لابراتوار ضدعفونی شده و همراه با دستگاه ثابت می شوند و بریده می شوند. پس از پخت در قابلمه مخصوص پولیش و آسیاب، پولیش کامل شده و کار آماده تحویل به بیمار می باشد.

اقدامات آزمایشگاهی دندانپزشکی برای تقویت بیشتر دندان های مصنوعی

یکی از اصلی ترین مشکلات آزمایشگاه دندانپزشکی، اقدامات تقویت بیشتر دندان های مصنوعی می باشد.

  • برای استحکام بیشتر دندان مصنوعی، لابراتوار دندانپزشکی دو بخش شکسته را با سیم یا سیم ارتودنسی یا سیم استنلس استیل به هم وصل می کند که به افزایش استحکام دندان مصنوعی کمک می نماید.
  • قبل از بردن دندان مصنوعی به دندانپزشک، حتماً آن را متعادل نمایید.

تعمیر دندان مصنوعی شکسته و نیمه شکسته

چنانچه دندان مصنوعی شما از وسط نصف شده است، می توانید آنها را به آزمایشگاه دندانپزشکی ببرید و برای تعمیر آنها با دندانپزشک مشورت نمایید، در اکثر موارد امکان دارد مجبور شوید آنها را به طور کامل تعویض نمایید.

چسب تعمیر دندان مصنوعی شکسته

ترک های دندان مصنوعی را نمی توان با هیچ نوع چسبی ترمیم نمود چون امکان دارد بار چرخه ای وارد شده بر روی پروتز در طول فرآیند جویدن را تحمل نکند. همینطور معمولا چسب ها برای استفاده در حفره دهان مناسب نیستند.

کیت ترمیم دندان مصنوعی چیست؟

کیت‌های تعمیر پروتز که اغلب در داروخانه‌ها مشاهده می‌شوند اغلب شامل مواد باندینگ می‌شوند، در حالی که برخی امکان دارد شامل پروتزهایی نیز باشند که می‌توانند به صورت موقت جایگزین پروتزهای از دست رفته شما گردند.

با این حال، این بسته ها تنها راه حل های موقتی را ارائه می دهند و حتما پیش از اینکه دندان مصنوعی شما آسیب جبران ناپذیری ببیند، مراجعه به دندانپزشک توصیه می گردد.

ترک مدام دندان مصنوعی

ترک هایی که روی دندان مصنوعی شما به وجود می آید مربوط به چرخه های استرسی می باشد که در طول استفاده روزانه متحمل می شوند، مانند تغییرات دما و فشار جویدن غذای سفت. این مراحل کاملا طبیعی در زندگی دندان های شما هستند که به ندرت اتفاق می افتند، شما می توانید با مراقبت های مناسب از دندان این مرحله طبیعی را به تعویق بیندازید.

چسباندن دندان به دندان مصنوعی خود

شما می توانید یک دندان شکسته را با مواد باندینگ مخصوصی که در کیت ترمیم پروتز معمولی یافت می شود به دندان مصنوعی خود بچسبانید، ولی فقط به طور موقت در آنجا باقی می ماند. برای تعمیر دندان مصنوعی شکسته خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

دقت کنید، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. چنانچه به خوبی از دندان مصنوعی خود مراقبت نمایید و به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید، می توانید عمر دندان مصنوعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *