ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

بوی بد دهان

بوی بد دهان

بوی بد دهان، که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، می تواند ناراحت کننده باشد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث  بروز اضطراب در فرد شود. تعجبی ندارد که قفسه های فروشگاه ها مملو از آدامس، نعناع، ​​دهانشویه و سایر محصولاتی است که برای مبارزه با بوی بد دهان طراحی شده اند. اما بسیاری از این محصولات فقط اقدامات موقتی در جهت خوش بو کردن  بوی دهان هستند زیرا علت مشکل را برطرف نمی کنند، برای رفع کامل بوی بد دهان بهتر است دلایل هالیتوز شناسایی و درمان شود.

مصرف برخی غذاها، شرایط سلامتی و بعضی عادات از جمله دلایل هالیتوز هستند. در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت مناسب دندان می توانید بوی بد دهان خود را بهبود ببخشید. اگر تکنیک های ساده خودمراقبتی مشکل را حل نکرد، به خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بیماری جدی تری باعث بوی بد دهان شما نمی شود.

علائم بوی بد دهان

بوهای بد دهان بسته به منبع یا علت زمینه ای متفاوت است. برخی از افراد با وجود اینکه بوی دهانشان کم است یا اصلاً بوی بدی ندارند، بیش از حد نگران نفس کشیدن خود هستند، در حالی که برخی افراد بوی بد دهان دارند و حتی متوجه آن هم نشده اند.

چه زمانی برای درمان بوی بد دهان باید به پزشک مراجعه کرد?

اگر هالیتوز دارید، عادات بهداشت دهان و دندان خود را بررسی و اصلاح کنید. سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید، مانند مسواک زدن دندان ها و زبان خود بعد از غذا خوردن، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب فراوان.

اگر پس از ایجاد چنین تغییراتی بوی بد از دهان شما همچنان از بین نرفت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که شرایط جدی تری باعث بوی بد دهان شما شده است، ممکن است شما را به پزشک متخصص معرفی کند تا علت بوی دهان شما را پیدا کند.

بد بودن بوی دهان معمولاً ناشی از عوامل غیرخطرناک مانند بدتغییرات در دهان و دندانها، مصرف غذاهای با بوی تند، عوامل زندگی روزمره مانند عدم بهداشت دهان و … است. اما در برخی موارد، بو بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک باشد. به طور کلی، اگر بوی بد دهان به طور مداوم و مداوم است و با دیگر علائم همراه نیز است، این ممکن است نشانه بیماری‌های جدی باشد، از جمله:
عفونت‌های دهانی
مانند التهاب لثه، التهاب پروتزهای دندانی، زخم‌ها یا ترک‌های دهان.
بیماری‌های گوارشی
برخی از بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده، تورم معده، اختلالات کبدی و غیره می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند.
بیماری‌های قلبی و کلیوی
برخی از بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی و بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی کلیوی می‌توانند به بوی بد دهان منجر شوند.
بیماری‌های دیابتی
بو بد دهان می‌تواند یکی از علائم بیماری دیابت باشد، به ویژه اگر کنار آن علائم دیگری نیز وجود داشته باشد.
بیماری‌های عفونی
برخی از بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های حاد دهان، عفونت‌های تنفسی و غیره می‌توانند به بوی بد دهان منجر شوند. به هر حال، اگر بد بودن بوی دهان به طور مداوم ادامه پیدا می‌کند یا با علائم دیگری همراه است، مشاوره با یک پزشک یا دندانپزشک توصیه می‌شود تا علت آن شناسایی شده و درمان مناسب انجام شود.

بیشتر بوی بد از دهان شما شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. که عبارتند از:

غذا

تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان شما می تواند باعث افزایش باکتری ها و ایجاد بوی بد شود. خوردن برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه ها نیز می تواند باعث بوی بد در دهان شود. پس از هضم، این غذاها وارد جریان خون می شوند، به ریه های شما منتقل می شوند و بر تنفس شما تأثیر می گذارند.

تنباکو

کشیدن سیگار باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان می شود. سیگاری ها و مصرف کنندگان خوراکی تنباکو نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند و بیماری پریودنتال یا همان بیماری لثه یکی دیگر از منابع بوی بد دهان هستند.

بهداشت ضعیف دندان

اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می ماند و باعث بوی بد می شوند. یک لایه بی رنگ و چسبنده از باکتری ها (پلاک) روی دندان های شما تشکیل می شود. اگر این پلاک های دندانی با مسواک تمیز نشوند، می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کنند و در نهایت پاکت‌هایی پر از پلاک بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد کند (پریودنتیت). زبان شما همچنین می تواند باکتری هایی را که بو تولید می کنند به دام بیاندازد. پروتزهایی که به طور منظم تمیز نمی شوند یا به درستی جا نمی شوند می توانند حاوی باکتری های ایجاد کننده بوی دهان باشند.

دهان خشک

بزاق به پاکسازی دهان شما کمک می کند و ذرات ایجاد کننده بوهای بد دهان را از بین می برد. وضعیتی به نام خشکی دهان (zeer-o-STOE-me-uh) می تواند تولید بو بد دهان را افزایش دهد زیرا تولید بزاق کاهش می یابد. خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب رخ می دهد و اگر با دهان باز بخوابید بدتر می شود. خشکی مزمن دهان می تواند ناشی از مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری های دیگر باشد.

داروها

برخی از داروها می توانند به طور غیرمستقیم باعث ایجاد خشکی دهان و در نتجیه باعث ایجاد بوی ناخوشایند در دهان شوند. برخی دیگر می توانند در بدن تجزیه شوند و با مواد شیمیایی آزاد شوند و با تنفس شما از دهانتان خارج شده و بوی بد را با خود انتقال دهند.

عفونت

در دهان شما بوی بد می تواند ناشی از زخم های جراحی پس از جراحی دهان، مانند برداشتن دندان، یا در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم های دهان باشد.

بدتغییرات در دهان و دندانها

تراکم بالای باکتری‌ها در دهان، پلاک دندانی، کاری‌های قدیمی یا پوسیدگی دندان‌ها می‌توانند منجر به ایحاد بد بویی در دهان شوند.

عوامل غذایی

مصرف مواد غذایی مانند پیاز، سیر، آب‌لیمو، قهوه و مواد غذایی با بوی تند می‌تواند بوی بد را افزایش دهد.

مصرف دخانیات

سیگار کشیدن و مصرف تنباکو می‌تواند عاملی برای بوی بد در دهان باشد.

عوامل پزشکی

برخی از بیماری‌ها و مشکلات پزشکی مانند عفونت‌های دهان، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های قلبی و کلیه، دیابت، عوارض داروها و غیره می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند.

عوامل زندگی روزمره

عدم بهداشت دهان، فراموشی در استفاده از مسواک و نخ دندانی، کمبود آب، استرس و اضطراب نیز می‌توانند عللی برای بوی بد دهان باشند.

سایر بیماری های دهان، بینی و گلو

هالیتوز گاهی اوقات می تواند ناشی از سنگ های کوچکی باشد که در لوزه ها تشکیل می شوند و با باکتری هایی که بو تولید می کنند پوشیده شده اند. عفونت‌ها یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو که می‌توانند به ترشح پس از بینی کمک کنند نیز می‌توانند باعث بو بد دهان شوند.

علل دیگر بوی بد دهان

بیماری‌هایی مانند برخی سرطان‌ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیک می‌توانند در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می‌کنند، بوی مشخصی از نفس ایجاد کنند. رفلاکس مزمن اسیدهای معده یا بیماری ریفلاکس معده می تواند با بوی بد در داخل دهان همراه باشد. بوی بد دهان در کودکان خردسال می تواند ناشی از وجود یک جسم خارجی مانند یک تکه غذا در سوراخ بینی باشد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *