ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

پارسیل های انعطاف پذیر چیست؟ کاربرد و انواع پارسیل ها

پارسیل های انعطاف پذیر چیست؟ کاربرد و انواع پارسیل ها

با استفاده از پروتز پارسیل های انعطاف پذیر میتوانید به بازیابی یا بهبود 4 کارکرد دهان کمک کنید: زیبایی، استحکام فک، جویدن و حرف زدن. البته نبایستی استفاده از این نوع پروتز دندانی منجر به احساس عذاب و ناراحتی تان شود. قوس های منقطع دندان، قوس های دندان با پایانه آزاد و ترکیبی از قوس های قطع شده و انتهای آزاد با استفاده از این پروتزهای قابل بازیابی می باشند.

از جمله نقطه ضعف های پروتز پارسیل های انعطاف پذیر میتوان به مشکلات مربوط به بهداشت دهان اشاره کرد. با توجه به امکانات پیشرفته پروتزهای پارسیل ثابت یا ایمپلنت، دندانپزشکان تمایل زیادی به استفاده از پروتزهای دندانی پارسیل متحرک ندارند. با این وجود انتظار داریم که در آینده تقاضای بیشتری برای استفاده از پروتزهای دندانی متحرک وجود داشته باشد.

چنانچه یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید؛ شاید با خود فکر کنید که چه گزینه‌هایی برای جایگزین کردن آن‌ها وجود دارد. پروتز کامل دندان برای آن دسته از افرادی مناسب است که هیچ دندان سالمی ندارند. هر ایمپلنت تکی برای قرارگیری بر روی تاج یکی از دندان‌ها مناسب است. این راه قابل اجراست اما هزینه آن برای بسیاری از افراد خیلی زیاد می باشد. استفاده از پروتز پارسیل های انعطاف پذیر از جمله راه‌های رایج و مورد استفاده می باشد. با استفاده از این پروتزها دوباره لبخند زیبایی خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید غذا بخورید. البته انتخاب پروتز دندانی پارسیل مناسب کمی گیج‌کننده خواهد بود. با مشورت با دندان‌پزشک خود می‌توانید از پیشنهادهای حرفه‌ای او بهره‌مند گردید ولی در آخر تصمیم‌ گیرنده شما هستید. این مطلب را بخوانید تا راحت‌تر جواب سوال‌های خودتان را پیدا کنید.

انواع پروتز پارسیل

سه نوع پروتز دندانی پارسیل وجود دارد: پروتزهای محافظ بافتی اکریلیک، پروتزهایی با چارچوب فلزی و پروتزهای همراه با چارچوب فلزی و انعطاف پذیر.

پروتز پارسیل انعطاف‌پذیر

چنانچه به اکریلیک حساسیت دارید؛ پروتز پارسیل انعطاف پذیر، جایگزین مناسب، همین نوع پروتز است. از دیگر مزایای این نوع پروتز می‌توان به این موارد اشاره نمود که آن‌ها بسیار راحت هستند و گیره‌های رنگ لثه آن‌ها سبب می گردد که کمتر در دهان جلب توجه کنند. البته بایستی خاطرنشان کرد که هزینه پروتز پارسیل انعطاف پذیر به علت همین مزایا بیشتر است و حتی می‌توان گفت که این پروتزها از گران‌ترین انواع پروتزهای پارسیل متحرک محسوب می‌گردند. این نوع پروتز هم به صورت موقت قابل استفاده می باشد.

پروتز دندانی پارسیل متحرک با چارچوب فلزی

رایج‌ترین نوع پروتزهای دندانی پارسیل، پروتز دندانی پارسیل متحرک با چارچوب فلزی است. این نوع پروتز کیفیت بالایی دارد و از اتصالات دقیقی بهره می‌برد که منجر به بالا رفتن کیفیت زیبایی می‌شود.

پروتزهای دندانی متحرک با گیره اکریلیک

این نوع پروتز دندانی از جنس فلیپر اکریلیک بوده و متحرک می باشد. ارزان‌ترین نوع پروتز پارسیل متحرک، همین نوع است. البته ارزان‌تر بودن این پروتز نشان‌دهنده این است که این نوع پروتز نقطه ضعف‌هایی هم دارد. این نوع پروتز دندانی بهینه‌ترین حالت ممکن را برای شخص فراهم نمی‌کند. در ضمن میزان تاثیر گیره‌های اکریلیک از چارچوب فلزی کمتر می باشد. امکان دارد برای برخی افراد، ظاهر «حجیم» این پروتزها جالب یا راحت نباشد. به همین علت اغلب این نوع پروتز، نوعی راهکار موقتی محسوب می‌شود.

با استفاده از انواع پروتز پارسیل انعطاف پذیر، می توان یک یا چند دندان از دست رفته را به راحتى و به صورت ثابت، متحرک و یا ترکیبی جایگزین کرد این نوع پروتز پارسیل قابل جابجایی می باشد

معرفی و کاربرد انواع پروتز دندان

پروتز پارسیل چه مزایایی دارد؟

  • از آن‌جایی که معمولا برای جای‌گذاری پروتز پارسیل های انعطاف پذیر نیازی به انجام عمل جراحی نمی باشد؛ روند جای‌‎گذاری آن هم برای بیمار، هم برای دندان‌پزشک راحت‌تر می باشد.
  • نصب پروتز پارسیل های انعطاف پذیر یا پروتز متحرک به دندان‌های مجاور دندان ازبین‌رفته هیچ آسیبی نمی‌رساند (‌ به نسبت بریج دندان).
  • به‌صرفه‌ترین راه جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، استفاده از پروتزهای متحرک و پارسیل های انعطاف پذیر است.
  • اغلب می‌توان در همان روز چک‌آپ پروتزهای متحرک را ساخت و نیازی نیست که ماه‌ها بدون دندان سر کنید تا دندانتان ساخته شود (این اتفاق اغلب برای ساخت پروتزهای کامل پیش می‌آید).

معایب پروتز پارسیل

  • استفاده از پروتزهای پارسیل می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌های دهانی را افزایش دهد.
  • متاسفانه پروتز پارسیل های انعطاف پذیر نمی‌توانند جایگزین دندان‌های طبیعی و استخوان‌های دندان ازدست‌رفته شوند. به همین علت چنانچه از دندان مصنوعی استفاده نکنید، لثه‌هایتان منقبض شده و چروک به نظر می‌رسد.
  • هر زمان که پروتز شل شود؛ بایستی نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
  • مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به استفاده از پروتز پارسیل های انعطاف پذیر عادت کنید. در ضمن این پروتزها بزرگ‌تر از دندان‌های طبیعی هستند و به همین دلیل می‌توانند سبب احساس ناراحتی گردند.
  • از آن‌جایی که پروتزهای پارسیل بیشتر سطح دهان را می‌پوشانند؛ بر کارکرد دهان و کیفیت حرف زدن فرد تاثیر می‌گذارند.
  • جوانه‌های چشایی موجود در سقف دهان تحت‌تاثیر پروتزهای پارسیل قرار می‌گیرند و توانایی فرد در چشیدن غذا کاهش می‌یابد.

نحوه استفاده پارسیل های انعطاف پذیر

چنانچه پروتز را بر زمین بیندازید؛ خواهد شکست. سعی کنید همیشه هنگام تمیز کردن پروتز؛ آن را روی یک کاسه آب یا یک حوله تا شده نگه دارید تا چنانچه پروتز افتاد، نشکند.

روش کلی تمیز کردن پروتز به شرح زیر است:

آن را هر روز خیس کرده و مسواک بزنید. در مرحله اول مسواک بزنید تا ذرات اضافی غذا از میان شیارهای آن خارج گردد. از خمیردندان استفاده نکنید. از پاک‌کننده پروتز ضد سایشی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پروتز پارسیل های انعطاف پذیر را زیاد لایه‌برداری نکنید چون امکان دارد در سطح آن شیارهایی ایجاد گردد.

هر روز پروتزهای دندان را در محلول شوینده مخصوص دندان مصنوعی بخیسانید. به این ترتیب پلاک‌ها و لکه‌های پایدار باقی‌مانده از بین خواهند رفت. هم‌چنین با انجام این کار به ضدعفونی شدن پروتز و احساس تازگی آن کمک خواهید کرد. همیشه از دستورالعمل شرکت سازنده پیروی نمایید. سعی نمایید از خیساندن پروتز در طول شب در محلول پرهیز کنید مگر این‌که علت خاصی برای این کار داشته باشید.

چنانچه متوجه شدید که لکه‌های روی پروتز افزایش یافته است؛ با تیم دندان‌پزشکی خود صحبت نموده و از آن‌ها بخواهید که پروتزتان را تمیز نمایند. احتمالا دندان‌پزشکتان به شما توصیه خواهند کرد که پروتز را در طول شب در دهان خود نگه ندارید تا دهانتان زمانی برای استراحت داشته باشد. چنانچه توصیه دندان‌پزشکتان به شما همین باشد؛ بایستی آن را در آب نگاه دارید تا دندان‌های مصنوعیتان ترک نخورده یا تاب برندارد.

دندان مصنوعی انعطاف پذیر

دندان مصنوعی انعطاف پذیر قسمتی از حوزه جایگزینی دندانهای از دست رفته در دندانپزشکی زیبایی می باشد که با استفاده از مواد خاص برای حفظ عملکرد و زیبایی دهان استفاده می گردد. پیشرفت های انجام گرفته در دندانپزشکی مدرن سبب ابداع پارسیل های انعطاف پذیر شده است که نرم تر و زیباتر از دندان مصنوعی سنتی می باشد. این نوع پروتز برای کسانی مناسب است که استفاده از پروتزهای متحرک را به بریج و ایمپلنت ترجیح می دهند. پایه انعطاف پذیر پروتز با حرکت ثابت و انعطاف پذیری در دهان سازگار است.

دندان مصنوعی انعطاف پذیر به طور سفارشی در آزمایشگاه و مطابق با مشخصات داده شده ساخته می شود. ابتدا دندانپزشک قالبی از دهان شما تهیه خواهد نمود و آن را به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد. از آنجا که این روش حداقل تهاجمی می باشد، دندان های باقی مانده در دهان شما نیازی به تغییر نخواهند داشت. به علاوه به علت مواد مورد استفاده در آن این نوع پروتز به خوبی با بافت دهان ترکیب شده و ظاهری کاملا طبیعی به شما می بخشد.

پروتز پارسیل قابل جابجایی

پروتز پارسیل (RPD) می توانند جایگزین مناسبی برای بریج کاری ثابت یا ایمپلنت دندان به عنوان وسیله ای برای جایگزینی دندانهای از دست رفته باشند.

پروتز پارسیل های انعطاف پذیر شامل دندان‌های جایگزین است که به پایه پلاستیکی صورتی یا لثه‌ای متصل می‌شوند.

پروتز پارسیل های انعطاف پذیر و متحرک جایگزین یک یا چند دندان می شوند، در حالی که پروتزهای کامل جایگزین تمام دندان های فک می شوند.

پروتز پارسیل را بیمار می تواند از دهان خارج کند، برخلاف بریج های ثابت که به طور قطع روی دندان های اباتمنت سیمان شده و نمی توان آنها را از دهان خارج کرد.

اجزای پروتز پارسیل دندان چیست؟

پروتز پارسیل های انعطاف پذیر بسیار دقیق طراحی و ساخته می‌شوند. در اغلب این پروتزها از نوعی آلیاژ فلزی سبک، سخت و مقاوم استفاده می‌شود. دندان‌های مصنوعی به کار رفته در پروتز پارسیل، از جنس سرامیک، رزین یا پلاستیک هستند. این دندان‌ها در رزین یا پلاستیک‌هایی به رنگ صورتی قرار می‌گیرند تا ظاهری شبیه به لثه طبیعی ایجاد کنند. سپس اجزای دندان و لثه مصنوعی روی زیرسازی از جنس آلیاژ فلزی قرار می‌گیرند.

پروتزهای پارسیل دندان سه نوع کلی دارند: پروتز پارسیل اکریلی – فلزی، پروتز پارسیل اکریلی – سیمی و پروتز پارسیل تمام اکریل.

جمع بندی

پروتز پارسیل های انعطاف پذیر نبایستی توسط خود بیمار تنظیم شوند. چرا که بیمار به اندازه کافی در این کار مهارت و تخصص ندارد و امکان دارد در حین تنظیم به پروتزها نیز آسیب وارد شود. بعضی بیماران نیز اقدام به استفاده از چسب های موجود در بازار می کنند. در حالی که این چسب ها شیمیایی بوده و به سلامت بیمار صدمه وارد می کند. در صورتی که پروتز های شما دچار آسیبی شده است پیشنهاد لابراتوار دندانسازی اسپید این است که با مراجعه به این دندانسازی نسبت به ترمیم پروتز های خود اقدام کنید، در صورتی که قابل ترمیم باشند هزینه آن نسبت به ساخت مجدد بسیار کاهش میابد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *