ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

ساخت دندان مصنوعی ژله ای

ساخت دندان مصنوعی ژله ای یا پروتزهای متحرک ژله ای حتی با ظهور ساختارهای ثابت و ایمپلنت ها اهمیت خود را از دست نداده اند. مدل های ژله ای دندان های مصنوعی به شما این امکان را می دهند که با حداقل ضربه به بافت لثه هایتان، لبخندی بی نقص را با قیمتی مقرون به صرفه داشته باشید.

پروتزهای متحرک تکی (جایگزین 1 دندان پشت سر هم)، جزئی (بازیابی چندین دندان پشت سر هم)، کامل (ساخته شده برای کل فک) تولید می شوند. مدل های دندان مصنوعی ژله‌ای نیز از نظر مواد متفاوت هستند و مدرن ترین آنها اکریلیک، سیلیکون و نایلون است.

در ادامه این مطلب جزئیات بیشتری را در نظر میگیریم و در مورد اینکه دندان مصنوعی ژله ای چیست و در ساخت دندان مصنوعی ژله ای از چه موادی استفاده می شود صحبت خواهیم کرد. همچنین می توانید انتخاب کنید که ساخت دندان مصنوعی ژله ای با چه موادی بهترین انتخاب است. قبل از بررسی اطلاعات مربوط به ساخت دندان مصنوعی ژله ای ذکر این نکته ضروری است که لابراتوار دندانسازی اسپید یکی از مهم ترین خدماتی که به عموم مردم ارائه می کند، ساخت انواع دندان مصنوعی ژله ای می باشد،

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساخت دندان مصنوعی ژله ای در دندان سازی اسپید در غرب تهران با ما در تماس باشید.

ساخت دندان مصنوعی ژله ای

پروتز ژله‌ای چیست؟
بسته به نوع ساختار، دو دسته اصلی دندان مصنوعی به دو صورت کامل و پارسیل پیشنهاد داده می شوند. اولین مورد در صورتی که تمام دندان ها از دست رفته باشد استفاده می شود، دومین مورد با از دست دادن بخشی از دندان ها به بیماران پیشنهاد می گردد. گاهی اوقات  پروتزهای کامل شامل ساختارهایی می شود که به دندان های پایه فیکس می شوند.

همچنین، دندان های مصنوعی نرم در نوع مواد نیز متفاوت هستند. پروتزهای متحرک نرم را می توان از مواد مختلفی که انعطاف پذیر هستند تولید کرد. اجازه دهید در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری بپردازیم و به طور کامل ذکر کنیم که از چه چیزی ساخته شده‌اند و کدام نوع دندان های مصنوعی ارجح تر هستند.

در ساخت دندان مصنوعی ژله ای و یا پروتزهای انعطاف پذیر از انواع مواد نرم ساخته شده اند که شامل نایلون، اکریلیک، پلی اورتان می‌باشد.

ماده اکریلیک

ساخت پروتز دندان با این ماده یکی از سبک های سنتی است که اغلب لابراتورسازها به ساخت آن متوسل می شوند. این نوع محصول از مواد ضد حساسیت و  پلاستیک اکریلیک ساخته شده اند. مونتاژ آنها نیازی به چرخش نخ ها ندارد، آنها با کمک قلاب های مخصوص ثابت می شوند.
پروتزهای اکریلیک با سبکی و انعطاف پذیری مشخص می شوند. آنها ساختارهای جزئی و کاملی از دندان‌های مصنوعی را تولید می کنند.

الاستیک پلی اورتان
الاستیک پلی اورتان در مقایسه با سایر محصولات تولید شده از اکریلیک کمتر رایج است، اما از نظر کیفیت چندان پایین نیست. این یک نوع پروتز دندان از پلاستیک پلی اورتان است.
دارای مقاومت بالایی است، قادر به تحمل فشارهای قابل توجهی می‌باشد که در برابر درجه حرارت بالا مقاومت می کند. پلی اورتان یک انتخاب مناسب است چرا که از نظر خواص چیزی از نایلون کم ندارد. تنها تفاوت قیمت مقرون به صرفه تر آن نسبت به نایلون است.

پروتز نایلونی
پروتزهای نایلونی دارای ساختارهای نرم و متحرکی هستند. نایلون یک ماده مصنوعی (پلیمر مصنوعی) است که بسیار بادوام و انعطاف پذیر است. نایلون در برابر تأثیرات خارجی مقاوم است، در موارد بسیار نادر با بروز واکنش های آلرژیک ناگهانی همراه است. این نوع پروتزها زیبایی بیشتری دارند بنابراین در ساخت دندان مصنوعی ژله ای بیشتر از این مورد استفاده می شود.

پایه های اصلی پروتزهای از نایلون ساخته شوه با استفاده طولانی مدت تغییر نمی کند. نایلون بو را در خود نگه نمی دارد، میکروارگانیسم های بیماری زا در سطح ساختار دندان‌های مصنوعی تکثیر نمی شوند. با این همه بایستی مانند هر پروتز متحرک دیگری، به مرور زمان تنظیم یا با پروتزهای جدید جایگزین شود.

تکنیک ساخت دندان مصنوعی ژله ای با پروتز نایلونی حداقل 10-14 روز طول می کشد. برای به دست آوردن قالب های جداگانه، توده های خاصی روی فک ها اعمال می شود. قالب‌های به‌دست‌آمده به آزمایشگاه دندان‌پزشکی فرستاده می‌شوند، جایی که یک مدل گچی که شبیه پروتز نهایی است و به صورت یک ماکت مومی ریخته‌گری می‌شود.

سازه های نایلونی در یک پرس حرارتی ساخته می شوند که در آن محصول با تزریق گرم در دمای بالاتر از 250 درجه سانتی گراد ریخته می شود. وقتی پرس سرد شد با کاترهای الگو جلا داده شده و به مونتاژ فرستاده می شود. پروتز نایلونی طبق گچ های شخصی سازی شده در طی 10 تا 14 روز ساخته می شود.

پروتز ژله‌ای چیست؟

پروتز نسل جدید رزین های اکریلیک

این نوع از پروتز های ژله ای از رزین های اکریلیک ساخته شده است که حاوی موادی نیست که باعث تحریک بافت های نرم شود. همچنین، ترکیب آن حاوی مونومر اکریلیک نیست، که گاهی اوقات با یک واکنش آلرژیک همراه باشد.

دندان ها به طور مساوی بار جویدن را بین یکدیگر تقسیم می کنند، با استحکام بالا و تناسب راحت به جای دندان روی لثه ها جایگزین می شوند. استفاده از این نوع ماده برای بیماران در هر رده سنی امکان پذیر است. ساخت دندان مصنوعی با این نوع مواد یک پروتز دندان با سبکی و زیبایی بالایی را ارائه می دهد‌.

طرح های ساخته شده از این ماده را می توان برای دندان های مصنوعی کامل در مواردی که فرد تمام دندان های خود را از دست داده است استفاده کرد. استفاده از آن بسیار راحت است، لثه ها را دچار خراشیدگی نمی کند، به خوبی به لثه می چسبد و محکم ثابت می شود.

علاوه بر پروتزهای کامل، از این ماده در تولید ساختارهای جزئی نیز استفاده می شود. آنها با استفاده از قلاب های مخصوص به دندان های شخص متصل می شوند. آنها از ترکیبات یکسانی ساخته شده اند و همچنین دارای عناصر فلزی نیستند.

جزو پروتزهای نسل جدید هستند و به تازگی نسبت به موارد قبلی بیشتر جلب توجه می کند. از نظر قابلیت اطمینان از سایر مواد پیشی می گیرد. از نظر ترکیب به نایلون نزدیکتر است، اما کمتر مستعد سایش است و می تواند بارهای سنگینی را تحمل کند علاوه بر این موارد باعث تحریک بافت نرم دهان نمی شود.
پروتزهایی بسیار زیست سازگار هستند، خواص آنها با تغییر شرایط خارجی (تغییر در درجه حرارت و درصد رطوبت) تغییر نمی کند.

موارد مناسب و منع استفاده از پروتز نرم

پروتزهای انعطاف پذیر را می توان برای نصب در موارد زیر پیشنهاد داد:

  • از دست دادن یک یا چند دندان؛
  • افراد فاقد دندان؛
  • عدم تمایل بیمار به انجام پردازش اولیه دندان های نگهدارنده؛
  • عدم امکان نصب سازه ها از مواد دیگر (به عنوان مثال، در موارد واکنش های آلرژیک به فلز).
  • سازگاری بافت ها در فرآیند کاشت ریشه تیتانیوم
  • فعالیت حرفه ای آسیب زا یا شرکت در ورزش های آسیب زا (به عنوان مثال، اگر فردی درگیر هنرهای رزمی باشد).سازه های ساخته شده از مواد دیگر به راحتی آسیب می بینند.پروتزهای نایلونی در برابر چنین اثراتی مقاوم هستند.

اگر بیماری مزمن لثه در فرد تشخیص داده شود که ساختارهای ساخته شده از مواد دیگر را نمی توان در آن قرار داد، پروتزهای نایلونی گزینه بسیار مناسبی هستند. فقط برای بیماری پریودنتال درجه یک مناسب است.

نحوه ساخت دندان مصنوعی ژله ای

برای ساخت دندان مصنوعی ژله ای یا درواقع یک پروتز دندان نرم و انعطاف پذیر از نایلون استفاده می‌شود.
پروتزهای نایلونی  یک طراحی مدرن با طراحی خاص هستند که به شما امکان می دهد دندان های از دست رفته خود را بازیابی کنید.

امروزه تعداد کمی می توانند دندان های سالم و محکم داشته باشند. نبود یک یا چند دندان نباید باعث ناراحتی شود.

با حضور در یک دندانپزشکی مدرن و مورد اعتماد با استفاده از جدیدترین روش های پروتز می توانید لبخند  زیبای خود را مجددا به دست آوردید. این کار را می توانید با استفاده از پروتزهای نایلونی یا دندان مصنوعی ژله ای انجام دهید یا با استفاده از دندان مصنوعی معمولی ساخته شده از اکریلیک.

نایلون برخلاف اکریلیک در ترکیبات خود حاوی مواد سمی نیست، آلوده به باکتری نیست و ایجاد حساسیت نمی کند. این ماده ای بادوام، سبک و انعطاف پذیر است، بنابراین برای استفاده در پروتزها بسیار راحت و کاربردی است.

از لحاظ زیبایی شناسی باید بدانید که پروتزهای ژله ای به دلیل استتار آنها به رنگ لثه و حالت نامرئی که دارد بهترین گزینه است برای پوشاندن آنها از دیگران. است. ساختارهای نگهدارنده پروتزها یعنی “قلاب ها” نیز از نایلون ساخته شده اند و بنابراین برای نگاه‌های کنجکاو حالت نامرئی ایجاد می‌کنند.

تکنیک ساخت دندان مصنوعی ژله ای به شما این امکان را می دهد که پروتزهای نایلونی برای دندان های شما تناسبی دقیق و شرایطی راحت و پایداری قوی ایجاد کند. دندان مصنوعی ژله ای به لثه ها و دندان های اطراف خود آسیب نمی رساند. قبل از استفاده از دندان ها نیازی به چرخش ندارند. همه اینها راحتی را ایجاد می کند و به شما امکان می دهد به سرعت به وجود این پروتز دندانی عادت کنید.

تولید پروتز نایلونی

 تولید پروتز نایلونی چگونه است؟

نحوه ساخت دندان مصنوعی ژله ای یا پروتزهای نایلونی بدین شکل است که برای هر بیمار به صورت جداگانه ساخته می شوند. مدل فک را با ریخته گری گچ به دست می آورند و با استفاده از مواد ژله ای یک پروتز ایجاد می کند.

اگر از دندان کاشتن یا کاشت ایمپلنت می ترسید، نصب پروتزهای نایلونی پیشنهاد داده می شود.
پروتزهای دندانی ژله‌ای امروزه تقاضای زیادی دارند. آنها حتی برای کودکان نیز بسیار مناسب هستند .

زمانی که پروتزهای متحرک چیزی برای اتصال به آن نداشته باشند، از ایمپلنتی استفاده می شود که در استخوان کاشته می شود و از پروتز حمایت می کند. پروتزهای متحرک بر روی ایمپلنت مزایای زیادی دارند که به لطف آنها عمر مفید پروتز را 2 برابر افزایش می دهد.

به طور متوسط، دندان های مصنوعی ژله ای متحرک ساخته شده از نایلون با مراقبت مناسب حدود 5 سال دوام می آورند.

مزایای پروتزهای نایلونی 

  • طراحی ضد حساسیت
  • گیره ها به رنگ لثه ساخته شده اند و در گفتار و لبخند به چشم نمی آیند و این زیبایی بالای آنها را تضمین می کند.به همین دلیل به پروتزهای نایلونی «پروتزهای نامرئی» می گویند.
  • تثبیت کافی پروتزهای نایلونی در حفره دهان
  • پروتزهای نایلونی انعطاف پذیر، حالت پذیر و استفاده آسانی دارند که راحتی بیمار را تضمین می کند.
  • با گذشت زمان، ساختار آن، رنگ و شکل اصلی آن تغییر نمی کند.شکستن پروتزهای نایلونی غیرممکن است، اما اگر هم آسیب دیده باشد، نمی توان آنها را تعمیر کرد.

معایب پروتزهای نایلونی

  • در صورت نیاز به مراقبت از محصولات مخصوص مراقبت از دندان مصنوعی نایلونی استفاده کنید.آنها را نمی توان با مسواک و خمیر دندان تمیز کرد، زیرا ممکن است خراش هایی روی سطح ظاهر شود.
  • تغییرات آتروفیک در بافت استخوان
  • با استفاده طولانی مدت از این نوع پروتز امکان آسیب دیدگی وجود دارد.
  • در فرآیند جویدن غذا، کل بار فشار روی مخاط دهان می افتد که منجر به تخریب لثه حاشیه دندان و ایجاد التهابی در آن می شود.
  • از آنجایی که پروتز نایلونی دارای یک قاب انعطاف پذیر است، فشار جویدن به طور یکنواخت توزیع نمی شود و تنها به قسمتی از مخاط زیر پروتز منتقل می شود.در نتیجه آتروفی بافت استخوان و فروپاشی پروتز رخ می دهد و پس از آن بیمار شروع به احساس درد و ناراحتی می کند.

پروتز نایلونی یا اکریلیک

پروتز نایلونی یا اکریلیک؟

برای ساخت دندان مصنوعی ژله ای کدام مواد بهتر است؟ نایلونی یا اکریلیک؟ پاسخ قطعی به این سوال تا حدودی غیرممکن است. پروتزهای نایلونی جایگزینی عالی برای پروتزهای پلاستیکی اکریلیک هستند. اگر تعداد دندان های از دست رفته بیشتر از ترمیم شده باشد، پروتز اکریلیک بهترین انتخاب خواهد بود.

لازم به ذکر است که انعطاف پذیری و حالت پذیری در پروتزهای نایلونی همیشه یک فضیلت نیست. حداکثر استحکام فقط با پروتزهای ساخته شده از پلاستیک سخت فراهم می شود. اما، البته، این دلیلی برای کنار گذاشتن کامل پروتزهای ساخته شده از نایلون نیست.

نتیجه نهایی انتخاب پروتز نایلونی نرم با مزایایی که گفته شد می باشد. در حالی که باید گفت عادت کردن به پروتزهای اکریلیک نه تنها هفته‌ها بلکه ممکن است ماه‌ها طول می‌کشد، اما در حالی که سازگاری با چنین دندان‌های مصنوعی نیز ساده‌تر است.

تعمیر پروتز دندان
متأسفانه، پروتزهای مصنوعی گاهی اوقات نیاز به تعمیر دارند. دلایل متعددی وجود دارد که منجر به آسیب به پروتز می شود:

  • در ابتدا طراحی ارتوپدی اشتباه بود.
  • بار زیاد روی پروتز در حین کار بر آن.
  • اختلال در ساخت و ساز.
  • تناسب نادرست قاب یا پایه روی دندان ها.
  • نقض قوانین مراقبت از پروتزهای دندانی.
  • در هر صورت احتمال بروز شکستگی و ترک در دندان های مصنوعی کاملا طبیعی است و ممکن است برای هر کسی رخ دهد.

ترمیم شکستگی و ترک خوردن دندان مصنوعی

پس از ساخت دندان مصنوعی ژله ای با مواد مساعد با شخص، تعمیر دندان های مصنوعی نایلونی  تنها در صورتی حل می شود که با یک کلینیک دندانپزشکی قابل اعتماد که به شهرت خود و سلامت بیماران خود اهمیت می دهد، سر و کار داشته باشید. برای اینکه پروتز به مدت طولانی کار کند، باید قوانین استفاده را رعایت کرد.
قوانین و نوع استفاده از دندان های مصنوعی را باید در مرکزی که چنین خدماتی را ارائه می دهند دریافت کنید