ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

انواع دندان مصنوعی تکه ای و شرایط نگهداری از آن ها

انواع دندان مصنوعی تکه ای و شرایط نگهداری از آن ها

دندان مصنوعی تکه ای معمولا بهترین گزینه برای بیمارانی است که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. امروزه به لطف علم پزشکی، انواع دندان مصنوعی تکه ای ساخته شده است. چند صد سال است که دندان های مصنوعی جایگزین دندان های طبیعی انسان شده اند، که تاریخ آن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در گذشته برای ساخت دندان های مصنوعی، از چوب و دندان حیوانات استفاده می شد، اما هم اکنون استفاده از پرسلن، رزین های فلزی، اکریلیک و پلیمری، کاربرد بیشتری در صنعت دندانسازی دارند. در این مقاله از سایت دندانسازی اسپید در رابطه با انواع دندان مصنوعی تکه ای و شرایط نگهداری از آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساخت و ترمیم دندان مصنوعی آسیب دیده با ما در تماس باشید.

گاهی امکان دارد برخی از دندان های خود را به دلایل گوناگونی از دست بدهید. در این شرایط، استفاده از دندان های مصنوعی تکی پیشنهاد می شود. در ادامه مطلب، انواع مختلفی از این نوع پروتز را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع دندان مصنوعی تکی

انتخاب پروتز تکی مناسب، اغلب با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شود. پروتز دندان شما با توجه به عوامل متعددی انتخاب می شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ظاهر
  • بهداشت دهان و دندان
  • حساسیت دهانی و واکنش های آلرژیک
  • ملاحظات مالی
  • لثه و شرایط دیگر دندان ها
  • وضعیت استحکام استخوان
انواع دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

دندان مصنوعی تکی ژله ای، یکی از سه نوع مختلف پروتز های تکی است که در صورت از دست دادن یک یا چند دندان از آنها استفاده می گردد. از آن ها معمولا برای بیمارانی که به مواد فلزی یا اکریلیک حساسیت دارند، پیشنهاد می شود.

این پروتز ها از نوعی پلاستیک نازک و حساس به حرارت ساخته شده اند که از دوام بسیار بالایی نیز برخوردارند. آن ها می توانند سال های زیادی را با مراقبت و نظافت مناسب عمر کنند. با این حال، به علت فرایند خاصی که در ساخت دارند، در صورتی که دچار ضربه یا آسیب دیدگی شوند، بایستی پروتز ژله ای جدیدی را تهیه نمایید.

مزایای دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

زمان ساخت آن ها معمولا سریعتر از پروتز هایی با زیر ساخت فلزی است. ظاهر بسیار زیبایی دارد، چرا که مواد آن شفاف بوده و لثه های شما از طریق دندان مصنوعی قابل مشاهده است.

با استفاده از چسب دندان یا چفت های فلزی، به راحتی به لثه های شما می چسبند. در صورتی که بیماران نسبت به پروتز های فلزی یا اکریلیک تکی واکنش نشان دهند، می توان از پروتز های ژله ای استفاده نمود.

انعطاف پذیری دندان مصنوعی، سبب افزایش استحکام آن ها می شود و آن ها را در برابر ضربه های گوناگون مقاوم می کند. پروتزهای انعطاف پذیر در برابر بو و لکه ها مقاوم بوده و زیست سازگار ترین نوع از انواع مختلف پروتز های تکی هستند.

معایب دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

پایه های انعطاف پذیر این نوع پروتز، محل تجمع باکتری ها بوده و نیاز به تمیز کردن دقیق دارد. جایگذاری آن ها کمی دشوار است. پروتزهای انعطاف پذیر معمولا در مقایسه با پروتزهای چدنی یا اکریلیک هزینه بیشتری دارند.

دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای اکریلیک

پروتز های تکی اکریلیک توسط بست های فلزی پشتیبانی می شود. امروزه پیشرفت های تکنولوژیکی در پروتز های پلاستیکی اکریلیک، سبب شده است تا آن ها به یک گزینه دائمی و مقاوم تبدیل شوند. با این حال، معمولا از آن ها به عنوان یک پروتز موقت و با تکی استفاده می شود.

مزایای پروتز های تکه ای اکریلیک

به علت سهولت در ساخت، مقرون به صرفه می باشد. پروتز های اکریلیک به شما امکان می دهند تا راحت تر دندان های مصنوعی را ترمیم نموده و ترمیم های مصنوعی را انجام دهید. زمان ساخت اکریلیک سریعتر از زمان ساخت از پروتز های چدنی یا پروتز های ژله ای می باشد. این یک راه حل موقتی کامل می باشد که در آن دندان های مصنوعی ساخته می شوند‌.

معایب دندان مصنوعی تکه ای اکریلیک

پایه اکریلیک معمولا ضعیف تر بوده و می تواند شکسته شود که این شکستگی سبب ضخیم تر شدن اکریلیک می گردد. ضخامت دندان مصنوعی اکریلیک منجر می گردد که بیمار دیرتر بتواند به پروتز ها عادت کند. پروتز های جزئی اکریلیک قسمت بیشتری از سقف دهان شما را می پوشانند که امکان دارد سبب ضعف در حس چشایی گردد.

دندان مصنوعی تکه ای با پایه فلزی

پروتز تکی با پایه های فلزی، یکی از رایج ترین انواع پروتز های تکی می باشد که دندان های مصنوعی با کیفیت، روی یک قاب سفت و محکم به آن متصل می شوند. با استفاده از آلیاژ کروم کبالت بسیار نازک و سبک، استحکام و ثبات بیشتری را ارائه می دهند و یک راه گزینه دائمی  خوب هستند که می توانند سال ها با مراقبت مناسب دوام بیاورند.

مزایای دندان مصنوعی تکه ای با پایه فلزی

یکی از مزایای دندان های مصنوعی که بر پایه های فلزی سوار هستند، قابلیت استحکام و جوندگی بیشتر آن ها می باشد. به طوری که این دندان ها درون دهان اغلب حرکت کمتری داشته و بر این اساس، قدرت بیشتری را خواهند داشت. قاب سفت و محکم آن، بافت نرم دهان شما را می پوشاند که از سلامت کلی دندان ها محافظت کرده و سبب می گردد که شما مزه غذا ها را بهتر درک نمایید.

معایب دندان مصنوعی تکه ای با پایه فلزی

ولی این نوع از دندان های مصنوعی که بر پایه فلزی هستند، جز روش های قدیمی محسوب می شوند. در بسیاری از موارد، با دیگر دندان های بیماران سازگار نیستند؛ به همین علت ابتدا بایستی توسط دندان پزشک معالج شرایط خوب بررسی گردد تا در صورتی که این دندان مناسب بیمار باشد، قالب گیری انجام گردد. امکان دارد بستن فلز روی پروتز های تکی با پای فلزی برای برخی از افراد دشوار باشد.

آلیاژی که در ساخت این نوع پروتز بکارگیری می گردد، معمولا از پروتز های اکریلیک گرانتر می باشد. فرایند ساخت این نوع پروتز، به نسبت دیگر پروتز ها کمی طولانی تر می باشد. دندان مصنوعی فلزی، می تواند سبب ایجاد واکنش های آلرژیک در برخی از بیماران گردد.

طریقه نگهداری دندان مصنوعی تکه ای

اکثری از افرادی که دندان مصنوعی تکه ای می‌گذارند تصور می‌کنند که چون این دندان‌ها از جنس مواد شیمیایی هستند نیازی به مراقبت ندارند و خراب نخواهند شد؛ در حالی که این تصور بسیار اشتباه می باشد. عدم رعایت بهداشت و مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی هم به خود پروتزها آسیب می‌زند و هم سبب رشد عفونت در دهان و لثه‌های شما می‌ گردد. در حقیقت بایستی گفت به علت اینکه چرخش بزاق در دهان شما با وجود پروتز کاهش می‌یابد بیشتر از یک فرد عادی مستعد رشد عفونت خواهد بود. بنابراین بایستی بیشتر به مراقبت از دندان مصنوعی خود اهمیت دهید.

مراقبت از پروتز دندان شامل مواردی مثل تمیز کردن و از بین بردن لکه‌ها می باشد. برای تمیز کردن دندان‌ها از دستورالعمل زیر پیروی نمایید:

  • پروتز شما بایستی حداقل یک بار در روز برداشته شود و به آرامی تمیز گردد. برای تمیز کردن روزانه دندان مصنوعی، بایستی پروتز و یک قرص پاک کننده دندان مصنوعی را در یک لیوان آب گرم قرار دهید. آب داخل لیوان بایستی به اندازه‌ای باشد که پروتز را بپوشاند.
  • دندان مصنوعی را باید با یک مسواک نرم یا یک برس دندان مصنوعی نرم تمیز نمود. خمیر دندان حاوی مواد ساینده می‌تواند سبب ایجاد خراش گردد. پس از مسواک زدن، پروتز باید با آب کاملا شسته شود.
  • دندان مصنوعی بایستی با آب ولرم شسته شود تا باقیمانده مواد غذایی که بین دندان مصنوعی قرار می‌گیرد و در طول روز شما را آزار می‌دهد خارج گردد. آب جوش یا بیش از حد داغ امکان دارد سبب تاب برداشتن و تغییر شکل پروتز گردد و به درستی در دهان شما قرار نگیرد.
  • در طول فرایند تمیز کردن بایستی مراقب بود که قطعات پلاستیکی یا نگهدارنده خم نشوند.
  • داخل دهان مانند گونه، زبان، کام و دندان‌های طبیعی را می‌توان بعد از برداشتن دندان مصنوعی مسواک نرم تمیز نمود.
  • قرص‌های تمیز کننده حاوی پراکسید قلیایی هستند. هنگامی که قرص‌ها در آب حل می‌شوند، حباب‌هایی تشکیل می‌گردد و این حباب‌ها به حذف باقی مانده غذا و پلاک چسبیده به دندان مصنوعی کمک می‌کنند.
  • برای تمیز کردن دندان مصنوعی می‌توانید از مایع ظرفشویی رقیق شده استفاده نمایید. ولی دقت نمایید که نباید در این کار افراط شود. به همین علت نباید این کار را به طور مداوم یا چند ساعت در محلول حاوی مایع ظرفشویی قرار دهید. بعد از شستشوی دندان‌ها با مایع ظرفشویی رقیق، به خوبی آن‌ها را با آب خالص شستشو دهید.
جمع بندی

در این مطلب، تمامی موارد مربوط به انواع دندان مصنوعی تکه ای را به اتفاق یکدیگر بررسی نمودیم. همان طور که گفته شد، در صورت از دادن قسمتی از دندان های طبیعی، استفاده از این نوع دندان پیشنهاد می گردد. حال این دندان مصنوعی تکه ای نیز انواع گوناگونی دارند که بعضی از آن ها شامل پروتز های ژله ای، پروتز های اکریلیک و پروتز های پایه فلزی هستند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *