ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

روکش های زیرکونیایی و تفاوت آن ها با روکش های چینی

روکش های زیرکونیایی و تفاوت آن ها با روکش های چینی

دندانپزشکان و بیماران مدرن به سمت زیبایی شناسی واقع گرایانه سوق داده می شوند و اغلب روکش های زیرکونیا یی را انتخاب می کنند. زیرکونیا به عنوان یک فلز  است اما به عنوان سرامیک شناخته می شود. انجام روکش دندان روشی مرسوم مدرن برای ترمیم موقتی دندان است. از این شیوه درمانی زیبایی برای ترمیم پوسیدگی های شدید، تغییر رنگ مینای دندان، شکاف و حفره های دندان ها و شکستگی های دندان های طبیعی، استفاده می شود . در این مقاله از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید جنت آباد با روکش های زیرکونیایی و تفاوت آن با روکش های چینی بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع روکش های زیرکونیایی مورد استفاده در دندانپزشکی

از روکش های زیرکونیومی می توان برای مصارف مختلف زیبایی و ترمیمی دندان استفاده کرد. روکش های زیرکونیایی را می توان به عنوان بهترین راه برای تقویت دندان های ترک خورده یا شکسته و یا پنهان کردن دندانی که تغییر رنگ داده است در نظر گرفت. دو نوع تاج زیرکونیا وجود دارد که در شرایط مختلف می توان از هر یک از آن ها  استفاده کرد.  یکی از مدل های تاج زیرکونیای کاربرد زیبایی دارد و دیگری برای شرایط های حساس طراحی شده است. تاج های زیرکونیومی حدودا شش سال است که توجه عموم را به خود جلب کرده اند. اما، در این بازه زمانی کوتاه، توانسته اند تمامی رقیب های قدیمی خود را عقب بگذارند.

روکش های زیرکونیایی یکپارچه

  • روکش های زیرکونیایی یکپارچه نوعی از سرامیک های دندانی دارای اکسید زیرکونیوم است و ماده ای است که دندان ها را تقریباً نشکن می کند. این سرامیک جامد در برابر ترک و لکه مقاوم است.
  • به علاوه می توان با ایجاد تغییر رنگ داخواه بر روی روکش های زیرکونیایی آن ها را با دیگر دندان ها مطابقت داد، اما به طور کلی به دلیل
  • این که روکش های زیرکونیای غیر شفاف هستند بهتر است از آن بر روی دندان های پشت فک استفاده کرد.
  • ترمیم های یکپارچه توسط فرز بادامک cad ایجاد می شوند و  سرانجام ماشین های بزرگی این شاهکارهای هنری را با استفاده از فایل های دیجیتال ایجاد شده توسط تکنسین ها می سازند.
  • بیشتر اوقات، فقط دندانسازی های بسیار بزرگ مجهز به این تجهیزات فرز هستند و لابراتوارهای دندانسازی کوچک تر باید از آن ها خریداری کنند.

روکش های زیرکونیومی لایه ای

همانطور که از نام آن مشخص است، ترمیم های لایه ای با استفاده از خاک رس لیتیوم دی سیلیکات لایه ای بر روی پوشش سرامیکی ساخته می شوند. چینی های لایه ای  به اندازه ای شفافیت دارند که می توان از آن ها برای ترمیم دندان های قسمت جلوی دهان استفاده کرد. لایه سرامیکی بالایی همانند نسخه های IPS و E MAX ( همه کاره با استحکام بالا و بدون فلز ) ایجاد شده است.

روکش های زیرکونیومی لایه ای  از هسته های جامد پوشیده شده با لایه هایی از چینی نرم ساخته شده اند. روش سرامیست در ایجاد کلاهک بر استحکام و زیبایی آن تأثیر می گذارد و  بهترین دندانساز تهران می تواند روکش های بسیار خوبی ایجاد کند.

لایه‌های تاج در مقایسه با روکش‌های ساخته شده از  PFM  در برابر خرد شدن آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین استقامت کمتری نسبت به روکش های یکپارچه دارند.

موادی که برای روکش دندان از آن ها استفاده می شود:

معمولا از پرسلن، سرامیک های فلزی و رزین و همچنین زیرکونیا (که اخیرا به دلیل مزایای بی شماری که دارد، بسیار  زیاد مورد توجه قرار گرفته است) برای ساخت روکش های دندانی استفاده می شود. انسان ها بیش از دو هزار سال است که از روکش های دندانی در دندانپزشکی استفاده می کنند. روکش دندان بخش بسیار مهمی از دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی با به خود اختصاص داده است.

روکش های زیرکونیایی و تفاوت آن با روکش های چینی

شکی نیست که پیشرفت‌های زیادی در زمینه سلامت دندان‌ها به وجود آمده است که می‌تواند به بسیاری از افراد اجازه دهد لبخندی را که همیشه می‌خواستند به دست آورند، حتی اگر از نظر ژنتیکی مستعد پوسیدگی دندان و به طور کلی سلامت دهان و دندان ضعیف باشند

تاج های دندان زیرکونیا

همان طور که می دانیم عدم رعایت سلامت دهان و دندان می تواند بر سبک زندگی افراد تاثیرات زیادی بگذارد، در این مقاله از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید شما را با پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه دندانپزشکی زیبایی آشنا می کنیم، که می تواند به بازیابی اعتماد به نفس، تقویت عملکرد دندان و در نهایت سلامت کلی بدن کمک کند.

معایب روکش های چینی

برای مدت ها طولانی روکش های چینی که به فلز متصل هستند، به بیمارانی که حفره های دندانی بزرگی داشتند، توصیه می شد. اما به دلیل وجود معایبی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم به مرور زمان این روکش های چینی کاربرد کمتری پیدا کردند.

  • در برخی موارد، روکش های چینی به یک قاب فلزی اضافی برای دوام بیشتر نیاز داشتند.
  • برخی از بیماران به روکش های چینی که از فلز ساخته شده بود، حساسیت داشتند.
  • روکش های چینی باعث ایجاد تغییر رنگ بر روی دندان ها می شدند.

روکش های زیرکونیومی شبیه روکش های چینی معمولی هستند . با این حال که مواد سازنده آنها زیرکونیوم است، سیلیکاتی که می‌توان آن را سیمان کرد یا باند کرد تا گزینه‌های بیشتری برای قرار دادن روکش‌ها به دندانپزشکان بدهد.

روکش‌های سرامیکی معمولی گزینه‌ای فوق‌العاده برای افرادی هستند که به دنبال راه‌حل درمانی مقرون‌به‌صرفه هستند، اما دارای معایبی هستند که همانطور که قبلاً ذکر کردیم می‌تواند باعث تغییر رنگ، واکنش‌های آلرژیک و همچنین نیاز به قاب دوم فلزی شود. برای کمک به تاج ها با این حال، تاج های زیرکونیا مزایای مشابهی دارند و یک جایگزین عالی هستند. روکش های ساخته شده از زیرکونیا و چینی گزینه های محبوبی برای درمان حفره های بزرگ هستند که در آن دندان قادر به حمایت از پر کردن یا اینله نیست. اصل تاج های زیرکونیایی و چینی صرف نظر از مواد استفاده شده برای هر تاج یکسان است.

روکش های زیرکونیایی
 

ویژگی های روکش چینی

  • زیباترین و طبیعی ترین نتایج را از نظر  زیبایی دارند.
  • به طور معمول، برای آماده شدن زمان کمتری نیاز دارند.
  • بسیاری از افراد روکش چینی را برای دندان های جلویی ترجیح می دهند زیرا مستعد سایش و فشار هستند.
  • برای سرما یا گرما نارسانا است به همین خاطر حساسیت به دما را کاهش می دهد.
  • انجام آزمایشات برای بیمارانی که حساسیت به فلز دارند برای استفاده از روکش های چینی لازم است.

ویژگی های روکش زیرکونیا

  • مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و تغییر رنگ.
  • زیست سازگار و ایمن، هیچ گونه حساسیت فلزی در بیماران ایجاد نمی کند.
  • نمای بیرونی صاف است و به همین دلیل از سایش دندان های مجاور و بافت لثه محافظت می کند.
  • بسیار شفاف و قابلیت تغییر رنگ مناسب با دندان های اصلی را دارد.
  • طبیعی ترین ظاهر را به دندان می دهد.

آیا روکش های زیرکونیا به عنوان روکش دندان جلو مناسب هستند؟

  • به دلیل این  که روکش های زیرکونیا از دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده اند، که نوعی ماده بادوام هستند، گزینه ای عالی برای پوشاندن دندان های جلو هستند.
  • یکی از مهمترین مزایای روکش های زیرکونیا دوام و استحکام  بالای آنهاست.
  • تاج ها و روکش های دندانی باید از قوی ترین مواد موجود، که امروزه  زیرکونیا است، ساخته شوند.
داشتن لبخندی طبیعی

زیرکونیا هیچ پوشش فلزی در لثه ندارد. روکش های پرسلن ذوب شده به فولاد (PFM) دارای یک لایه فلزی زیرین در زیر لایه چینی است که در بالای تاج قرار می گیرند. پوشش فلزی معمولاً روی خط لثه قابل مشاهده است و هنگام لبخند زدن قابل مشاهده خواهد بود . روکش های زیرکونیایی تمام آسترهای فلزی را از بین می برند دیگر اثری از  پوشش فلزی بر روی لثه ها وجود ندارد.

استقامت و دوام بالا

زیرکونیا نسبت به سرامیک های PFM معمولی بادوام تر است. برای مثال، تثبیت‌کننده‌های بیشتری نسبت به سرامیک‌های PFM دارد، از این رو  اگر ترمیم‌های زیرکونیایی به‌خوبی نگهداری شوند، گاها تا پایان عمر بیمار باقی بماند.

مراقبت های بعد از روکش دندان

سفارشی سازی

با توجه به عوامل مختلفی مانند ترکیب شیمیایی و نیازهای فرآوری، روش‌های متعددی وجود دارد که زیرکونیا می‌تواند نیازهای فرد را برآورده کند. این امکان ایجاد حاشیه خطای کمتری را فراهم می کند و اطمینان می دهد که تناسب مناسب برای هر بیمار پیدا می شود.

ایمن تر برای بیماران

زیست سازگاری بالای زیرکونیا باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بیماران مبتلا به واکنش های آلرژیک با ترمیم های PFM نمی شود. زیرکونیا زیست سازگار است و پل ها و تاج های ساخته شده از زیرکونیا را برای استفاده در دهان بسیار ایمن می کند.

روکش های زیرکونیایی و تفاوت آن با روکش های چینی از نظر تفاوت در قیمت

روکش های سرامیکی سنتی راه حلی مقرون به صرفه برای انجام روکش های درمانی هستند، اما آنها همان طو ر که گفته شد معایبی نیز دارند. همانطور که قبلاً ذکر شد، برخی معایب روکش های چینی این است که امکان واکنش های آلرژیک، تغییر رنگ و نیاز به یک قاب فلزی اضافی برای افزایش استقامت روکش ها دارند. زیرکونیا یک ماده کاملاً جدید برای دندانپزشکی ترمیمی است که این معایب را ندارد. با توجه به دوامی که روکش‌های زیرکونیا دارند، گران‌تر از روکش‌های چینی هستند . مواد روکش زیرکونیا سه برابر مقاوم تر و محکم تر از روکش های چینی یا PFM است.

برای دریافت قیمت انواع روکش های دندانی و سفارش و خرید به صورت مستقیم از لابراتوار دندانسازی می توانید با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *