ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

مراقبت های بعد از روکش دندان​

مراقبت های بعد از روکش دندان​

مراقبت های بعد از روکش دندان

روکش دندان لایه نازکی از مواد است که روی سطح دندان قرار می گیرد. با کمک ونیرها سریع و راحت می توانید یک لبخند زیبا داشته باشید. اما ذکر این نکته ضروری است که روکش ها یک راه درمانی غیرقابل برگشت هستند. اگر قصد دارید دندان هایتان را با کمک روکش درمان کنید، کسب اطلاعات و یادگیری نحوه مراقبت صحیح از آنها بسیار مهم است.

عفونت لثه

روکش‌های نازک و سفارشی که به سطوح دندان‌ها چسبانده می‌شوند، درمان  سریع و طولانی‌مدتی را برای دندان‌هایی که لکه‌دار، شکسته، نامرتب، فرسوده یا نامنظم هستند، فراهم می‌کنند. آنها روشی فوق العاده برای زیبا تر کردن لبخند شما هستند و با مراقبت از روکش های دندان، تا یک دهه یا بیشتر دوام خواهند داشت. برای یادگیری نحوه مراقبت از روکش ها، لطفاً با این مقاله از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید همراه باشید.

مراقبت از روکش های دندان

هرکسی که برای هر زمان از بریس های سنتی استفاده کرده باشد، می داند که مراقبت از ترکیبی از دندان ها، لثه ها، براکت ها و سیم ها می تواند به طور کابوس وار دشوار باشد. خوشبختانه، یادگیری نحوه مراقبت از روکش دقیقا برعکس است. در حالی که توجه بیشتر به موارد خاص سودمند است، اما مراقبت خاصی برای زیبا نگه داشتن روکش های شما لازم نیست. در واقع، مراقبت از روکش های خود به سادگی پیروی از این شش نکته ساده است.

بهداشت دهان و دندان را روزانه رعایت کنید

برای مراقبت از روکش های دندان خود اگر از قبل یک روال بهداشتی محکم برای دندان دارید، احتمالاً نیازی به تغییر آن برای مراقبت از روکش های خود نخواهید داشت. فقط باید مسواک بزنید، شستشو دهید و بشویید:

مسواک

برای مسواک زدن حداقل دو بار در روز از خمیر دندان غیر ساینده و مسواک دستی یا برقی استفاده کنید. در حالت ایده آل، شما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا مراقبت از روکش های دندان خود را به نحو درستی انجام داده باشید.

نخ دندان

حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا ذرات گیر کرده بین دندان ها را خارج کنید یکی از مهم ترین اقدامات برای مراقبت از روکش های دندان، سلامت دندان ها، و لثه های شما است. بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید.

دهان خود را آبکشی کنید

یک یا دو بار در روز مقداری دهانشویه ضد عفونی کننده را در اطراف دهان خود بمالید تا آن را بشویید. یک دهانشویه بدون الکل انتخاب کنید، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض الکل می تواند عامل باندینگی که روکش ها را روی دندان های شما نگه می دارد، نرم کند. اگرچه این نرم شدن باعث از بین رفتن روکش ها نمی شود، اما ممکن است آنها را در برابر لکه و خراب شدن آسیب پذیرتر کند.

  1. از GRIND اجتناب کنید

دندان قروچه تمایل به ساییدن یا فشردن دندان ها در هنگام خواب است و خبر بدی برای روکش ها است زیرا استرس زیادی به آن وارد می کند. صادقانه بگویم، برای دندان ها و مفاصل فک شما نیز مضر است، بنابراین اگر مشکوک به دندان قروچه هستید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک شما می تواند شما را برای بایت گارد شبانه قرار دهد که گاهی اوقات به آن محافظ اکلوزال نیز می گویند. استفاده از این دستگاه در هنگام خواب هم از روکش های جدید و هم از دندان های طبیعی شما محافظت می کند.

  1. غذاهای سفت نجوید

روکش ها کاملا بادوام هستند، اما می توانند تراشه کنند و بشکنند. در حالی که غذاهای معمولی نباید مشکلی ایجاد کنند، بهتر است از جویدن مواد بیش از حد سفت مانند خودکار، ناخن، یخ و استخوان خودداری کنید.

  1. از لبخند خود محافظت کنید

فعالیت بدنی بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است، اما شرکت در بسکتبال، فوتبال، کشتی، و سایر ورزش های تماسی می تواند سلامت لبخند جدید شما را به خطر بیندازد. برای محافظت از روکش ها و دندان های طبیعی خود در برابر آسیب های احتمالی، از یک محافظ دندان استفاده کنید.

  1. مراقب لکه ها باشید

مانند دندان‌های طبیعی شما، روکش‌ها نیز می‌توانند لکه‌دار شوند، بنابراین بهتر است استفاده از غذاهایی را که باعث تغییر رنگ می‌شوند، محدود کنید، مانند قهوه، شراب قرمز، نوشابه‌های گازدار تیره، چای، سس سویا و انواع توت‌ها. سیگار کشیدن منبع دیگری از لکه ها است، بنابراین اگر سیگار می کشید، ممکن است بخواهید آن را ترک کنید. نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، بلکه به سفید و روشن ماندن روکش های شما نیز کمک می کند.

  1. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

معاینات روتین دندان برای افرادی که خواهان دندان های سالم هستند، ضروری است. مراجعه به دندانپزشک تقریباً هر شش ماه یکبار به مراقبت از روکش های دندان شما کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هر گونه مشکل بالقوه به سرعت شناسایی شده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ برطرف می‌شود. علاوه بر این، دندانپزشک شما از تجهیزات حرفه ای برای صیقل دادن روکش ها و حفظ درخشش و سفیدی آن ها استفاده می کند.

مزایای روکش کردن دندان

روکش دندان می تواند شکل، رنگ و موقعیت دندان ها را بهبود بخشد. از ونیرها می توان برای اصلاح ناهماهنگی های جزئی یا بستن شکاف های میان دندان ها استفاده کرد.

روکش ها همچنین می توانند برای افرادی که می خواهند درخشندگی دندان های خود را افزایش دهند، ایده آل باشند. گاهی اوقات، روکش ها برای افرادی که می خواهند مسائلی مانند شکستگی و یا تغییر رنگ دندان های خود را اصلاح کنند، توصیه می شود.

ونیرها می توانند سال ها دوام بیاورند اما اگر از آن ها به خوبی مراقبت نشود، باید زودتر تعویض شوند. در این مطلب از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید در چهار باغ در مورد نحوه نگهداری از روکش ها اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار میگیرد.

مراقبت از دندان روکش شده

حفظ یک روال بهداشت دهان و دندان ثابت پس از گذاشتن روکش دندان ضروری است. رعایت بهداشتی همیشگی بسیار مهم است زیرا هنوز هم ممکن است که حفره هایی در زیر یا اطراف روکش ها ایجاد شود.

تمیز نگه داشتن روکش ها همچنین می تواند از تغییر رنگ و لکه شدن که در یک بازه زمانی طولانی رخ می دهد، جلوگیری کند. برای افزایش طول عمر روکش ها، بیماران باید دو بار در روز دندان های خود را مسواک زده و روزانه از نخ دندان استفاده کنند.

جلوگیری از ایجاد لکه بر روی روکش

با وجود این که روی روکش‌ها به سختی لکه‌ ایجاد می‌شود، اما با گذشت زمان این امکان وجود دارد که تغییر رنگ دهند. اما اقداماتی وجود دارد که افراد می توانند برای جلوگیری از لک شدن و حفظ ظاهر جدید روکش ها برای مدت طولانی انجام دهند.

از مصرف زیاد مواد رنگی مانند قهوه، چای، نوشابه و … و استعمال دخانیات خودداری کنید و پس از مصرف هر یک از این مواد در صورتی که به مسواک دسترسی ندارید، مقداری آب در دهان بچرخانید و قورت دهید. مسواک زدن به حذف ذرات غذا و عوامل لکه‌دار از روی دندان‌ها کمک می‌کند.

زیاده رویی در مصرف نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه باعث ایجاد لک بر روی دندانهای شما می شود. غذاهایی که بیشتر باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها می شوند عبارتند از سس پاستا و انواع توت ها.

این کار هم از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و هم از ایجاد لکه جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که لمینت بر خلاف کامپوزیت به سختی تغییر رنگ می دهد، اما رنگدانه ای که رنگ دندان های طبیعی را عوض می کند ممکن است رنگ لمینت را هم تغییر دهد.

در صورت استفاده از این موارد توصیه می شود که فرد بلافاصله دندان های خود را مسواک بزند .

تعویض روکش ها

پس از گرفتن روکش، باید مانند دندان های معمولی خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک زدن صحیح روزانه و استفاده از محصولات مراقبت از دندان توصیه شده مهم است.

باید از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که معمولاً باعث ایجاد لکه می شوند اجتناب کنید یا سعی کنید مصرف آنها را محدود کنید. اما باید توجه داشته باشید که روکش های دندان پس از مدتی بدون توجه به اینکه چقدر از آنها مراقبت می کنید، باید تعویض شوند. اما اگر می‌خواهید تا جایی که ممکن است دوام داشته باشند، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. اگر می خواهید در مورد نحوه مراقبت از روکش دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مراقبت های بعد از گذاشتن روکش دندان

  • به مدت دو ساعت غذا نخورید و دندان های خود را به هم فشار ندهید. تا زمانی که بی حسی به طور کامل برطرف نشده است، از جویدن غذا اکیداً خودداری کنید، زیرا بی حسی می تواند باعث گاز گرفتن زبان و لب ها و ایجاد زخم های شدید شود.
  • به مدت 24 ساعت از جویدن و مواد غذایی چسبناک خودداری کنید و از فشار دادن دندان ها به هم خودداری کنید.
  • از خوردن مواد چسبناک درشت مانند زردچوبه کامل یا سوهان درشت، شکلات درشت خودداری کنید و این مواد را در تکه های کوچک بخورید، زیرا چسب این مواد بر چسب لمینت غلبه می کند و ممکن است روکش از دندان شما جدا شود.
  • اگر روی دندانتان پانسمان دارید، تا دو ساعت غذا نخورید و تا جلسه بعد ویزیت دندانپزشکتان غذا را با آن قسمت دهان نجوید. اگر مقداری از پانسمان افتاد، نگران نباشید. فقط پوشاندن ریشه ها با پانسمان مهم است.
  • در صورتی که احساس کردید دندان روکش شده شما ارتفاع بیشتری نسبت به دندان های دیگرتان دارد، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت عدم توازن روکش با دیگر دندان های شما احتمال شکستگی آن وجود دارد.
  • به احتمال زیاد، حساسیت دندان روکش شده به سرما و گرما ممکن است تا دو ماه ادامه داشته باشد، حتی اگر قبل از درمان آلرژی وجود نداشته باشد. در این صورت تا دو ماه از خوردن غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم خودداری کنید و از غذاهای ولرم استفاده کنید.
  • مسواک زدن بعد از لمینت منعی ندارد.

عوارض موقتی گذاشتن روکش دندان

  • در صورت زخم شدن لب هایتان هنگام جایگذاری روکش دندان، پماد ویتامین AD را از داروخانه تهیه کنید و روزی سه بار لب های خود را مرطوب کنید.
  • به احتمال زیاد، ممکن است تا 10 روز در بلع غذا و باز کردن دهان خود مشکل داشته باشید که طبیعی است و با گذشت زمان این مشکل برطرف می شود.
  • در روز اول گذاشتن روکش دندان، وجود تکه های چسب در دهان طبیعی است.
درد بعد از نصب روکش دندان

در صورت عدم تجویز دارو توسط دندانپزشکتان و در صورت احساس درد بعد از ترمیم، کپسول NOVAFEN را مصرف کنید. این کپسول بدون تجویز پزشک می باشد. علت درد می تواند حساسیت دندان ها یا وسایلی باشد که هنگام لمینت دندان به لثه های شما فشار وارد می کنند.

در صورت تجویز، تمام داروهای خود را با یک لیوان آب تا قبل از این که اثر داروی بی حسی از بین برود مصرف کنید.(زیرا مسکن ها تا دو ساعت اثر می کنند). از مصرف قرص آناهیل (قرص تسریع در بهبود زخم) در روز اول به دلیل افزایش خطر خونریزی خودداری کنید.

زمان مراجعه به دندانپزشکی

هر 6 تا 12 ماه یکبار برای معاینه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. این چکاپ ها بسیار مهم هستند و با این چکاپ ها از کشیدن دندان که با درمان عصب کشی قابل حفظ است جلوگیری می کنید و از عصب کشی دندان که با ترمیم قابل درمان است جلوگیری می کنید و علاوه بر کاهش هزینه های طولانی مدت، سلامت دهان و دندان شما را نیز کاهش می دهد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *