ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

انواع پروتز دندان

انواع پروتز دندان

انواع پروتز دندان درواقع همان دندان مصنوعی است که برای افرادی که یک دندان یا چند دندان خود را از دست داده اند اعمال می شود. اگرچه مراقبت از دهان خود را به درستی انجام می دهید، اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلات غیرمنتظره ای مواجه شوید. مشکلاتی که با دندان های خود تجربه می کنید با روش های مختلف درمانی مانند کشیدن و پر کردن دندان قابل حل است.

تعریف پروتز دندان 

با این حال، اگر مشکلی که تجربه می کنید منجر به از دست دادن دندان شده یا در حال از دست دادن دندان هایتان خواهد شد، اگر دندان شما دارای حفره هایی است که به اندازه کافی بزرگ است که باعث از دست دادن دندان شود، ترجیحاً بهترین روش درمانی در مواردی مانند شکستگی دندان، افتادن دندان یا پرکردن ناکافی دندان، پروتز دندان است. این به عنوان آخرین راه حل استفاده می شود. ابتدا سعی می شود دندان مشکل دار حفظ شود و درمان های متفاوتی برای آن انجام شود. اگر این درمان جواب نداد و دندان خود را از دست داده اید، به ناچار از دندان مصنوعی استفاده خواهید کرد.

انواع دندان مصنوعی

دندان هایی که برای بر عهده گرفتن عملکرد دندانی که عملکرد خود را از دست داده اند ساخته می شوند، پروتز دندان یا دندان مصنوعی نامیده می شوند . انواع پروتز دندان که معمولاً با استفاده از پرسلن یا اکریلیک ساخته می شوند، از دو نوع تشکیل می شوند:

پروتز ثابت

پروتز ثابت

پروتزهای ثابت همانطور که از نامشان پیداست، پروتزهای دندانی ثابتی هستند که به دندان متصل می شوند و بیمار نمی تواند آنها را بپوشاند یا خارج کند. پروتزهای دندان ثابت، از دندان خود بیمار تولید می شود و به همین ترتیب وارد می شود. این پروتزها برای بیمارانی که از دست دادن جزئی دندان های خود را تجربه کرده اند استفاده می شود. مراحل استفاده از پروتز ثابت در طول فرآیند درمان به شرح زیر است:

  • در مرحله اول، دندانی که قرار است با پروتز ثابت جایگزین شود، برداشته می شود و حفره دندان پیدا شده تمیز می شود.
  • سپس دندان بریده شده آماده شده، پوشانده شده و در دهان بیمار قرار می گیرد.
  • آماده سازی پروتز ثابت 10 روز طول می کشد.در این دوره، بیمار باید به طور مکرر به دندانپزشک مراجعه کند.
  • در پایان 10 روز، دندان های مصنوعی ثابت به بیمار چسبانده شده و درمان کامل می شود.

انواع پروتز دندان ثابت بین 6 تا 8 سال عمر می کنند. مراقبت از دهان بیمار و نحوه نگاه او به پروتزهای خود می تواند زمان را طولانی یا کوتاه کند. از آنجایی که پروتز ثابتی که در جای دندان قدیمی قرار می گیرد از بیرون شبیه دندان خود بیمار خواهد بود، این روش برای بیمارانی که دارای اضطراب زیبایی هستند ترجیح داده می شود.

پروتز فلکس ( پروتز نشکن دندان)

پروتز فلکس ( پروتز نشکن دندان)

یکی دیگر از انواع پروتز دندان پروتزهای فلکسی هستند که به دلیل ظاهر زیبا و دوام بالا یکی از پرطرفدارترین پروتزها هستند. پروتز فلکس که در تنظیم عادات خوردن و آشامیدن بسیار کارآمد است، به دلیل انعطاف پذیری بالاتر هم شناخته شده است.

درمان با پروتز نشکن فلکس آنقدرها که تصور می شود طولانی یا چالش برانگیز نیست. این روش درمانی که عموماً در بیمارانی که تمام دندان هایشان برداشته می شود یا مشکل پوسیدگی دندان دارند استفاده می شود، با قرار گرفتن روی لثه به هیچ وجه برای بیمار مزاحمت ایجاد نمی کند، زیرا مانند سایر پروتزها قلاب فلزی در آنها وجود ندارد.

درمان پروتز فلکس در عرض 25 تا 30 روز پس از شروع درمان پس از کنترل اولیه بیماران تکمیل می شود. قیمت پروتزهای نشکن دندان با توجه به درمان بیماران بسیار متفاوت است. برای اطلاع از مشکلات دندانی خود و پروتز دندان فلکسی می توانید با تیم متخصص دندانپزشکی ما تماس بگیرید و قیمت را دریافت کنید.

دندان مصنوعی متحرک

یکی دیگر از انواع پروتز دندان دندان مصنوعی متحرک آشا که برخلاف پروتز ثابت، نوعی پروتز است که بیمار آن را برمی دارد و می گذارد. به طور کلی برای بیمارانی که  دندان های از دست رفته زیادی دارند استفاده می شود. در صورتی که بیمار دچار ریزش جزئی دندان شده باشد، پروتز متحرک تا حدی وارد می شود و در صورت از دست دادن توده کامل دندان، پروتز متحرک به آن متصل می شود. مراحل نصب پروتز متحرک به شرح زیر است:

  • محل دندان بیمار بررسی می شود و بر این اساس تصمیم می گیرد که قسمت پروتز متحرک قرار داده شود یا جایگزین کامل.
  • سپس اندازه گیری دندان بیمار گرفته می شود و در صورت نیاز دندان موقت وارد می شود.
  • پس از آماده شدن پروتز، بیمار شروع به استفاده از آن می کند.

لابراتوار دندانسازی اسپید با تجربه فراوان در زمینه ساخت انواع دندان مصنوعی متحرک می تواند در کمترین زمان ممکن با بهترین هزینه و همچنین بهترین کیفیت دندان مصنوعی متناسب با دهان شما و کاملا منحصر به فرد برای شما تولید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساخت و ترمیم دندان مصنوعی شکسته با ما در تماس باشید.

معایب دندان مصنوعی متحرک

  1. حمایت لثه ها

    • دندان‌های مصنوعی متحرک به لثه هایی که دندان مصنوعی روی آن ها نصب می شوند، نیاز دارند. این لثه ها ممکن است باعث ایجاد احساس ناخوشایندی یا تزریق‌های اصطکاکی شوند.
  2. تغییرات در حس کردن طعم ها

    • حضور دندان‌های مصنوعی ممکن است باعث تغییر در احساس طعم های مختلف شود و برخی افراد از این تغییر احساس ناخوشایندی خواهند داشت.
  3. محدودیت در خوردن غذاها

    • دندان‌های مصنوعی متحرک معمولاً کمی حساس‌تر از دندان‌های طبیعی هستند و برخی افراد ممکن است محدودیت‌هایی در خوردن غذاها را تجربه کنند.
  4. نیاز به تنظیم و تعمیر

    • دندان‌های مصنوعی متحرک نیاز به تنظیم و تعمیر دوره‌ای دارند. این شامل تعویض کامل دندان‌ها یا انجام تعمیرات جزئی می‌شود.
  5. احساس طبیعی نبودن

    • برخی افراد ممکن است احساس کنند که دندان‌های مصنوعی متحرک،  به طور کامل طبیعی به نظر نمی‌آیند و این موضوع می‌تواند به لحاظ روانی مشکلاتی برای برخی افراد ایجاد کند.
  6. نیاز به زمان برای عادت کردن

    • فرآیند عادت کردن به دندان‌های مصنوعی متحرک ممکن است زمان‌بر و ناخوشایند باشد. افراد برای تطبیق کامل به دندان‌های مصنوعی ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه نیاز داشته باشند.

در هر صورت، این مسائل به طور معمول با توجه به نوع دندان‌های مصنوعی متحرک و شرایط خاص هر فرد متفاوت است. پیشنهاد می‌شود که افراد با دندانساز و یا دندان‌پزشک خود مشورت کنند تا بهترین راه حل برای نیازهای خود را انتخاب کنند.

انواع پروتز دندان

انواع پروتز دندان

  • پروتزهای متحرک کامل و جزئی
  • پروتز ثابت چینی با ساپورت فلزی یا ساختار بدون فلز
  • پروتزهای فوری پس از کشیدن دندان نصب می شوند
  • پروتزهای ساخته شده بر روی ریشه دندان طبیعی (اوردنچر)
  • پروتزها به منظور از بین بردن ضایعات بافت نرم و سخت در چانه و صورت (فک و صورت)
  • این به شکل پروتز برای افرادی است که عادت به فشردن یا ساییدن دندان های خود دارند.

تفاوت بین پروتز متحرک و پروتز ثابت چیست؟

پروتز متحرک مرحله آماده سازی طولانی تری نسبت به پروتز ثابت دارد. بعد از پروتز متحرک که ساخت آن 7-6 هفته طول می کشد، بیمار نباید از نگهداری پروتز غافل شود. با توجه به این پیش داوری که فقط افراد مسن از پروتز متحرک استفاده می کنند، بیماران پروتز متحرک را ترجیح نمی دهند، اما در صورت از دست دادن جرم دندان مجبور به استفاده از پروتز متحرک هستند.

افرادی که از پروتز متحرک استفاده می کنند، پروتز را در دهان احساس می کنند و متوجه می شوند که پروتز هنگام سرفه یا صحبت حرکت می کند. به همین دلیل بیماران این درمان را مثبت نمی پذیرند. انواع پروتز دندان براساس نوع درمان و علایق بیمار در نظر گرفته می شود. می توانید برای دریافت دقیق ترین اطلاعات از انواع پروتزهای دندانی و قیمت پروتز دندان در ایران با ما تماس بگیرید و یا برای انجام اولین معاینه و شروع فوری درمان به ما مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *