ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

ایمپلنت دندان چیست برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان چیست برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص می باشد که با بدن انسان سازگاری دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. امروزه بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت های دندانی می باشد.

نکته قابل توجه در مورد آن این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری گردد، ماندگاری بالایی خواهد داشت. علیرغم پیشرفت در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها انسان از دندان درد رنج می برند، که عمدتا به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب های دیگر می باشد.

انواع ایمپلنت دندان

برای سال ها، تنها گزینه های درمان در دسترس کسانی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از پل ها و دندان های مصنوعی بود. ولی امروزه، ایمپلنت های دندانی در دسترس هستند. در ادامه بهتر است بدانید انواع ایمپلنت دندان کدامند؟ و از آن چه استفاده هایی می گردد؟ در طول تاریخ دو نوع مختلف ایمپلنت دندان وجود داشته است:

  • اندوستیال (endosteal)
  • ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستیال به ایمپلنتی گفته می شود که درون استخوان قرار می گیرد، اما ساب‌پریوستیال ایمپلنتی می باشد که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار داده می شود.

امروزه دیگر از ایمپلنت های ساب‌پریوستیال استفاده نمی شود زیرا در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در بلند مدت نتایج ضعیف تری داشته و استحکام کمتری دارند.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

در صورت استفاده از داروهایی که در آنها از مشتقات بیس فسفونات استفاده شده است، پیشنهاد می شود که از این درمان استفاده نکنید. رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان در بالا بردن عمر ایمپلنت تاثیر زیادی دارد.

چگونه از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کنیم؟

چنانچه بخواهید تمام دندان هایتان را به روش کاشت دندان جایگزین کنید، در فک بالا به شش تا هشت و در فک پایین به چهار تا شش ایمپلنت نیاز خواهید داشت. در بسیاری از موارد چنانچه متقاضی از دخانیاتی مانند سیگار استفاده کند، دندانپزشک از درمان خودداری می کند. زیرا استفاده از این مواد حتی سیگار باعث کاهش امکان موفقیت درمان می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان کلیک کنید.

برای انجام این جراحی سلامت لثه فرد مراجعه کننده خیلی مهم است و علاوه بر آن باید استخوان های فک قدرت و انسجام کافی برای نگهداری آن را داشته باشند. چنانچه سابقه انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی را دارید یا اینکه در حال حاضر این درمانها را انجام می دهید، باید بدانید که احتمال موفقیت درمان کمتری دارید. موارد خاص پزشکی مثل ابتلا به پوکی استخوان و بیماریهای مانند آن هنوز اطمینانی حاصل نشده است و تاثیر آن در کارکرد  و ماندگاری آن مشخص نیست. اما در هر صورت برای انجام ایمپلنت دندان بهتر است با دندانساز خود در این باره مشورت های لازم را انجام دهید.

انجام ایمپلنت دندان و مراحل مراقبت از آن

قبل از انجام عمل باید پوسیدگی دندان ها بررسی و رفع گردد. برای قرارگیری ایمپلنت در دهان انجام حداقل یک جراحی ضروری می باشد. در این جراحی که به کاشت دندان نیز شهرت دارد، ایمپلنت در استخوان فک گذاشته می شود. هزینه انجام ایمپلنت دندان از گذاشتن انواع دندان مصنوعی بالاتر است، اما با توجه به سهولت و زیبایی طبیعی که به فرد می دهد، انتخاب بسیاری از مردم انجام ایمپلنت دندان می باشد.

چند ماه بعد از انجام جراحی پین تیتانیومی با استخوان فک ادغام می گردد. پس از مدتی و با مطمئن بودن از ادغام مناسب ایمپلنت و استخوان دندان، متخصص معالج قادر است از ایمپلنت ها به عنوان بیس استفاده کند و پروتز دندان را بر روی آنها نصب کند.

پیش از جراحی ایمپلنت دندان

پیش از جراحی ایمپلنت دندان

دندانپزشک معالج قبل از انجام هر کاری به مراجعه کننده توضیح می دهد که چگونه برای درمان آماده شود.

تشکیل پرونده دندانپزشکی، پیش از انجام هر درمانی پرسشنامه ای راجع به شرایط پزشکی خاص در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

لطفا آن را کامل و دقیق پر کنید و اگر مطلب مهمی وجود دارد که در پرسشنامه نیست حتما آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

میزان موفقیت آن با در نظر گرفتن و انجام دقیق همه این مراحل درمان برای خیلی از افراد بدون خطر خاصی، بالا خواهد بود.

پیش از انجام عمل نیاز به معاینه لثه ها و اطمینان یافتن از سلامتی کامل آنها وجود دارد، همینطور هر گونه عفونت در لثه یا پوسیدگی دندانهای مجاور محل قرار گیری ایمپلنت نیز باید به طور کامل درمان شود.

بعد از اطمینان از سلامت کامل بافتهای دهانی ناحیه جراحی و اطراف آن نیاز به تهیه یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت (اصطلاحا CBCT یا DVT نامیده میشود) از محل میباشد که توسط مراکز رادیولوژی تخصصی فک و صورت قابل تهیه می باشد.

این اسکن معمولا به همراه یک ریپورت و CD تهیه می شود.

دندانپزشک به کمک آنها ارتفاع و ضخامت استخوان و نیز سایر موارد مهم مانند محل عبور اعصاب مهم، سینوس ها و … را بررسی میکند و بهترین سایز و محل قرار گیری ایمپلنت دندان را مشخص میکند.

آخرین مسئله ای که پیش از جراحی ایمپلنت دندان بایستی مورد توجه قرار گیرد اینست که در شرایط پزشکی خاص ( فشار خون بالا، سابقه سکته قلبی یا مغزی ، سابقه پیوند عضو و …)

گاهی نیاز به دریافت داروی خاص یا تغییر در دوز داروهای دریافتی فعلی بیمار وجود دارد و در مواردی که شخص به دلیل بیماری زمینه ای (مثل مشکلات قلبی) تحت نظر پزشک دیگری قرار دارد لازم است با پزشک مربوطه مشورت کند.

فرآیند عمل جراحی ایمپلنت دندان

فرآیند عمل جراحی ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام عمل به تعداد و همینطور پیچیدگی شرایط عمل بستگی دارد. ممکن است چند ایمپلنت دندان در یک عمل جراحی قرار داده شود در این حالت زمان عمل طولانی تر خواهد شد.

این جراحی معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می گردد در این حالت درد کاملا در دهان شما ازبین میرود و می توانید در حین عمل بیدار بمانید.

امکان دارد از یک آرام بخش استفاده کنید تا در طول عمل اضطراب تان از بین برود و به شما کمک میکند آرام باشید.

بعد از اینکه لثه کاملا بی حس شد. دندانپزشک یک برش در لثه شما زده و یک سوراخ کوچک در استخوان فکتان ایجاد میکند و در این سوراخ قرار داده میشود.

در شرایط خاصی می توان کشیدن دندان آسیب دیده و جایگذاری ایمپلنت را طی یک جلسه جراحی انجام داد که این روش ایمپلنت فوری یک جلسه ای نامیده

میشود و همیشه قابل انجام نیست و همانطور که قبل تر ذکر شد در “شرایط خاصی” قابل انجام است.

چنانچه این حالت قابل انجام نباشد دندانپزشک ایمپلنت چند ماه بعد از کشیدن دندان قرار می دهد تا استخوان فک

زمان کافی برای ترمیم خود داشته باشد به این حالت “ایمپلنت تاخیری” گفته میشود.

در موارد نادر امکان دارد لازم باشد که عمل تحت بیهوشی انجام شود که در این صورت عمل باید در مراکز خاص با تجهیزات خاص برای شما انجام شود.

در این صورت به طور کامل بیهوش میشوید و در طول عمل خواب خواهید بود.

لابراتوار دندانسازی اسپید با بیش از 15 سال تجربه در زمینه دندانسازی می تواند به شما به طور مستقیم و بدون واسطه بهترین خدمات دندانسازی از جمله ایمپلنت دندانی را انجام دهد. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر می  توانید با شماره تلفن های مجموعه در تماس باشید.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *