ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

بریج دندان چیست؟ مزایا و معایب آن

بریج دندان چیست؟ مزایا و معایب آن

بریج دندان یعنی پر کردن جای خالی دندان به شکل مصنوعی که در بین دندان های دیگر قرار گرفته می شود و در اصل دندان های دو طرف آن را نگه می دارند که به این عمل پونتیک می گویند. در این مقاله با تعریف، مزایا و معایب بریج دندان تفاوت بریج دندان و ایمپلنت بیشتر آشنا می شویم.

اغلب از مواد متفاوتی برای پر کردن دندان ها بکار گرفته می شود، تا دندان رنگ طبیعی خود را داشته و با دندان های دیگر هماهنگی داشته باشد، جنس آن ها اغلب از پرسلین بوده البته بعضی از افراد به دلخواه خود از جنس طلا نیز استفاده می کنند، که همان رنگ طلایی می باشد.

مزایا و معایب بریج دندان

مزایای بریج دندان

بریج دندانی یکی از شیوه های سنتی کاشت دندان می باشد. که فواید بریج دندان اعم از:

  • بازگشت لبخندی زیبا با صرف هزینه ی کم و به صرفه
  • طول درمان و جلسات درمان پایین
  • بازگشت زیبایی دندان از دست رفته
  • بدون نیاز به انجام جراحی کاشت دندان

معایب بریج دندان

در هنگام بریج دندان امکان دارد به دندان های کناری شما آسیب برساند و حتی سبب پوسیدگی دندان های اولیه  شما گردد. به علت اینکه بر روی لثه قرار می گیرد، امکان دارد سبب پوسیدگی لثه گردد.

می توان از معایب بریج دندانی این طور بیان کرد، که بایستی به شکل دوره ای تعویض گردد، اما به صورت میانگین عمر آن کوتاه مدت می باشد، میزان طول عمر این نوع دندان مصنوعی را حدود 5 سال  تخمین زده اند ولی امکان دارد بیشتر از این مدت دوام داشته باشند که به شرایط نگهداری شما بستگی دارد.

تفاوت بریج و ایمپلنت

ایمپلنت

ایمپلنت دندانی یکی از روش هایی می باشد که می توان با آن جای خالی یک دندان را پر نمود. ریشه دندانی به کار رفته برای جایگزینی دندان، مصنوعی می باشد و بایستی بدانید کاشت ایمپلنت برعکس بریج در درون استخوان فک انجام می گیرد به صورتی که در حدود 6 ماه کاملا به فک جوش می خورد. سپس بعد از گذاشتن ریشه، تاج دندانی به صورت مرتب و زیبایی قرار می گیرد. شاید بتوان بیان نمود ایمپلنت تنها راهی می باشد که فرد با کاشت آن حس راحتی بیشتری نسبت به سایر شیوه های جایگزینی دندان دارد، به این علت که به طور کامل درون فک قرار داده می شود.

بریج

از لحاظ بهداشتی ایمپلنت نسبت به بریج بسیار بهتر و بهداشتی تر می باشد، چون این نوع دندان مصنوعی درون فک قرار داده می شود و به راحتی مسواک زده شده و قادر هستید نخ دندان بکشید. ایمپلنت دندانی زیباست، البته دندان هایی که از طریق بریج گذاشته می شوند نیز در صورت جنس عالی و تراش خوب داشتن بسیار زیبا هستند. ولی ایمپلنت های دندانی به علت اینکه کاملا مانند یک دندان طبیعی می باشند، مقاوم تر و زیباتر هستند. دندانی که از طریق ایمپلنت کاشت می شود عمری بیشتر نسبت به بریج دارد چون ریشه دندان ایمپلنتی از تیتانیوم می باشد و این جنس وقتی به خوبی با فک جوش بخورد نسبت به پوسیدگی دندان مقاوم می باشد و حتی بسیاری از افراد تا آخر عمر از این نوع دندان مانند دندان خود استفاده می کنند.

تفاوت در هزینه ایمپلنت و بریج دندان

حتما هزینه ایمپلنت از بریج دندانی بسیار بیشتر می باشد، ولی می توان بیان نمود بریج دندانی هر چند سال یکبار بایستی توسط متخصص چک گردد و در صورت شکستن و یا از بین رفتن چسب دندانی و… در کل برای نگهداری بریج دندانی نیاز است که مراقبت های بیشتری نسبت به امپلنت دندان انجام داد.

عوارض بریج دندان

چسب دندانی در این نوع کاشت امکان دارد بعد از چند سال از بین برود به این ترتیب بایستی به صورت دوره ای آن را تمدید نمود.

چنانچه بهداشت دندانی رعایت نگردد، دندان های کناری پوسیده می شوند، بایستی همیشه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان ها پوسیده نشوند.

بریج دندان بدون تراش

بریج دندان بدون تراش به دو صورت انجام می گردد:

بریج مریلند

نوع اول بریج مریلند می باشد که در این شیوه بریج دندان دارای زایده هایی در دو طرف خود می باشد که توسط آن ها به دندان های مجاور وصل می گردد، مزیت این نوع بریج این می باشد که دیگر نیازی به تراشیدن دندان های مجاور نخواهد بود و آسیبی به آنها نمی رسد. همینطور نیازی به طی مراحل آماده سازی ندارد و به سرعت طی یک جلسه انجام می گیرد.

معایب بریج مریلند

این شیوه ایرادی هم دارد و آن مقاومت کمتر بریج نسبت بریج متصل به روکش می باشد. فریم بریج مریلند امکان دارد از جنس زیرکونیا، پرسلاین یا کامپوزیت ساخته شود.

تراش بریج فایبر

نوع دیگر بریج بدون تراش بریج فایبر است که در این روش به میزان بسیار کم از پشت دندان های مجاور تراش داده می شود تا فریم بریج به آن ها متصل گردد، البته چنانچه دندان مجاور ترمیم یا پرشدگی داشته باشد، فقط با خارج کردن آن فضای خالی لازم به دست می آید سپس جای خالی دندان اندازه گیری شده و فایبر در آن جا قرار داده می شود و بعد با استفاده از روکش کردن، بریج زیبایی یک دندان طبیعی به آن داده می شود. چرا گاهی در دندان ها به جای ایمپلنت از بریج دندان جلو و بریج دندان عقب استفاده می کنیم؟

قطعا ترجیح اول برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان می باشد. ولی برخی از موقعیت ها و حالات هستند که دندانپزشک متخصص توصیه به بریج دندان جلو به شما می دهد. این موارد عبارتند از:

  • دندان عصب کشی شده
  • استخوان به شدت تحلیل رفته
  • زیبایی
  • دندان نهفته
  • شرایط سلامتی فرد
  • هزینه درمان
  • زمان

خلاصه کاشت دندان به روش بریج

کاشت دندان بریج ، روشی برای جایگزینی دندان هایی که از دست رفته اند. در گذشته فقط روش دندان مصنوعی برای کاشت وجود داشت، که عوارضی برای فرد ایجاد می نمود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در دندانپزشکی روش های کاشت دندان با ماندگاری بیشتر و عوارض کمتر وجود دارد. یکی از این روش ها کاشت دندان به روش بریج است. در واقعیت بریج وسیله ای برای قرار گرفتن دندان مصنوعی در فضای خالی است. بنابراین از دندان های سالم در اطراف دندان از دست رفته برای قرار گرفتن بریج در محل مورد نظر کمک گرفته می شود. برای مواردی که بریج برای طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به 3 پل دندان می باشد. بکارگیری از بریج برای قرارگیری تعدادی از دندان های مصنوعی در دهان به سایر دندان ها فشار آورده و ممکن است به آنها آسیب بزند.

سخن آخر

بهتر است بدانید پس از هر نوع کاشتی فرد بایستی مراقبت های دندانی خود را بیشتر نماید. بهداشت دندان و دهان بسیار مهم می باشد و مراقبت از دندان هایی که کاشت شده اند بسیار سخت تر می باشد.  طول عمر بریج دندانی را حداقل 5 سال و در صورت مراقبت های دندانی حداکثر 15 سال می باشد، به این ترتیب هر چه مراقبت های دندانی به عنوان مثال استفاده از نخ دندان و مسواک زدن را به شکل مرتب انجام دهید، طول عمر کاشتی که انجام شده نیز بیشتر خواهد شد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *