ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

انواع دستگاه پروتز دندان

انواع دستگاه پروتز دندان

انواع دستگاه پروتز دندان

گذاشتن پروتز دندان می تواند یک تصمیم بسیار مهم در  زندگی باشد. پروتز دندان می تواند لبخند و احساس شما نسبت به ظاهرتان را  و سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد و از مشکلات مربوط به تغذیه، گوارش، بیماری لثه و از بین رفتن مواد استخوانی فک جلوگیری کند.

انواع دستگاه های پروتز دندان

از دستگاه های پروتز دندان به عنوان جایگزین یا برای ترمیم دندان های از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می شوند . پروتز های دندان علاوه بر زیبایی کاربردهای بسیاری برای شما دارند. یک دندان از دست رفته بر توانایی جویدن شما اثر گذار خواهد بود  و خطر ابتلا به بیماری لثه را  افزایش می دهد . دندان از دست رفته نیز می تواند بر سلامت استخوان فک تأثیر بگذارد و سلامت دندان های دیگر  را  در معرض خطر  قرار  دهد.

روش های مختلف و ثابت بسیاری برای ترمیم دندان های آسیب دیده مانند روکش ها و ایمپلنت ها و دستگاه های متحرک از جمله دندان مصنوعی کامل یا جزئی وجود دارد که در صورت نیاز می توان آن ها را خارج کرد.

 معرفی انواع دستگاه پروتز دندان

در این مطلب از سایت دندانسازی اسپید به بررسی انواع دستگاه های پروتز دندان می پردازیم، شما می توانید با این اطلاعات در رابطه با نحوه ترمیم دندان آسیب دیده خود با دانش بیشتری با پزشک خود مشورت نمایید.

1. روکش  دندان

روکش دندان  یا تاج دندان یک پوشش جدید برای دندان آسیب دیده است.

تاج دندان ممکن است از فلز  یا چینی ساخته شود. روکش‌های دندانی راه‌ حل‌های بلندمدت خوب و موثری برای دندان‌های شکسته، ترک خورده یا فرسوده هستند. اما طبق یک مطالعه در سال 2018، دندان هایی که نیاز به ترمیم بسیار زیادی دارند، در معرض خطر بسیار بیشتری برای شکست هستند، بنابراین روکش های دندانی به اندازه کافی برای حفظ این دندان های آسیب دیده مناسب نخواهند بود.

مراحل گذاشتن روکش دندان

1.         یک قالب نرم از دندان تهیه می شود.

2.       هرگونه حفره در دندان آسیب دیده پر می شود (در صورت لزوم).

3.     دندان تراشیده می شود تا برای دریافت روکش آماده شود.

4.      مادامی که روکش دائمی در آزمایشگاه ساخته می شود، یک روکش موقت روی دندان قرار می گیرد.

5.     بعد از  آماده شدن روکش دائمی بر روی دندان نصب می شود.

روکش های دندان یک راه حل نسبتا دائمی در نظر گرفته می شوند. هنگامی که یک روکش بر روی دندان ترمیم شده قرار می گیرد، باید 5 تا 15 سال یا حتی بیشتر در صورت نگهداری صحیح، دوام بیاورد. شما باید مانند هر دندان دیگری با روکش، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

یک تاج ممکن است به مرور زمان ترک بخورد یا تراشه کند یا سیمانی که آن را در جای خود نگه می دارد نرم شود. این می تواند به باکتری ها اجازه دهد تا وارد دندان شوند و دندان را عفونی کنند.

2. ایمپلنت دندان

یکی از گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان است . این نوع پروتز در استخوان فک قرار می گیرد و با تشکیل مواد استخوانی جدید در اطراف آن ثابت می شود.

مراحل ایمپلنت دندان

1.         ابتدا یک ایمپلنت (یک دستگاه پیچ مانند) در استخوان فک قرار می گیرد.

2.       دندانپزشک ممکن است یک اباتمنت (نقش اتصال در ایمپلنت و دندان پروتز را به عهده دارد) که تاج را نگه می دارد اضافه کند. اگر ابتدا استخوان اطراف ایمپلنت نیاز به ترمیم داشته باشد، چند ماه بعد اباتمنت اضافه می شود.

3.     روکشی به اباتمنت چسبانده می شود تا با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد.

پزشکی بالینی منتشر شده در سال 2019 نشان می دهد که ایمپلنت ها معمولا دستگاه های بادوامی هستند که می توانند تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی داشته باشند.

آسیب های احتمالی ایمپلنت های دندانی

در حالی که ایمپلنت ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند از نظر مکانیکی، فنی و بیولوژیکی دچار آسیب هایی شوند:

·        شل شدن پیچ

·        شکست سیمان

·        چینی شکسته

·        عوارض در بافت نرم یا استخوان اطراف ایمپلنت

تصمیم برای انتخاب ایمپلنت یا پروتز ممکن است به هزینه و اینکه آیا استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت در اطراف دندان وجود دارد یا خیر، بستگی دارد.

3. بریج دندان

هنگامی که یک یا چند دندان از دست رفته باشد، بریج دندان سازشی بین دندان مصنوعی و ایمپلنت است.

همانطور که از نام آن پیداست، بریج دندان برای پر کردن شکافی است که در اثر از دست دادن دندان ها ایجاد می شود. یک بریج معمولاً در دو انتهای شکاف به دندان‌های طبیعی متصل می‌شود و ممکن است از یک یا چند دندان مصنوعی به نام پونتیک ساخته شود. در برخی موارد، برای امنیت و ثبات بیشتر، ممکن است یک پل به ایمپلنت متصل شود.

بریج اغلب از چینی ساخته می شود تا شبیه دندان های طبیعی به نظر برسد و باید مرتباً مسواک زده و نخ دندان بکشید. ممکن است برای کشیدن نخ دندان بین پل و خط لثه، وسایل کمکی مخصوص نخ دندان به نام threader لازم باشد.

مراحل بریج دندان

در اولین قرار ملاقات، دندان های لنگر در دو طرف بریج به شکل سوهان در می آیند و یک قالب از دهان شما ساخته می شود. یک پل موقت ممکن است تا زمانی که پل دائمی ساخته می شود، برای پر کردن شکاف دندان ساخته شود.

در قرار دوم، پل دائمی در جای خود نصب می شود. هر گونه تنظیمات جزئی لازم انجام می شود تا پل طبیعی به نظر برسد. سپس پل در جای خود سیمان می شود.

یک پل خوش ساخت می تواند برای چندین دهه دوام بیاورد، اما 5 تا 15 سال انتظار معقولی است.

4. دندان مصنوعی

پروتزها ابزارهای مصنوعی هستند که به خوبی روی لثه ها قرار می گیرند و مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند و عمل می کنند. به آن ها دندان مصنوعی نیز گفته می شود .

میزان از دست دادن دندان و ترجیح شما به تعیین بهترین نوع دندان مصنوعی برای شما کمک می کند. رایج ترین انواع دندان مصنوعی عبارتند از:

پروتزهای کامل:

جایگزین همه دندان‌های شما می‌شوند و باید روزانه برای تمیز کردن آن‌ها برداشته شوند.

پروتزهای جزئی متحرک:

این نوع از پروتز های متحرک جایگزین برخی از دندان های شما می شود، اما نه همه آن ها.

پروتزهای جزئی ثابت:

 به عنوان پل های تحت حمایت ایمپلنت شناخته می شوند.

پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت:

روی ایمپلنت ها چسبانده می شوند، اما باید روزانه برای تمیز کردن برداشته شوند (که به آن دندان مصنوعی snap-in نیز می گویند ).

نوع دیگری از دندان مصنوعی فلیپر نام دارد. اینها پروتزهای جزئی موقتی هستند که جایگزین یک یا دو دندان می شوند. آن ها از موادی با دوام کمتر نسبت به پروتزهای پارسیل معمولی ساخته شده اند، زیرا قرار است برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند.

روکش های دندان

5. روکش دندان

روکش ها می توانند با پوشاندن آنها با پوسته ای نازک و طبیعی به بهبود رنگ و ظاهر دندان های طبیعی کمک کنند.

مراحل گذاشتن روکش دندان

دندانپزشک مینای دندان های شما را ساییده و قالبی از دهان شما می گیرد.

با استفاده از قالب، تکنسین های آزمایشگاهی روکش های شما را از پرسلن یا مواد کامپوزیت رزین می سازند. این روند ممکن است چند هفته طول بکشد.

سپس روکش ها به دندان شما چسبانده می شوند. از اشعه ماوراء بنفش برای سفت شدن سریع سیمان استفاده می شود که روکش ها را به دندان های شما متصل نگه می دارد.

برای نتیجه بهتر  از روکش باید دندان های نسبتا سالمی داشته باشید. ونیرها می توانند 10 تا 15 سال قبل از نیاز به تعویض دوام داشته باشند.

مزایای دستگاه پروتز دندان

·        بهبود ظاهر دندان ها و  افزایش اعتماد به نفس.

·        توانایی جویدن شما را بهبود می بخشد و به شما امکان می دهد از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

·        حمایت از سلامت و استحکام استخوان فک، حمایت از استحکام سایر دندان ها.

·        محافظت در برابر بیماری لثه که می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

زمان مراجعه به دندانپزشک

اگر به تازگی دندانی را از دست داده اید یا مدتی است دندان از دست داده اید، به زودی به دندانپزشک مراجعه کنید. یک دندان از دست رفته می تواند باعث از دست دادن استخوان های اطراف شود و در نتیجه خطر بیماری لثه را افزایش دهد. هر دو می توانند بر سلامت کلی دهان شما تأثیر بگذارند. هرچه دیرتر به دندانپزشکی مراجعه کنید، آسیب گسترده تر و غیرقابل برگشت تر خواهد بود.

·        یک دندان ترک خورده یا فرسوده

·        خونریزی یا درد لثه

·        حساسیت یا درد دندان

·        هر چیزی در مورد رنگ یا ظاهر دندان های شما که شما را آزار می دهد

نتیجه گیری

گذاشتن یک پروتز دندان می تواند یک تصمیم تغییر دهنده در  زندگی باشد. پروتز دندان می تواند لبخند و احساس شما نسبت به ظاهرتان را  و سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد و از مشکلات مربوط به تغذیه، گوارش، بیماری لثه و از بین رفتن مواد استخوانی فک جلوگیری کند.

لابراتوار دندانسازی اسپید از بهترین دندانساز تهران با ارائه انواع خدمات در زمینه ساخت انواع دندان مصنوعی های متحرک، ساخت دندان مصنوعی ژله ای  و همچنین تعمیر دندان مصنوعی شکسته در کمتر از یک روز می تواند به شما خدمات با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب ارائه کند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *