ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

با کمک لمینت های دندان که درمان های فوق العاده با دوام با ظاهر طبیعی هستند، عملکرد دندان ها و زیبایی ظاهری دندان ها قابل بهبود است. در این مقاله از سایت دندان سازی اسپید به این سوال که ” لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟” پاسخ داده خواهد شد.

مشکلات دندانی قابل درمان با لمینت

  • شکستگی دندان
  • شکاف بین دندان ها
  • تغییر رنگ دندان
  • لکه های روی مینای دندان
  • رفع ناهماهنگی بین دندان ها

لمینت های دندانی فقط برای پوشش دادن قسمت آسیب دیده دندان در صورتی که کوچک باشد و مطابق با رنگ دیگر دندان ها ساخته می شوند. این روش درمانی طولانی مدت است که برای چندین دهه دوام خواهند داشت و مانند دندان های طبیعی هستند. به طور کلی لمینت دندان بیشتر جنبه زیبایی دارد.

لمینت دندان بهترین جایگرین برای روکش های دندانی

امروزه از جنبه های مهم دندانپزشکی زیبایی لمینت دندان است که بهترین جایگزین برای روکش های دندانی در نظر گرفته شده اند. البته با توجه به شرایط بیمار دندانپزشک با فرد صحبت کرده و بهترین روش درمانی به بیمار پیشنهاد می شود.

به طور کلی لمینت دندان بیشتر جنبه زیبایی دارد اما از روکش های دندانی علاوه بر زیبایی برای افزایش استقامت دندان ها و دلایل دیگر استفاده می شود. هزینه روکش های دندانی از لمینت بیشتر است.

مزایای لمینت دندان

از بزرگترین مزایای لمینت دندان این است که راه حلی جامع برای انواع مسائل دندان  به خصوص مسائل زیبایی مربوط به دهان و دندان ارائه می دهد.

  • با کمک لمینت، ترک‌ها و شکاف‌های دندان، لکه‌های دندانی قابل پوشاندن هستند.
  • برای متقارن کردن دندان های نامرتب و کج در برخی موارد خاص می توان از لمینت به جای ارتودنسی کمک گرفت.
  • به دلیل این که از کامپوزیت ها قوی تر هستند، دوام و ماندگاری بالایی دارند.
  • بر خلاف روکش های دندان، که مقدار زیادی از مینای دندان تراشیده می شود، برای درمان به کمک ایمپلنت مقدار بسیار کمی از مینای دندان تراشیده می شود.
  • برای قرار دادن روکش اغلب نیاز است که دندانپزشک لثه های بیمار را بی حس کند، اما برای نصب کردن لمینت عموما نیازی به بی حس کردن و تزریق نخواهد بود.
  • مهم ترین دلیلی که افراد از لمینت استفاده می کنند جنبه زیبایی آن است. زیرا با هزینه ای نسبتا متعادل زیبایی به لبخند شما بخشیده می شود.

نحوه اعمال لمینت دندان

در اکثر موارد برای درمان از طریق لمینت به سه جلسه معاینه و ویزیت توسط دندانپزشک نیاز است.

در جلسه اول که عموما به مشاوره می انجامد، دندانپزشک در مورد اینکه دقیقا چه چیزی را در مورد دندان های خود دوست دارید تغییر دهید، از شما می پرسد و نسبت به نیازتان به شما پیشنهاد هایی ارائه می دهد.

در اولین ویزیت درمانی، پزشک لایه خارجی مینای دندان های جلویی را سوهان می کشد. سپس بعد از قالب گیری از دندان های تراشیده شده، آن را به لابراتوار های دندانسازی ارسال می کند. در صورت نیاز، دندانپزشک روکش های موقتی روی دندان های شما قرار می دهد.

بعد از گذشت دو هفته لمینت ها در لابراتوار دندانسازی آماده شده و به مطب دندانپزشک شما ارسال و آماده چسباندن در جای خود می شوند. دندانپزشک روکش های موقت را از روی دندان ها حذف کرده و بعد از چسباندن لمینت ها آنها را صیقل می دهد تا کاملا صاف شوند.

هزینه لمینت دندان

عوامل متعددی در تعیین میزان هزینه لمینت دندان نقش دارند که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته ایم:

تعداد لمینت ها

در هزینه لمینت دندان ها تعداد دندان هایی که می خواهید لمینت کنید بسیار اهمیت دارد، فردی که می خواهد این درمان زیبایی را انجام دهد به این نکته توجه می کند که هنگامی که لبخند می زند چند دندانش دیده می شود؟ آیا قصد دارد دندان های پایین خود را نیز لمینت کند یا خیر؟

برخی افراد فقط دندان های بالا و قسمت جلویی را ایمپلنت می کنند که 6 عدد است. اما برخی دیگر هم دندان هایی پایین و هم دندانهای بالا در قسمت جلوی دهان خود را ایمپلنت کرده و مسلما هزینه اش بالاتر خواهد بود.

میزان حساسیت دندان های روکش شده

پس از لمینت دندان، مانند تمامی ترمیم های دیگر دندان، در ابتدا ممکن است حساسیت به خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد احساس شود. اما پس از مدتی این حساسیت به خودی خود از بین می رود.

لمینت ترک خورده یا شکسته شده

احتمال شکسته شدن روکش در صورتی که اصول اولیه بیمار برای انتخاب روش درمان به درستی صورت گرفته باشد، بسیار کاهش می یابد، اما هیچ موقع  احتمال شکسته شدن لمینت ها صفر نخواهد شد. زیرا نحوه نگهداری بیمار از لمینت های خود در دوام آن ها از هر عامل دیگری مهم تر است.

جلوگیری از شکسته شدن لمینت

باید از برخی عادات غذایی مانند گاز گرفتن غذاهای سفت، جویدن یخ و غیره اجتناب کنید تا طول عمر لمینت ها افزایش یابد.

ترمیم لمینت شکسته شده

چنانچه لمینت شما با کامپوزیت یا لمینت سرامیکی تراشه شده باشد، در صورت آسیب دیدن، می توان آن را با کامپوزیت الیافی تعمیر کرد.

ماندگاری لمینت

طول عمر لمینت از هفت تا بیست سال است. خود روکش های لمینت بدون تغییر باقی می مانند، اما دندان های متصل به آنها و بافت لثه اطراف آن سالم و قابل تغییر هستند. به عنوان مثال، اگر خط لثه عقب برود، سطوح ریشه ظاهر می شود. به طور کلی، اگر روکش لمینت برداشته شود، می توان آن را دوباره به دندان چسباند. اگر روکش تراشه شده باشد، گاهی اوقات می توان آن را ترمیم کرد و در غیر این صورت باید آن را به طور کامل تعویض کرد.

لمینت ها به طور دائمی به دندان متصل می شوند، بنابراین قابل جدا شدن و نابود شدن نیستند. لمینت ها مانند دندان های طبیعی شما محدودیت هایی دارند و هر چیزی که به دندان های طبیعی شما آسیب برساند، به لمینت ها هم آسیب می رساند.

جایگزین لمینت

زمانی که مینای دندان توسط دندانپزشک تغییر شکل داده و با تراشیده شدن برای روکش دندان آماده می شود، دیگر به حالت اولیه باز نخواهد گشت. به همین دلیل، خیلی از بیماران تصمیم می گیرند که درمان های جایگزین و حتی موقت مانند سفید کردن دندان یا باندینگ دندان را انجام دهند.

مدت زمان ساخت لمینت دندان

برای استفاده از خدمات درمانی لمینت و نصب روکش معمولاً دو مرتبه ویزیت نیاز است. زمان ویزیت به این بستگی دارد که بیمار چه تعداد دندان خود را برای لمینت کردن، انتخاب می کند. اغلب بیمار باید یک دوره 2 تا 4 هفته ای  منتظر بماند تا روکش هایش در لابراتوار های دندانسازی ساخته و به دندانپزشک او ارسال شود.

رژیم غذایی افراد دارای لمینت دندان

در صورتی که لمینت کرده اید می توانید به صورت عادی از مواد غذایی و خوراکی ها استفاده کنید اما نیاز است زمانی که روکش های موقت دارید احتیاط بیشتری کنید و از مصرف مواد غذایی زیر خود داری کنید:

  • غذاهای سفت مانند یخ، آب نبات و سیب
  • غذاهای چسبنده مانند تافی و سایر شیرینی ها
  • غذاهای ترد مانند آجیل، دانه ها
تاثیر لیمنت بر دندان ها

لمینت ها در صورتی که توسط دندانپزشک با تجربه بر روی دندان های شما قرار داده شوند، به دندان های شما آسیب نمی رسانند.

مراقبت از لمینت

عادات صحیح برای حفظ بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای نگهداری و مراقبت از لمینت ها ضروری است. توصیه می شود که مصرف قهوه و سایر مواد غذایی که ممکن است دندان ها را لکه دار کنند، محدود شود. دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند برای اطمینان از تمیز بودن روکش ها و دندان ها، آن ها را پولیش کنید. در صورتی که ورزش های رزمی انجام می دهید، باید با استفاده از محافظ دهان، از دندان های خود در برابر ضربات احتمالی محافظت کنید.

تفاوت-لمینت-و-روکش-دندان2

تفاوت لمینت و روکش

یکی از تفاوت های عمده بین روکش های دندانی و لمینت میزان پوشش سطحی آن ها روی هر دندان است. لمینت ها فقط سطح جلوی دندان را می پوشانند. بسیار نازک هستند و به طور کلی ضخامت آنها 1 میلی متر یا حتی کمتر است. در صورتی که روکش ها به طور کلی همه دندان را احاطه می کنند (روکش تمام سطح دندان را می پوشاند و در زمان نصب آن، نسبت به لمینت، مقدار بسیار بیشتری از دندان تراشیده می شود). معمولاً ضخامت تاج دندان 2 میلی متر و یا حتی بیشتر ممکن است تراشیده شود.

دلیل تغییر رنگ لبه لمینت

تغییر رنگ لبه لمینت با گذشت زمان به شدت به مواد غذایی که فرد مصرف کرده است، بستگی دارد. به عنوان مثال چای، قهوه، سیگار و قلیان ممکن است به مرور زمان لبه های لمینت دندان را تغییر دهند.

بنابراین با کاهش مصرف خوراکی هایی که رنگ آن ها ممکن است روی دندان ها تاثیر گذار باشد، می توانید از این تغییر رنگ جلوگیری کنید.

تغییر رنگ در ونیرهای سرامیکی نسبت به ونیرهای کامپوزیتی کمتر دیده می شود. همچنین نوع روکش سرامیکی و کامپوزیت دندانی که برای درمان استفاده می شود و کیفیت آنها بر این لکه اثر می گذارد. مواد گران‌تر خیلی دیرتر از مواد ارزان  دچار تغییر رنگ خواهند شد.

بعد از نصب روکش در فرآیند لمینت دندان چه اتفاقی برای دندان ها می افتد؟

شکل و اندازه دندان ها فقط کمی تراشیده می شود. اگر دندان ها به طور مرتب مسواک زده شوند و از نخ دندان استفاده شود، احتمال پوسیدگی کاهش می یابد. اما به طور کلی، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، توصیه می شود که مصرف قند و شکر را محدود کنید.

انجام لمینت دندان درد ناک است؟

مانند هر درمان دندانپزشکی، ممکن است در طول عمل لمینت کمی درد احساس شود. هنگام برداشتن مینای دندان طبیعی است که کمی احساس ناراحتی داشته باشید، اما قرار دادن ونیرهای چینی و کامپوزیت معمولاً بدون درد است. برای لمینت ها، دندانپزشک شما قبل از برداشتن مینای دندان، بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن به شما تزریق خواهد کرد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *