ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

دلایل تعویض روکش دندان

دلایل تعویض روکش دندان

کاربرد اصلی روکش های دندانی پوشاندن عیوب و نواقصی است که در ظاهر دندان ها به وجود آمده و باعث خوشایند نبودن لبخند می شود، روکش ها علاوم بر داشتن ظاهری زیبا باعث افزایش استحکام دندان عصب کشی شده و جلوگیری از شکسته شدن مینای دندان می شود. با مراقبت های کافی طول عمر روکش های دندان حداقل ده سال می باشد، اما ممکن است شرایطی به وجود آید که منجر به تعویض روکش دندان شوید. در این مقاله به بررسی این شرایط و دلایل تعویض روکش دندان پرداخته شده است.

دلیل برداشتن یا تعویض روکش دندان

مواد سازنده ونیرها مواد چینی بادوام هستند که می‌توانند فشارهای معمولی که یک فرد در طول روز روی دندان‌های خود وارد می‌کند، مانند گاز گرفتن، جویدن، نوشیدن و غیره را تحمل کند. اما این فشار اگر از حدی بیشتر شود ممکن است به روکش های دندانی آسیب وارد کند. این آسیب می توانند شامل شکسته شدن روکش دندان یا ترک برداشتن آن باشد.

گاز زدن خوراکی های سفت

گاز گرفتن مواد غذایی سفت یا اشیاء، به خصوص اگر این کار به صورت همیشگی انجام شود، می تواند به راحتی روکش ها را در اثر اعمال نیروی بیش از حد بشکند. توجه داشته باشید گاز زدن مواد غذایی سفت ممکن است به تدریج باعث ایجاد ترک های ریزی شود که قابل مشاهده نیستند، این ترک های ریز مقاومت روکش ها را کاهش داده و باعث شکسته شدن آن ها خواهد شد. بنابراین اگر به روکش ها و دندان های خود فشار اعمال می کنید اما آن ها دچار شکست نمی شوند، این امکان را در نظر بگیرید که ممکن است ترک هایی بر روی آن ها ایجاد شده باشد.

ضربه

افرادی که در اثر برخی تصادفات دچار آسیب های دهانی می شوند، ممکن است روکش های آن ها دچار شکست شده و به دندان آن ها که در قسمت زیرین روکش است، آسیب وارد شود.

دندان قروچه

برخی افراد به دلیل استرس هایی که در طول روز دارند و یا از روی عادت در خواب دندان قروچه می کنند. این فشار اضافی که بر اثر دندان قروچه به روکش دندان اعمال می شود می تواند به ترک خوردن و در نهایت شکست روکش ها منجر شود، بعد از آسیب نیاز است که تعویض روکش دندان انجام شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با دندان قروچه در کودکان کلیک کنید.

ساییدگی لثه و دندان

جدای از مبحث شکستگی روکش دندان، عقب‌رفتن لثه‌ها و سایش طبیعی دندان‌ها می‌تواند باعث جمع شدن روکش‌ها شده و دندان‌های اصلی از زیر روکش ها قابل روئیت باشند، بنابراین یکی از دلایل تعویض روکش دندان عقب رفتن لثه ها می باشد.

پوسیدگی دندان

روکش‌ها فقط قسمت سطحی دندان ها را می پوشانند، بنابراین نواحی از دندان که مستعد پوسیدگی هستند، ممکن است دچار پوسیدگی شوند. در این حالت برای ترمیم دندان زیرین، باید روکش را برداشت. از این رو بسیاری از دندانپزشکان با تجربه انجام روکش دندان هایی را که عصب کشی نشده باشند، به بیمار خود تجویز نمی کنند.

ایجاد لکه روی روکش دندان

با توجه به این که روکش های چینی در برابر تغییر رنگ و لکه ها مقاوم هستند، دندان های طبیعی فرد در اطراف روکش ممکن است با گذشت زمان دچار تغییر رنگ شوند، تغییر رنگ بین دندان های طبیعی و روکش مشهود است. از آنجایی که روکش ها  قابل  سفید شدن نیستند و همچنین سفید کردن دندان های طبیعی به دلیل تمایز بیشتر در رنگ توصیه نمی شود. بهتر است با تعویض روکش دندان خود این تغییرات رنگ در دندان ها را از بین ببرید.

روکش شل

سیمان دندانی که برای نگه داشتن روکش ها روی دندان استفاده می شود، با گذشت زمان، ممکن است خراب شده و باعث شل شدن روکش ها شود. این اتفاق باعث رشد باکتری ها و پلاک ها در پشت روکش ها و روی دندان اصلی می شود که ممکن است آن را دچار خرابی و پوسیدگی کند. دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب یا پوسیدگی دندان های اصلی تعویض روکش دندان را پیشنهاد خواهد داد.

تعویض روکش دندان با کمک دندانپزشک با تجربه

کمک گرفتن از یک دندانپزشک خوب، یکی از بهترین راه ها برای داشتن اطمینان از ماندگاری و دوام ونیرهای دندانی است. این که فرد هزینه کرده باشد، اما روکش های دندانی اش به درستی نصب نشود، ممکن است باعث به وجود آمدن هزینه های بیشتری در آینده شود.

افزایش طول عمر روکش دندان

اگر از دندان ها مراقبت های لازم صورت نگیرد، روکش های دندان فرسوده شده و نیاز به تعویض روکش دندان برای شما به وجود می آید. در ادامه نکاتی آورده شده است که به افزایش طول عمر روکش های دندانی کمک زیادی می کند:

  • عدم گاز زدن مواد سفت که باعث ترک خوردگی و شکست دندان می شود.
  • عدم استفاده از تنباکو که باعث ایجاد لک بر روی دندان ها می شود.
  • عدم مصرف بیش از اندازه غذاها و نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند.
  • برای تمیز کردن و معاینه به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید و مسواک بزنید.
  • هنگام ورزش از محافظ دهان و اگر دندان قروچه می کنید در شب از محافظ دندان استفاده کنید.
  • از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید.
سوالات متداول در رابطه با تعویض روکش دندان
هر چند وقت یکبار روکش های دندان نیاز به تعویض دارند؟

با حفظ مراقبت و نگهداری مناسب، روکش های دندانی می توانند 10 تا 15 سال دوام داشته باشند.

آیا تعویض روکش دندان همراه با درد است؟

این ناحیه درست مانند زمانی که یک در دندان پر می شود بی حس می شود، بنابراین تعویض روکش های دندانی همراه با درد نخواهد بود.

هزینه تعویض روکش های دندانی چقدر است؟

هزینه های مربوط به تعویض روکش دندان، مانند روکش کردن اولیه دندان است.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *