ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی

رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی

 تعدادی از عوامل بیولوژیکی بالقوه عفونی و مسری از تیم دندانپزشکی، بیمار و محیط  لابراتورها ثبت شده است، به همین سبب رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی و کلینیک های دندانپزشکی امری ضروری تلقی می شود.

به منظور جلوگیری از این رویدادها (به خصوص در ایام کرونا)، هیئت های حرفه ای و سازمان های دولتی پروتکل ها و توصیه هایی را صادر کرده اند که با بازرسی های دوره ای از مطب های دندانپزشکی در بسیاری از کشورها تقویت می شود.

با این حال، برخی از درمان های دندانپزشکی نیاز به لوازم سفارشی دارند که در محوطه بالینی ساخته نشده اند و باید به لابراتورهای دندان سازی ارسال شوند.

اگرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی بخشی از این موضوع را شامل می شود و رهنمودهای خاصی برای جلوگیری از انتقال بیماری در آزمایشگاه دندانپزشکی وجود دارد، اما به نظر نمی رسد که این مسئله حل شده باشد زیرا این توصیه ها همیشه انجام نمی شوند.

رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی

رعایت بهداشت در لابراتوار دندانسازی

روش های رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتور های دندان سازی در سراسر جهان متفاوت است و گزارش های موجود در مورد این موضوع نتایج گسترده ای را ارائه می دهد اما، با وجود مخلوطی از رویکردهای مورد استفاده برای ارزیابی این موضوع، به نظر می رسد وجود روش های زیر یک استاندارد یافته رایج است.

بررسی محیط آزمایشگاه

قبل از استفاده از خدمات هر لابراتور دندان سازی، بررسی محیط آزمایشگاه مهم است:

  • آیا کارکنان آزمایشگاه در زمینه رعایت بهداشت و کنترل کیفیت آموزش دیده اند؟
  • آزمایشگاه قبل از تحویل پروتزها به مطب های دندانپزشکی چه تدابیری برای ضدعفونی کردن پروتزها در نظر گرفته اند؟
  • چه سیستم هایی برای اطمینان از رعایت مراحل کنترل کیفیت در لابراتورها وجود دارد؟
  • چگونه آزمایشگاه را ضد عفونی می کنند؟
  • آیا مواد یک بار مصرف (مانند موم) واقعا یک بار مصرف هستند و پس از هر بار استفاده دور ریخته می شوند یا خیر؟

رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی و کلینیک های دندانپزشکی در ایام کرونا

  1. خلاصه ای از مراحل ضدعفونی

برای رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی قبل از ضدعفونی کردن محیط و لوازم، باید همه موارد تمیز شود. اگر خون خشک مشخص نباشد، شستشو با آب کافی است. قبل از ضدعفونی کردن، خون خشک شده باید کاملا پاک شود. سپس باید بر اساس دستورالعمل های سازنده برای مواد چاپ شده، اسپری یا غوطه ور شود و مرطوب بماند.

 پس از آن، موارد تولیده قبل از ارسال باید شسته و ضدعفونی شوند. ضد عفونی کننده یا باید بیان کند که در برابر ویروس انسانی کرونا موثر است یا باید در لیست EPA (سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا) برای عوامل بیماری زا و پاتوژن های نوظهور باشد.

  1. تاثیر هیپوکلریت سدیم به عنوان یک محلول ضدعفونی کننده

محلول هیپوکلریت سدیم هنوز هم یکی از مطمئن ترین، اقتصادی ترین و موثرترین محلول های ضدعفونی کننده است. محلول باید 1 قسمت هیپوکلریت سدیم با 10 قسمت آب مخلوط شود.

برای ضدعفونی کردن مواد یا سطوح باید به مدت 10 دقیقه مرطوب بمانند. این محلول خورنده است، بنابراین نکات ایمنی مربوط به استفاده از آن را دنبال کنید.

برای این که در صورت وجود هرگونه سوال در مورد ماده ضد عفونی کننده مورد استفاده، بتوانید به یک منبع شناخته شده استناد کنید، توصیه می کنیم از دستورالعمل های CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها) برای دندانپزشکی پیروی کنید.

  1. تاثیر اشعه UV بر ویروس کرونا

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نور ماورا بنفش در غیرفعال کردن ویروس ها در سطوح سخت از تلفن های همراه گرفته تا کل اتاق های بیمارستان موثر است. بررسی هر محصول و ادعاهای ضدعفونی کننده آن و همچنین ایمنی آن برای کاربر بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش (UV) توسط انسان می تواند بسیار خطرناک باشد.

  1. شستن صورت

ما اغلب در مورد شستن دست ها صحبت می کنیم. دست ها منبع اصلی تماس با سطوح و انتقال آن به چشم، بینی و دهان هستند، بنابراین باید اغلب آن ها را بشویید. نواحی صورت هم ممکن است در معرض تماس با سطوح قرار بگیرند، بنابراین باید پس از برخورد و تماس با سطح باید شسته شوند.

  1. پاک کردن مضاعف سطوح

برای رعایت بهداشت و کنترل کیفت در لابراتورهای دندان سازی پاک کردن مضاعف سطوح توصیه می شود. به این صورت که اولین دستمال مرطوب، دستمال تمیز کننده برای از بین بردن هرگونه بار زیست محیطی یا سایر آلودگی های سطح است.

مواد ضد عفونی کننده فقط روی سطحی که لمس می کنند کار می کنند. آن ها نمی توانند از طریق هیچ آلودگی سطحی نفوذ کنند. بعد از آن نوبت دومین دستمال مرطوب جهت قرار دادن مواد ضد عفونی کننده است.

  1. ضرورت ضدعفونی کردن همه وسایل ساخته شده قبل از ارسال نهایی

به جز شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار دارند، ضد عفونی کردن همه موارد لازم نیست. اما در طی این بیماری همه گیر، ممکن است مشتری دندانپزشکی شما انتظار این کار را داشته باشد. دندانپزشک باید هر چیزی را که در دهان قرار می گیرد استریل یا ضد عفونی کند.

  1. رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی توسط تکنسین های لابراتور دندان سازی در تمام مراحل کار

از جمله مهم ترین وظایف تکنسین لابراتوار دندانسازی رعایت کنترل کیفیت و بهداشت دندانسازی است. اقدامات اولیه احتیاطی استاندارد از جمله شستن دست، ضدعفونی کردن آلودگی های سطحی معمول و رعایت فاصله فیزیکی کفایت می کند.البته در دستورالعمل های جدید به همه افراد ماسک توصیه می شود تا از انتقال ویروس جلوگیری کنند.

کارفرماها نیز تشخیص می دهند که برای رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی و محافظت از همه کارمندان چه چیزی ضروری است.

  1. ضرورت خشک کردن وسایل قبل از ضدعفونی

لازم نیست خشک باشند اما باید رطوبت اضافی برداشته شود تا ضد عفونی کننده در اثر تماس با رطوبت اضافی رقیق نشود. خشک کن بهتر و گزینه مناسبی است.

  1. مدت زمان قرار دادن ترمیم در الکل 70% و اطمینان از ضدعفونی شدن آن

طبق مطالعات بررسی شده، حداقل زمان تماس 30 ثانیه برای ویروسی شدن است. شما باید اطمینان حاصل کنید که مواد تحت تأثیر منفی الکل قرار نگیرند.

  1. ضدعفونی کردن جعبه هایی که مواد ساخته شده را با آن ها تحویل می دهیم

ضدعفونی کردن جعبه ها لازم نیست چرا که حفظ یکپارچگی کاغذ و مقوای آن ها بسیار دشوار است. انجام اقدامات احتیاطی استاندارد باید نیاز به ضدعفونی جعبه های تحویل را از بین ببرد.

رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی

مراحل ساده برای برداشت دندان

  • زیر شیر آب آن را بشویید تا بیشترین آوار را از بین ببرید.
  • با استفاده از مواد ضد عفونی کننده سطح متوسط بیمارستان یا آزمایشگاه، به دنبال زمان تماسی که توصیه می شود، ضد عفونی کنید.
  • مجددا زیر شیر آب بشویید تا مواد شیمیایی باقی مانده از بین بروند.
  • در ظرفشویی آن را تکان دهید تا آب چسبنده خارج شود.
نتیجه گیری

مطب دندانپزشکی و لابراتورهای دندان سازی مسئولیت پیروی از رهنمودهای کنترل عفونت در مدیریت برداشت ها، پروتزها و موادی را که بین دو محیط جابجا می شوند، دارند.

تمام مواد، ابزار، تجهیزات، دستگاه های ذخیره سازی و سیستم های حمل و نقل درگیر در این فرآیند باید با رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده شوند. رعایت بهداشت و کنترل کیفیت در لابراتورهای دندان سازی و مطب های دنداپزشکی از احتمال آلودگی متقاطع که می تواند کارکنان آزمایشگاه، کارکنان مطب دندانپزشکی و بیماران را تحت تأثیر قرار دهد، جلوگیری می کند.

یکی از بهداشتی ترین و بهترین دنداساز های تهران جناب آقای میرعبداله موسس دندانسازی اسپید واقع در غرب تهران، همراه با تیم مجرب خود آماده ارائه انواع خدمات دندانسازی به تمامی هموطونان خود می باشد، لذا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های دندانسازی تماس حاصل فرمایید.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *