ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

تعریف درمان بلیچینگ یا سفید کردن دندان_ مزایا و خطرات بلیچینگ

تعریف درمان بلیچینگ یا سفید کردن دندان_ مزایا و خطرات بلیچینگ

بسیاری از افراد هزینه های زیادی را برای روشن کردن و یا سفید کردن دندان هایشان می پردازند. سوال اینجاست که آیا سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان خطرناک است یا خیر، در ادامه در رابطه با مزایا و معایب بلیچینگ دندان اطلاعات مفیدی به شما ارائه خواهد شد.

تعریف بلیچینگ یا سفید کردن دندان

افراد از راه بلیچینگ یا سفید کردن دندان نسبت به روشن تر کردن دندان های خود در دندانپزشکی می پردازند. این روش برای سفید کردن دندان ها این قابلیت را ندارد که رنگ دندان ها را عوض کرده و آن ها را سفید کند، بلکه رنگ اولیه دندان را چند درجه روشن تر می کند.

چه کسی می تواند بلیچینگ دندان انجام دهد؟

سفید کردن دندان نوعی از خدمات دندانپزشکی است و فقط باید توسط یک دندانپزشک یا یک متخصص دندانپزشکی انجام شود. برخی سالن های زیبایی دندان ها را سفید می کنند، اما در صورت عدم حضور دندانپزشک این کار غیر قانونی بوده و ممکن است سلامت دهان  و دندان شما را تهدید کند.

مراحل سفید کردن دندان یا بلیچینگ

نحوه درمان بلیچینگ

همان طور که گفته شد درمان لکه های دندان با بلیچینگ تنها توسط دندانپزشک انجام می شود، بعد از معاینه توسط دندانپزشک، در اولین مرحله نیاز است که در صورت وجود پوسیدگی دندان یا جرم گرفتگی آن ها را ترمیم کرده و سپس نسبت به سفید کردن دندان های خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که درمان بلیچینگ روی دندان های پرشده با آمالگام، انواع روکش ها و بخش هایی از ریشه دندان که در عفونت لثه زرد شده اند، تاثیری نخواهد داشت.

در روش بلیچینگ یک محلول دکلره کننده رنگ یا اکسیدان به نام پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود، این محلول با کمک برخی تغییرات شیمیایی به سفید شدن دندان ها کمک می کند. در درمان بلیچینگ هیچ گونه آسیبی به مینای دندان و لثه ها نخواهد رسید.

انواع روش های درمان بلیچینگ

درمان بلیچینگ به طور کلی به دو روش تقسیم می شود.

  1. بلیچینگ در مطب
  2. بلیچینگ در منزل

بلیچینگ در مطب

بلیچینگ در مطب توسط دندانپزشک و با استفاده از مواد سفید کننده، با غلظت بیشتر و قویتر انجام می شود. در این روش ماده سفید کننده به مدت یک ساعت روی دندان قرار گرفته و سپس با دستگاه مخصوص به آن نور تابانده می شود.

تعداد جلسات بلیچینگ در مطب را می توانید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید ادامه دهید. اما توجه کنید که فاصبه زمانی جلسات برای سفید کردن دندان ها در مطب باید حداقل یک هفته باشد.

مزایای بلیچینگ در مطب
  • سرعت بالای سفید شدن دندان
  • زیر نظر متخصص دندانپزشک بودن

بلیچینگ در منزل

بلیچینگ در منزل را افرادی انجام می دهند که میخواهند حساسیت دندانی کمتری را تجربه کنند، در ضمن توجه کنید که در صورت استفاده از هر دو روش نتیجه بهتر و ماندگار تری خواهید گرفت.

برای سفید کردن دندان ها در منزل از ماده سفید کننده با غلظت و حجم کمتر استفاده می شود. بنابراین زمان درمان بلیچینگ در این روش طولانی تر خواهد بود. اما مانگاری بیشتری از بلیچینگ در مطب دارد.

سفید کردن دندان ها

مدت ماندگاری بلیچینگ

نمی توان به طور دقیق مدت ماندگاری بلیچینگ را پیش بینی کرد. اما مدت ماندگاری مدت ماندگاری بلیچینگ به عوامل زیر بستگی دارد:

  • رژیم غذایی
  • مراقبت های بهداشتی
  • مصرف دخانیات

اقداماتی که مدت ماندگاری بلیچینگ را کاهش می دهند:

  • سیگار ‌کشیدن
  • مصرف نوشیدنی های قرمز
  • نوشیدن چای یا قهوه

تفاوت بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در منزل

در صورتی که برای سفید کردن دندان های خود عجله دارید، بهتر است در مطب و توسط دنداپزشک این کار را انجام دهید، اما اگر عجله ای ندارید توصیه می شود در منزل و مطب به طور همزمان نسبت به سفید کردن دندان های خود اقدام کنید، این روش ممکن است زمان زیادی ببرد، اما ماندگاری بلیچینگ بیشتر خواهد شد و شما زمان بیشتری دندان های سفیدی خواهید داشت.

کیت های خانگی و سالن های زیبایی برای سفید کردن

حتما برای سفید کردن دندان های خود به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید، زیرا سفید کردن توسط افرادی که واجد شرایط نیستند، غیرقانونی است و ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

کیت های خانگی برای بلیچینگ نیز دارای خطراتی هستند. توصیه متخصصین این است که قبل از استفاده از کیت های خانگی با دندانپزشک خود مشورت کنید.

خطرات کیت های خانگی و سفید کردن دندان ها در سالن های زیبایی

بعضی کیت های خانگی دارای مواد سفید کننده کافی نبوده و به اندازه کافی استفاده از آن ها موثر نخواهد بود. همچنین، در صورتی که دندانپشک عمل بلیچینگ دندان را انجام ندهد، ممکن است محافظ دهان به درستی قرار نگیرد و مقداری از ژل سفید کننده روی لثه ها و دهان شما ریخته و  باعث ایجاد تاول و حساسیت در دهان شما شود.

هزینه سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان توسط دندانپزشک یا سایر متخصصین دندانپزشکی و به صورت خصوصی انجام می پذیرد، به دلیل این که این کار نوعی درمان زیبایی است، بیمه از پرداخت هزینه آن معاف می شود. هزینه های بلچینگ متفاوت است و سفید کردن با لیزر نسبت به بلیچینگ حرفه ای گران تر است.

آیا سفید کردن دندان ها دائمی است؟

سفید کردن دندان دائمی نیست ممکن است ماندگاری آن ها از چند ماه تا 3 سال طول بکشد و این زمان در افراد مختلف، متفاوت است و به نحوه رسیدگی فرد بستگی خواهد داشت.

آیا سفید کردن دندان روی دندان مصنوعی جواب می دهد؟

بلیچینگ دندان ها روی پروتز ها، پرکردگی ها یا روکش ها کار نمی کند.

خطرات بلیچینگ دندان

این احتمال وجود دارد که لثه های شما نسبت به مواد شیمیایی مورد استفاده در بلیچنگ دندان حساس باشند. همچنین احتمال سوختگی لثه ها نیز وجود دارد و برخی از کیت های سفید کننده مورد استفاده در خانه می توانند به مینای دندان آسیب برسانند.

گزارش دهید .

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *