ساعت کاری از 9 صبح تا 8 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
021-22-35-3570
ساعت کاری از 9 صبح تا 8 بعد از ظهر
02122353570
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

چند روز طول میکشد دندان مصنوعی ساخته شود؟

چند روز طول میکشد دندان مصنوعی ساخته شود؟
     

از آنجایی که هر دندان مصنوعی بایستی متناسب با فرد ساخته شود، هیچ چارچوب زمانی دقیقی در مورد این فرآیند نمی توان ارائه داد. به عنوان یک تخمین، اغلب بین یک هفته تا سه هفته طول می کشد، اما امکان دارد بیشتر طول بکشد و به این بستگی دارد که آیا شما نیاز به کشیدن دندان دارید یا نه، زمان بهبودی و اینکه آیا پروتز کامل یا پروتز جزئی است یا خیر. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا متوجه شوید ساخت دندان مصنوعی چقدر طول می کشد. بهترین دندانسازی در تهران برای ساخت دندان مصنوعی، لابراتوار دندانی اسپید می باشد. برای دریافت مشاوره رایگان به منظور ساخت انواع دندان مصنوعی با ما در ارتباط باشید.

مدت زمان ساخت دندان مصنوعی

بیماران معمولا از ما میپرسند “چند روز طول میکشد دندان مصنوعی ساخته شود؟” پس از کشیدن هر دندان (در صورت لزوم)، لثه های دهان شما به زمان نیاز دارند تا قبل از اینکه دندانساز بتواند فرآیند ساخت دندان مصنوعی را شروع کند، بهبود یابد. بهبود لثه ها گام مهمی برای اطمینان از تناسب مناسب دندان های مصنوعی می باشد.

تورم لثه‌ها در زمان قالب گیری امکان دارد منجر به احساس ناراحتی و نصب نامناسب دندان مصنوعی گردد. زمان  بهبودی لثه ها در هر فردی متفاوت می باشد، ولی شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 6 تا 8 هفته طول می کشد تا لثه های شما به اندازه کافی بهبود پیدا کنند تا بتوان پروتز را بر روی آن نصب نمود.

در طول این مدت، دندانساز شما امکان دارد در فواصل زمانی معین قرار ملاقات تعیین نماید، تا اطمینان حاصل گردد که لثه های شما طبق برنامه بهبود می یابند.

قالب گیری از دندان بعد از بهبودی لثه ها

زمانی که لثه های شما بهبود یافت، دندانپزشک شما می تواند  در رابطه با دندان مصنوعی متناسب با شما تصمیم گیری نماید و قالب گیری را انجام دهد. برای قالب گیری از یک ماده مایع یا نیمه جامد استفاده می گردد و در دهان شما قرار می گیرد که تقریباً روی قوس های دندانی شما قرار می گیرد. بعد از تنظیم، اغلب بعد از چند دقیقه به جامد تبدیل می شود و اثری از دندان ها و حفره دهان شما باقی می گذارد.

قالب گیری دندان مصنوعی چقدر طول می کشد؟

قالب‌گیری دندان مصنوعی یکی از مراحل مهم در ساخت پروتزهای دندانی است که دقت و کیفیت آن تأثیر زیادی بر راحتی و تطابق پروتز دارد. مدت زمان لازم برای قالب‌گیری دندان مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به طور کلی، این فرآیند به چند مرحله تقسیم می‌شود که هر مرحله زمان مشخصی می‌برد.

مراحل قالب‌گیری و زمان مورد نیاز

  1. آماده‌سازی و معاینه اولیه
    • مدت زمان: حدود 15 تا 30 دقیقه
    • شرح: دندانپزشک ابتدا دهان بیمار را معاینه می‌کند تا وضعیت لثه‌ها و دندان‌های باقی‌مانده را بررسی کند. در این مرحله، اگر نیاز به کشیدن دندان یا انجام اصلاحات دیگری باشد، ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.
  2. قالب‌گیری اولیه
    • مدت زمان: حدود 10 تا 20 دقیقه
    • شرح: دندانپزشک از مواد قالب‌گیری اولیه (معمولاً آلژینات) برای گرفتن قالب اولیه استفاده می‌کند. این قالب برای ساخت مدل‌های گچی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. مدل‌سازی و ساخت قالب‌های اختصاصی
    • مدت زمان: 1 تا 2 روز (این مرحله در لابراتوار انجام می‌شود)
    • شرح: قالب‌های اولیه به لابراتوار ارسال می‌شوند تا مدل‌های گچی ساخته شوند. سپس، قالب‌های اختصاصی برای قالب‌گیری نهایی ساخته می‌شوند.
  4. قالب‌گیری نهایی
    • مدت زمان: حدود 15 تا 30 دقیقه
    • شرح: دندانپزشک با استفاده از قالب‌های اختصاصی و مواد قالب‌گیری با دقت بالا (مانند سیلیکون یا پلی‌وینیل سیلوکسان)، قالب نهایی را می‌گیرد. این قالب دقیق‌تر و جزئی‌تر است و برای ساخت پروتز نهایی استفاده می‌شود.

بهترین زمان قالب گیری دندان

بهترین زمان برای قالب‌گیری دندان بستگی به شرایط و نیازهای خاص هر بیمار دارد. این زمان‌بندی می‌تواند بر اساس نوع پروتز دندانی (موقت یا دائمی)، وضعیت بهبودی دهان، و نوع درمان مورد نیاز متفاوت باشد. در زیر به نکات مهمی در مورد زمان مناسب قالب‌گیری دندان پرداخته‌ایم:
1. پروتزهای فوری (Immediate Dentures)
  • زمان قالب‌گیری: قبل از کشیدن دندان.
  • شرح: برای پروتزهای فوری، قالب‌گیری باید قبل از کشیدن دندان‌های بیمار انجام شود. این کار به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا پروتز را پیش از کشیدن دندان‌ها آماده کند و بلافاصله پس از عمل، پروتز را در دهان بیمار قرار دهد.
  • مزایا:
    • بیمار بلافاصله پس از کشیدن دندان، دندان‌های جایگزین دارد.
    • کمک به حفظ ظاهر و کارکرد دهان بلافاصله پس از کشیدن دندان.
2. پروتزهای موقت یا جزئی (Temporary or Partial Dentures)
  • زمان قالب‌گیری: چند روز تا چند هفته پس از کشیدن دندان.
  • شرح: برای پروتزهای موقت، قالب‌گیری معمولاً چند روز تا چند هفته پس از کشیدن دندان انجام می‌شود، زمانی که لثه‌ها بهبود یافته و التهاب اولیه کاهش یافته است.
  • مزایا:
    • کمک به بیمار در دوران بهبودی بدون دندان نماند.
    • امکان تنظیم دقیق‌تر پروتز پس از کاهش تورم لثه‌ها.
3. پروتزهای دائمی (Conventional Dentures)
  • زمان قالب‌گیری: 6 تا 12 هفته پس از کشیدن دندان.
  • شرح: برای پروتزهای دائمی، قالب‌گیری باید پس از بهبودی کامل لثه‌ها و استخوان‌های فک انجام شود. این زمان به بدن اجازه می‌دهد تا بافت‌ها به طور کامل بهبود یابند و شکل نهایی خود را بگیرند.
  • مزایا:
    • ایجاد پروتز دقیق‌تر و راحت‌تر.
    • کاهش نیاز به تنظیمات مکرر پروتز به دلیل تغییرات در لثه‌ها.
  • تعداد جلسات: معمولاً قالب‌گیری در دو جلسه انجام می‌شود؛ یک جلسه برای قالب‌گیری اولیه و یک جلسه برای قالب‌گیری نهایی. در برخی موارد، اگر دهان بیمار نیاز به آماده‌سازی خاصی داشته باشد، ممکن است جلسات بیشتری نیاز باشد.
  • دقت و کیفیت: دقت قالب‌گیری بسیار مهم است. بنابراین، دندانپزشک ممکن است وقت بیشتری صرف کند تا اطمینان حاصل کند که قالب به خوبی گرفته شده و تمام جزئیات ثبت شده‌اند.
  • زمان‌بندی لابراتوار: پس از قالب‌گیری، زمان لازم برای ساخت مدل‌ها و پروتز نهایی در لابراتوار ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی 1 تا 2 هفته زمان نیاز است.

به طور کلی، هر جلسه قالب‌گیری دندان مصنوعی حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد، اما با در نظر گرفتن آماده‌سازی اولیه و زمان لازم برای ساخت مدل‌ها در لابراتوار، کل فرآیند ممکن است چند هفته به طول بیانجامد. مهم است که با دندانپزشک خود هماهنگ کنید تا دقیق‌تر از زمان‌بندی مطلع شوید و مراحل را به خوبی دنبال کنید.

بررسی اندازه و رنگ پروتز دندان

تقریباً یک ساعت بعد از قالب گیری، متخصص پروتز دندان از بلوک‌های مومی برای جهت گیری مناسب دندان‌های شما استفاده می‌کند. در این مرحله امکان دارد از شما خواسته شود که شکل، اندازه و رنگ دندان های جدید خود را انتخاب نمایید. دندانپزشک شما همینطور امکان دارد بتواند بر اساس شکل و ساختار دهان شما به شما در این باره مشاوره دهد.

ساخت پروتز دندان در لابراتوار دندانسازی چقدر طول می کشد؟

بعد از فرایند قالب گیری توسط  دندانپزشک، قالب‌ها و بلوک‌های مومی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا تکنسین لابراتوار دندانسازی بتواند با دقت دندان‌های مصنوعی شما را بسازد. بعد از یک یا دو روز تکنسین دندانسازی، دندان‌های دائمی شما را طبق دستور دندانپزشک شما به صورت موم قرار می‌دهد. سپس پروتزها به متخصص دندانپزشکی بازگردانده می‌شوند و شما را برای بررسی فرا می خوانند.

لابراتوار دندانسازی اسپید با سال ها تجربه در زمینه ساخت دندان مصنوعی می تواند برای شما در بهترین زمان با کیفیت ترین دندان مصنوعی را ساخته و تحویل دهد. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان به منظور نحوه ساخت دندان مصنوعی با شماره های ما در تماس باشید. این دندانسازی به شما اطمینان می دهد که در صورت عدم رضایت تمام مبلغ به شما بازگردانده خواهد شد. دیگر ویژگی که این مجموعه دارد و آن را از دیگران متمایز می کند این است که ویزیت در منزل هم انجام می دهد. تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

زمان ساخت دندان مصنوعی در دندانسازی

پروتز دندان ساخته شده از موم نرم

این اولین باری می باشد که می‌توانید ببینید دندان‌هایتان قبل از طی مراحل نهایی چگونه به نظر می‌رسند. دندانپزشک دندان ها را از نظر تناسب، عملکرد و زیبایی شناسی بررسی می نماید. در این مرحله می توان هرگونه تغییر جزئی را انجام داد زیرا پروتزهای مصنوعی در این مرحله از موم نرم ساخته شده اند. زمانی که دندانپزشک و شما در مورد ظاهر پروتزها به توافق رسیدند، سپس برای آخرین بار به آزمایشگاه بازگردانده می‌شوند تا قبل از انجام پردازش نهایی، تغییرات مورد نیاز روی آن ایجاد گردد.

نصب نهایی پروتز دندان در دهان

 بعد از بررسی دندان مصنوعی ساخته شده از موم نرم در دهان بیمار و انجام اصلاحات توسط دندانساز، در نهایت پس از تقریباً دو تا سه روز، پروتزها تمیز، صیقل داده شده و سپس برای نصب نهایی به کلینیک دندانپزشکی شما بازگردانده می شوند. در مرحله نهایی دندانپزشک شما تنظیمات جزئی را هم انجام می دهد

پروتز فوری

از آنجایی که مدت زمانی که دندان مصنوعی های شما در حال آماده سازی در لابراتوار دندانسازی هستند، می تواند از یک هفته تا سه هفته طول بکشد، دندانپزشک شما می تواند از پروتزهای فوری برای شما استفاده کند. پروتز فوری یک پروتز کامل یا جزئی می باشد که بلافاصله بعد از کشیدن دندان وارد دهان می شود.

تفاوت پروتز فوری و پروتز معمولی
  • روند بهبودی طولانی و معمولا چندین هفته طول می کشد .
  • اما پروتزهای فوری قبل از کشیدن دندان در حفره دهان بیمار قالب گیری می گردد و در همان روز کشیدن دندان، نصب می گردد.
  • تفاوت عمده بین پروتز فوری و پروتز معمولی در این می باشد که پروتزهای معمولی از قالب گیری از دهان بیمار بعد از برداشتن دندان اصلی ساخته می شوند.
  • پروتزهای معمولی برای قرار گرفتن در حفره دهان بیمار و برای طولانی مدت قالب گیری می گردد.

فرآیند ساخت دندان مصنوعی

ابتدا دندانپزشک شما سلامت دندان های باقیمانده شما را بررسی می کند و بهترین زمان و برنامه را به شما توصیه می کند. در برخی موارد می توان یک پروتز جزئی ساخت که قابل استفاده همراه با دندان های سالم شما می باشد به عبارتی با ساخت پروتز جزئی در کنار قسمت سالم دندان شما کاربرد دندان و زیبایی آن را به شما برمی گرداند. در موارد دیگر کشیدن کل دندان و جایگزین کردن با دندان مصنوعی کامل امکان دارد برای شما مناسب تر باشد. دندانپزشک شما تشخیص می دهد که چه دندانی نیاز به کشیدن دارد.

چالش های اولیه دندان مصنوعی

تنظیم دندان مصنوعی جدید امکان دارد در ابتدا مقداری ناراحتی ایجاد نماید. در این چند هفته اول امکان دارد دچار مشکل صحبت کردن، غذا خوردن و کمی درد شوید. این کاملا طبیعی می باشد زیرا دهان شما به زمان نیاز دارد تا با دندان مصنوعی جدید سازگار گردد. ساختن پروتزهای مصنوعی یک فرآیند منحصر به فرد می باشد که برای هر فرد طراحی شده است. چنانچه می‌خواهید درباره این فرآیند اطلاعات بیشتری کسب نمایید یا بدانید که ساخت دندان مصنوعی چقدر طول می‌کشد، لطفاً برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

در مدت ساخت دندان مصنوعی چه عواملی تاثیر گذار است؟

ساخت دندان مصنوعی فرآیندی پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل وضعیت دهان بیمار، نوع دندان مصنوعی مورد نظر، و مهارت و تکنولوژی استفاده‌شده توسط دندانپزشک و آزمایشگاه دندان‌سازی می‌شود. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم:

1. وضعیت دهان بیمار

سلامت لثه‌ها و استخوان‌ها

  • وضعیت سلامت لثه‌ها و استخوان فک: سلامت لثه‌ها و استخوان فک برای نگهداری صحیح دندان مصنوعی بسیار مهم است. در صورت وجود عفونت یا التهاب لثه، ابتدا باید این مشکلات درمان شوند.
  • استخوان فک: تراکم و سلامت استخوان فک نیز تأثیر زیادی بر موفقیت و دوام دندان مصنوعی دارد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد.

ساختار دهان و اندازه‌گیری‌ها

  • اندازه‌گیری دقیق: اندازه‌گیری‌های دقیق از ساختار دهان برای ساخت دندان مصنوعی بسیار حیاتی است. این اندازه‌گیری‌ها شامل قالب‌گیری و استفاده از ابزارهای تصویربرداری است.
  • ثبات و هماهنگی: وضعیت سایر دندان‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها نیز باید در نظر گرفته شود.

2. نوع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی کامل یا جزئی

  • دندان مصنوعی کامل: برای افرادی که تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اند. این نوع دندان‌ها نیاز به اندازه‌گیری دقیق کل دهان دارند.
  • دندان مصنوعی جزئی: برای افرادی که بخشی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند. این نوع دندان‌ها باید با دندان‌های طبیعی موجود هماهنگ شوند.

مواد مورد استفاده

  • پلیمرهای اکریلیک: مواد رایج برای ساخت پایه دندان مصنوعی.
  • پرسلن یا رزین‌های کامپوزیت: برای ساخت دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شوند. این مواد باید مقاوم، زیبا و سازگار با دهان باشند.

3. مهارت و تجربه دندانپزشک و تکنسین

مهارت دندانپزشک

  • تجربه و تخصص: دندانپزشکان با تجربه بیشتر معمولاً توانایی بهتری در اندازه‌گیری و طراحی دندان مصنوعی دارند.
  • تکنیک‌های پیشرفته: استفاده از تکنیک‌های مدرن و پیشرفته می‌تواند به ساخت دندان‌های مصنوعی با دقت بالاتر کمک کند.

تکنسین دندان‌سازی

  • تخصص و تجربه: مهارت و تجربه تکنسین دندان‌سازی که دندان مصنوعی را می‌سازد نیز بسیار مهم است.
  • استفاده از تکنولوژی: تکنولوژی‌های مدرن مانند چاپ سه‌بعدی و طراحی به کمک کامپیوتر (CAD/CAM) می‌توانند دقت و کیفیت دندان‌های مصنوعی را بهبود بخشند.

4. تکنولوژی و تجهیزات

تجهیزات پیشرفته

  • تصویربرداری دیجیتال: ابزارهای تصویربرداری دیجیتال مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) و اسکنرهای سه‌بعدی می‌توانند دقت اندازه‌گیری‌ها را افزایش دهند.
  • چاپ سه‌بعدی و CAD/CAM: این تکنولوژی‌ها می‌توانند فرآیند ساخت دندان مصنوعی را سرعت بخشند و دقت را افزایش دهند.

آزمایشگاه دندان‌سازی

  • کیفیت آزمایشگاه: کیفیت و تجهیزات آزمایشگاه دندان‌سازی که دندان مصنوعی در آن ساخته می‌شود نیز تأثیرگذار است.
  • زمان تولید: زمان مورد نیاز برای ساخت دندان مصنوعی بسته به پیچیدگی و تجهیزات آزمایشگاه متفاوت است.

5. مراقبت‌های بعد از نصب

تنظیمات و تنظیمات مجدد

  • تنظیمات اولیه: پس از نصب دندان مصنوعی، ممکن است نیاز به تنظیمات اولیه برای اطمینان از راحتی و کارایی باشد.
  • تنظیمات مجدد: با گذشت زمان، ممکن است نیاز به تنظیمات مجدد باشد تا دندان مصنوعی به درستی عمل کند و راحتی بیمار حفظ شود.

مراقبت‌های بهداشتی

  • مراقبت‌های بهداشتی دهان: رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان مصنوعی و جلوگیری از عفونت‌های لثه‌ای ضروری است.

ساخت دندان مصنوعی فرآیندی است که تحت تأثیر وضعیت دهان بیمار، نوع دندان مصنوعی، مهارت و تجربه دندانپزشک و تکنسین دندان‌سازی، تکنولوژی و تجهیزات مورد استفاده و مراقبت‌های بعد از نصب قرار می‌گیرد. با توجه به این عوامل و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، می‌توان دندان‌های مصنوعی با کیفیت و راحتی بالا ساخت.

از آنجایی که هر دندان مصنوعی باید متناسب با فرد ساخته شود، هیچ چارچوب زمانی دقیقی در مورد این فرآیند نمی توان ارائه داد. به عنوان یک تخمین، معمولاً بین شش هفته تا سه ماه طول می کشد، اما ممکن است بیشتر طول بکشد و به این بستگی دارد که آیا شما نیاز به کشیدن دندان دارید یا نه، زمان بهبودی و اینکه آیا پروتز کامل یا پروتز جزئی است یا خیر. به خواندن این مطلب از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید ادامه دهید تا متوجه شوید ساخت دندان مصنوعی چقدر طول می کشد.

درد دندان مصنوعی چقدر طول می کشد؟

درد و ناراحتی ناشی از استفاده از دندان مصنوعی (پروتز) معمولاً یک واکنش طبیعی است که می‌تواند در روزها و هفته‌های اول استفاده از آن اتفاق بیافتد. طول مدت این درد و ناراحتی بستگی به چندین عامل دارد:

عوامل مؤثر بر طول مدت درد و ناراحتی دندان مصنوعی

  1. نوع دندان مصنوعی: دندان‌های مصنوعی کامل یا پارسیل (جزئی) هرکدام ممکن است باعث ناراحتی متفاوتی شوند.
  2. وضعیت سلامت دهان: اگر لثه‌ها یا بافت‌های دهان بیمار سالم باشند، درد و ناراحتی سریع‌تر کاهش می‌یابد.
  3. تطابق دندان مصنوعی: دندان مصنوعی که به درستی در دهان قرار گرفته و تنظیم شده باشد، کمتر باعث ناراحتی می‌شود.
  4. تجربه قبلی با دندان مصنوعی: افرادی که قبلاً از دندان مصنوعی استفاده کرده‌اند، ممکن است راحت‌تر با آن تطابق پیدا کنند.

مدت زمان معمول برای کاهش درد و ناراحتی

  • چند روز اول: در روزهای اول استفاده، ممکن است درد و ناراحتی شدیدتر باشد. این امر به دلیل تطابق لثه‌ها و بافت‌های دهان با دندان مصنوعی جدید است.
  • یک تا دو هفته: برای بیشتر افراد، درد و ناراحتی به تدریج کاهش می‌یابد و بدن شروع به عادت کردن به دندان مصنوعی می‌کند.
  • تا یک ماه: در برخی موارد، ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا دهان به طور کامل با دندان مصنوعی سازگار شود و درد و ناراحتی به طور کامل برطرف شود.

مدیریت درد و ناراحتی ناشی از گذاشتن دندان مصنوعی

برای کاهش درد و ناراحتی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
  1. استفاده از دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده: این کار می‌تواند به کاهش التهاب و عفونت کمک کند.
  2. مصرف داروهای مسکن: در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  3. استفاده از ژل‌های موضعی: ژل‌های موضعی ضد درد که مخصوص دهان و لثه‌ها هستند می‌توانند به تسکین موقتی درد کمک کنند.
  4. خوردن غذاهای نرم: تا زمانی که به دندان مصنوعی عادت کنید، بهتر است از غذاهای نرم و آسان برای جویدن استفاده کنید.
  5. خارج کردن دندان مصنوعی در شب: خارج کردن دندان مصنوعی هنگام خواب به لثه‌ها اجازه استراحت می‌دهد و می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  6. مراجعه به دندانپزشک: اگر درد و ناراحتی بیش از حد معمول طول کشید یا شدید بود، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است نیاز به تنظیمات بیشتر یا تغییر در دندان مصنوعی باشد.
تطابق با دندان مصنوعی جدید ممکن است زمان‌بر باشد، اما با مراقبت‌های مناسب و پیگیری‌های لازم، این فرآیند می‌تواند سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود. مهم است که در صورت تجربه درد یا ناراحتی بیش از حد، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مشکلات به سرعت شناسایی و حل شوند.

فرآیند ساخت دندان مصنوعی

ابتدا دندانپزشک شما سلامت دندان های باقیمانده شما را بررسی می کند و بهترین برنامه را به شما توصیه می کند. در برخی موارد می توان یک پروتز جزئی ساخت که قابل استفاده همراه با دندان های سالم شما است به عبارتی با ساخت پروتز جزئی در کنار قسمت سالم دندان شما کاربرد دندان و زیبایی آن را به شما برمی گرداند.

در موارد دیگر کشیدن تمام دندان و جایگزین کردن با دندان مصنوعی کامل ممکن است برای شما مناسب تر باشد. دندانپزشک شما تشخیص می دهد که چه دندانی نیاز به کشیدن دارد.

مدت زمان ساخت پروتز دندان

بیماران اغلب از ما می پرسند “چقدر طول می کشد تا دندان مصنوعی بعد از کشیدن دندان آماده شود؟” پس از کشیدن هر دندان (در صورت لزوم)، لثه های دهان شما به زمان نیاز دارند تا قبل از اینکه دندانساز بتواند فرآیند ساخت پروتز را شروع کند، بهبود یابد. بهبود لثه ها گام مهمی برای اطمینان از تناسب مناسب دندان های مصنوعی است.

تورم لثه‌ها در هنگام قالب گیری ممکن است منجر به احساس ناراحتی و نصب نامناسب دندان مصنوعی شود. زمان  بهبودی لثه ها در هر فردی متفاوت است، اما شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 6 تا 8 هفته طول می کشد تا لثه های شما به اندازه کافی بهبود پیدا کنند تا بتوان پروتز را بر روی آن نصب کرد.

در طول این مدت، دندانساز شما ممکن است در فواصل زمانی معین قرار ملاقات تعیین کند، تا اطمینان حاصل شود که لثه های شما طبق برنامه بهبود می یابند.

قالب گیری از دندان بعد از بهبودی لثه ها

هنگامی که لثه های شما بهبود یافت، دندانپزشک شما می تواند  در رابطه با دندان مصنوعی متناسب با شما تصمیم گیری کند و قالب گیری را انجام دهد.

برای قالب گیری از یک ماده مایع یا نیمه جامد استفاده می شود و در دهان شما قرار می گیرد که تقریباً روی قوس های دندانی شما قرار می گیرد. پس از تنظیم، معمولاً پس از چند دقیقه به جامد تبدیل می شود و اثری از دندان ها و حفره دهان شما باقی می گذارد.

بررسی اندازه و رنگ پروتز دندان

تقریباً یک ساعت پس از قالب گیری، متخصص پروتز دندان از بلوک‌های مومی برای ایجاد بایت و جهت گیری مناسب دندان‌های شما استفاده می‌کند.

در این مرحله ممکن است از شما خواسته شود که شکل، اندازه و رنگ دندان های جدید خود را انتخاب کنید. دندانپزشک شما همچنین ممکن است بتواند بر اساس شکل و ساختار دهان شما به شما در این باره مشاوره دهد.

ساخت پروتز دندان در لابراتوار دنداسازی چقدر طول می کشد؟

بعد از فرایند قالب گیری توسط  دندانپزشک، قالب‌ها و بلوک‌های مومی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا تکنسین لابراتوار دندانسازی بتواند با دقت دندان‌های مصنوعی شما را بسازد.

پس از یک یا دو روز تکنسین دندانسازی دندان‌های دائمی شما را طبق دستور دندانپزشک شما به صورت موم قرار می‌دهد. سپس پروتزها به متخصص دندانپزشکی بازگردانده می‌شوند و شما را برای بررسی فرامی خوانند.

پروتز دندان ساخته شده از موم نرم

این اولین باری است که می‌توانید ببینید دندان‌هایتان قبل از طی مراحل نهایی چگونه به نظر می‌رسند. دندانپزشک دندان ها را از نظر تناسب، عملکرد و زیبایی شناسی بررسی می کند.

در این مرحله می توان هرگونه تغییر جزئی را انجام داد زیرا پروتزهای مصنوعی در این مرحله از موم نرم ساخته شده اند. هنگامی که دندانپزشک و شما در مورد ظاهر پروتزها به توافق رسیدید، سپس برای آخرین بار به آزمایشگاه بازگردانده می‌شوند تا قبل از انجام پردازش نهایی، تغییرات مورد نیاز روی آن ایجاد شود.

نصب نهایی پروتز دندان در دهان

 بعد از بررسی دندان مصنوعی ساخته شده از موم نرم در دهان بیمار و انجام اصلاحات توسط دندانساز، در نهایت پس از تقریباً دو تا سه روز، پروتزها تمیز، صیقل داده شده و سپس برای نصب نهایی به کلینیک دندانپزشکی شما بازگردانده می شوند. در آخرین مرحله دندانپزشک شما تنظیمات جزئی را هم انجام می دهد.

پروتز های فوری

پروتز فوری

از آنجایی که مدت زمانی که دندان مصنوعی های شما در حال آماده سازی در لابراتوار دندانسازی هستند، می تواند از شش هفته تا سه ماه طول بکشد، دندانپزشک شما می تواند از پروتزهای فوری برای شما استفاده کند.

پروتز فوری یک پروتز کامل یا جزئی است که بلافاصله پس از کشیدن دندان وارد دهان می شود.

تفاوت پروتز فوری و پروتز معمولی

  • تفاوت عمده بین پروتز فوری و پروتز معمولی در این است که پروتزهای معمولی از قالب گیری از دهان بیمار پس از برداشتن دندان اصلی ساخته می شوند.
  • پروتزهای معمولی برای قرار گرفتن در حفره دهان بیمار و برای طولانی مدت قالب گیری می شوند.
  • روند بهبودی طولانی است و اغلب چندین هفته طول می کشد .
  • اما پروتزهای فوری قبل از کشیدن دندان در حفره دهان بیمار قالب گیری می شوند و در همان روز کشیدن دندان، نصب می شوند.
چالش های اولیه دندان مصنوعی

تنظیم دندان مصنوعی جدید ممکن است در ابتدا مقداری ناراحتی ایجاد کند. در این چند هفته اول ممکن است دچار مشکل صحبت کردن، غذا خوردن و کمی درد شوید.

این کاملا طبیعی است زیرا دهان شما به زمان نیاز دارد تا با دندان مصنوعی جدید سازگار شود.

ساختن پروتزهای مصنوعی یک فرآیند منحصر به فرد است که برای هر فرد طراحی شده است. اگر می‌خواهید درباره این فرآیند اطلاعات بیشتری کسب کنید یا بدانید که ساخت دندان مصنوعی چقدر طول می‌کشد، لطفاً برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

برای ساخت دندان مصنوعی چرا لابراتوار اسپید را انتخاب کنیم؟

اولین دلیلی که شما بهتر است دنداسازی اسپید را انتخاب کنید این است که متعهد می شود در صورتی که از نتیجه کار رضایت کامل را نداشتید تمامی مبلغ به شما بازگردانده شود.

دومین دلیل این است که شما می توانید در هر مکانی که هستید با ما تماس بگیرید و ما برای مشاوره نزد شما بیایم.

چند روز بعد از کشیدن دندان میتوان دندان مصنوعی گذاشت؟

. دندان مصنوعی فوری (Immediate Dentures)

  • زمان قرار دادن: بلافاصله پس از کشیدن دندان.
  • شرح: دندان مصنوعی فوری بلافاصله پس از کشیدن دندان در همان جلسه قرار می‌گیرد. این نوع دندان مصنوعی برای حفظ ظاهر و عملکرد دهان استفاده می‌شود تا بیمار بلافاصله بدون دندان نماند.
  • مزایا:
    • بیمار بلافاصله دارای دندان است و از لحاظ ظاهری و کارکردی مشکلی نخواهد داشت.
    • محافظت از لثه‌ها و کاهش خونریزی.
  • معایب:
    • نیاز به تنظیمات مکرر دارد زیرا لثه‌ها و استخوان‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند.
    • ممکن است به اندازه دندان مصنوعی دائمی راحت نباشد.

2. دندان مصنوعی دائمی (Conventional Dentures)

  • زمان قرار دادن: معمولاً 6 تا 12 هفته پس از کشیدن دندان.
  • شرح: دندان مصنوعی دائمی پس از بهبودی کامل لثه‌ها و استخوان‌های فک قرار داده می‌شود. این نوع دندان مصنوعی به صورت دقیق‌تری ساخته و تنظیم می‌شود.
  • مزایا:
    • به طور دقیق‌تر و راحت‌تر در دهان قرار می‌گیرد.
    • کمتر نیاز به تنظیمات مکرر دارد.
  • معایب:
    • بیمار برای مدت زمان معینی بدون دندان خواهد بود (مگر اینکه از دندان مصنوعی فوری استفاده شود).
    • ممکن است نیاز به استفاده از پروتز موقت تا زمان آماده شدن دندان مصنوعی دائمی باشد.

3. پروتزهای موقت (Temporary Dentures)

  • زمان قرار دادن: معمولاً چند روز تا چند هفته پس از کشیدن دندان.
  • شرح: پروتزهای موقت تا زمان آماده شدن دندان مصنوعی دائمی استفاده می‌شوند. این پروتزها به بیمار کمک می‌کنند تا در دوران بهبودی بدون دندان نماند.

توصیه‌های کلی برای دوره بهبودی

  1. مراقبت‌های اولیه پس از کشیدن دندان:
    • استفاده از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک.
    • رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از دهان‌شویه‌های آنتی‌سپتیک.
    • اجتناب از خوردن غذاهای سفت و جویدن در محل کشیدن دندان.
    • پیروی از توصیه‌های دندانپزشک در مورد مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها.
  2. مراجعات منظم به دندانپزشک:
    • برای بررسی روند بهبودی و اطمینان از عدم وجود عفونت یا سایر مشکلات.
    • تنظیمات لازم در دندان مصنوعی فوری یا موقت برای راحتی بیشتر بیمار.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *