ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

چه کسانی می توانند از کامپوزیت یا لمینت استفاده کنند؟

چه کسانی می توانند از کامپوزیت یا لمینت استفاده کنند؟

یکی از اجزای اصلی زیبایی داشتن لبخندی زیبا است. ظاهر دندان ها تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس افراد دارد. اگر وجود فضاهای ناهموار بین دندان‌هایتان باعث شده است که لبخندی زیبا نداشته باشید، به لطف دندانپزشکی مدرن، می توانید زیبایی خود و لبخندتان را بیشتر کنید.

کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یک روش زیبایی دندانپزشکی و یک راهکار پیشرفته است که با کمک آن می توانید از دندان های سالم و زیبا لذت ببرید. آنها موادی نازک، ویفری هستند که مطابق با رنگ دندان های شما به صورت سفارشی در دندانسازی ساخته می شوند.

کامپوزیت و لمینت دندان به جلوی دندان ها متصل شده و انواع مشکلات دندانی را برطرف می کنند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب تر است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت بستگی دارد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب انواع روکش های دندانی، می توانید با مشورت دندانپزشک خود به یک نتیجه معقول برسید.

کاندیدای مناسب برای کامپوزیت ونیر و لمینت دندانپزشکی

قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش، ابتدا باید دریابید که آیا  گذاشتن کامپوزیت ونیر و یا لمینت دندان راه حلی مناسب برای شما هستند یا خیر. ونیرها برای همه یا هر دندانی مناسب نیستند. بنابراین در صورتی که می خواهید نتیجه موثری از درمان بگیرید بهتر است تمامی موارد را متناسب با خودتان بررسی کنید.

کاربردهای درمانی کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت ونیر و لمینت در درمان  موارد زیر بسیار موثر هستند:

  • اصلاح دندان های کج یا بد شکل
  • ترمیم دندان های شکسته
  • درمان دندان‌های لکه‌دار
  • دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند
  • دندان هایی که خیلی از هم فاصله دارند

مزایای ونیرهای کامپوزیت

هزینه

ونیرهای کامپوزیت مزایای زیادی نسبت به لمینت دارند که مهمترین آنها هزینه ی کم آن ها است. به طور میانگین، لمینت ها دو برابر گران تر از کامپوزیت ها هستند.

درمان یک روزه

ونیرهای کامپوزیت اغلب در یک جلسه تکمیل شوند. دندانپزشک بعد از آماده کردن دندان‌های شما برای رزین، روکش‌ها را مستقیماً روی قسمت جلوی دندان‌های شما می‌تراشد. سپس رزین با استفاده از نور شدید سفت شده  و در مرحله آخر روکش شما پولیش می شوند.

ونیرهای کامپوزیت  به طور مستقیم (که به آن باندینگ کامپوزیت نیز گفته می‌شود) به جای اینکه در لابراتوار دندانسازی ساخته شوند، در مطب دندانپزشکی روی دندان های شما قرار میگیرند و توسط دندانپزشک شکل داده می شوند. با استفاده از نور با شدت بالا سخت می‌شود، پس از آن می‌توان لایه‌های بیشتری از رزین را بر روی دندان ها اعمال کرد . پس از اتمام کار، رزین پولیش داده می شود تا ظاهری طبیعی تر ایجاد کند.

پروسه انجام لمینت طولانی‌تر از کامپوزیت است، زیرا روکش‌های شما باید در دندانسازی ساخته شوند و سپس توسط پزشک شما روی دندانهای شما قرار داده شوند. دندان های شما قبل از نصب روکش نیاز به آماده سازی های بیشتری دارد.

برگشت پذیری

بزرگترین مزیت کامپوزیت ها نسبت به لمینت برگشت پذیر بودن آن ها است. در لمینت نیاز  است که شکل دندان های طبیعی شما  تغییر داده شود تا روکش به طور متناسب روی آن قرار گیرد. اما در کامپوزیت حداقل کار برای  آماده سازی روی دندان های طبیعی شما لازم است که اعمال شود، به عبارتی آنها به طور دائمی تغییر نمی کنند و مواد کامپوزیت را می توان برداشت و در صورت نیاز حتی جایگزین کرد.

مزایای لمینت دندانپزشکی

ماندگاری

لمینت ماده ای به مراتب قوی تر از رزین کامپوزیت است. حتی با بهبود مواد رزین در طول سال ها. بنابراین دوام و ماندگاری لمینت ها از کامپوزیت های دندانی بسیار بالاتراست.

لمینت دارای کیفیت نیمه شفافی است که کاملاً شبیه مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام بالای مواد و لعابی که پس از درمان بر روی آن اعمال می شود در برابر لکه و شکستگی بسیار مقاوم تر از کامپوزیت ها است. از طرف دیگر، ونیرهای کامپوزیت متخلخل‌تر هستند و در نتیجه مستعد لک می باشند، پس ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید تا از مصرف برخی مواد غذایی لکه‌زا اجتناب کنید.

راه حل درمانی مناسب

در نهایت، روکش‌های چینی راه‌حل درمانی مناسبی برای تمام موارد ساییدگی مینای دندان، ساییدگی، نقص‌های ژنتیکی، دندان‌های ناهموار هستند. کامپوزیت‌ها ممکن است گزینه مناسبی برای مشکلات شدید نباشند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یا مشکلات مربوط به فواصل دندانی احتمالا به اندازه کافی با ونیرهای کامپوزیت قابل درمان نیستند و لمینت ها بهترین گزینه برای شما می باشد.

چه زمانی کامپوزیت ونیر و لمینت گزینه های مناسبی برای درمان نیستند؟

در برخی شرایط، برخی افراد  دارای مشکلات دندانی هستند که درمان روکش های دندانی برای آن ها گزینه مناسبی نخواهد. ممکن است شامل موارد زیر باشند:

دندان های مبتلا به بیماری فعال لثه

این شرایط باید قبل از ساخت و چسباندن روکش های دندانی یا نصب کامپوزیت ها درمان شود.

دندان های پوسیده

اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته و پوسیده باشد یا با مقدار زیادی پرکننده جایگزین شده باشد، دندان ها برای پایه شدن برای روکش دندان به اندازه کافی قوی نخواهند بود. باید قبل از اقدام به درمان روکش دندان نسبت به حل این مشکل هم اقدامات لازم را انجام داد.

دندان های نامرتب، اوربایت و آندربایت

درمان ارتودنسی برای اصلاح این مشکلات بهترین نوع درمان است.

دندان قروچه

فشردن و ساییدن دندان ها که آن را دندان قروچه می نامند،  به راحتی می تواند طول عمر روکش های دندان را کاهش دهد. دندان قروچه باید قبل از شروع هر اقدامی برای قرار دادن روکش دندان درمان شود. می توانید برای به طور موقت از نایت گارد استفاده کنید.

 بعد از این که توسط دندانپزشک به طور کامل دندان هایتان آنالیز شد، می توانید تصمیم گیری کنید که کامپوزیت ونیر و لمینت دندان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. باید بر اساس تعدادی از عوامل  مانند زمان، کاربرد و بودجه در رابطه با درمان تصمیم گیری کنید.

تعمیر و نگهداری لمینت و کامپوزیت

نگهداری از کامپوزیت و لمینت دندان نسبتاً ساده است. با این حال، چند پیشنهاد برای شما وجود دارد:

برای جلوگیری از بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند معمول مسواک زده و نخ دندان بکشید. توجه داشته باشید که با نخ دندان یا مسواک به ونیرهای خود آسیب نرسانید. از هرگونه خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید. با داشتن یک رژیم غذایی خوب و سالم می توانید طول عمر روکش های دندانی خود را افزایش دهید.

از جویدن یا گاز زدن خوراکی های سفت خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شکستگی یا ترک بر روکش های شما شود.

در صورتی که احساس می کنید کامپوزیت های شما تیزی دارند، یا سطح ناهمواری را احساس می کنید، به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا نسبت به پولیش آن قسمت اقدام کند.

قرار دادن روکش های دندانی و حساسیت به سرما و گرما

ممکن است پس از قرار دادن ونیر، دندان های شما مقداری به به سرما و گرما حساسیت پیدا کند، که مقدار کمی از این حساسیت طبیعی است و معمولاً بعد از یک تا دو هفته از بین می رود. اگر این حساسیت های دندانی شما بعد از مدتی باقی ماند یا حتی افزایش یافت بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کدام روکش ها طبیعی تر به نظر می رسند؟

روکش های دندانی سفارشی و مطابق با دهان و سایر دندان های شما ساخته می شوند که تا حد امکان به دندان های طبیعی شما شبیه باشند و مشکلات دندانی شما را اصلاح کنند. اما در کل لمینت ها روکش های دندانی طبیعی تری هستند.

کدام نوع روکش برای درمان مشکلات دندانی شدید تر مناسب هستند؟

اگر دندان‌های شما به شدت لکه‌دار، آسیب دیده، نامرتب یا دارای شکاف‌های بزرگی باشند، احتمالا دندانپزشک ونیرهای چینی یا همان لمینت را برای حل مشکل به شما توصیه کند.

کامپوزیت برای درمان مسائل خفیف تا متوسط ​​مناسب تر هستند. اگر مشکل شما برای درمان با روکش خیلی شدید است، دندانپزشک شما ممکن است گزینه هایی مانند روکش یا درمان ارتودنسی را به جای آن توصیه کند.

مقایسه لمینت و کامپوزیت از نظر استقامت

لمینت ها بسیار قوی تر از کامپوزیت هستند، به عبارتی استقامت بالای آن ها باعث می شود که کمتر در معرض شکستگی قرار گیرند.

با این حال، از جمله معایب آنها این است که نمی توان آن ها را مانند ونیرهای کامپوزیت ترمیم کرد. اگر لمینت آسیب ببیند، باید تعویض شود. که نسبتاً پرهزینه خواهد بود.

کامپوزیت دندان یا لمینت سرامیکی
چه کسی برای درمان لمینت مناسب تر است؟

تقریبا همه! افراد بالای 18 سال می توانند تحت درمان لمینت قرار گیرند. با این حال، باید قبل از درمان با کمک لمینت ها دندانپزشک به بیمار تایید کند که از گاز زدن خوراکی های سفت خودداری کرده و بیماری هایی که ممکن است آسیب زا باشند، مانند دندان قروچه را درمان کند.

چه کسی برای درمان کامپوزیت مناسب تر است؟

اکثر افراد برای درمان دندان ها با کمک کامپوزیت مناسب هستند. به خصوص اگر دندان های طبیعی آن ها نسبتا سالم است. برای دانستن این موضوع، دندانپزشک شما باید دهان شما را به طور کامل ارزیابی کند تا مشخص کند آیا شما برای درمان به این روش مناسب هستید یا خیر.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *