ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان و لمینت دندان نوعی درمان زیبایی محسوب می‌شوند که می‌توانید با آن‌ها دندان‌هایی سفید و سالم داشته باشید. آن‌ها نازک، به رنگ دندان و تهیه شده از مواد با کیفیت و خاصی هستند که بر روی دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب است به مقدار اطلاعات شما از تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان بستگی دارد.

شما می‌توانید پس از بررسی دقیق جوانب مثبت و منفی و تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان، تصمیم خود را بگیرید. در این مقاله ما به بررسی این موضوع می‌پردازیم، همچنین شما می‌توانید از خدمات دندانسازی مجموعه لب اسپید با قیمت مناسب و کیفیتی عالی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

لبخند زیبا یکی از اصلی‌ترین موارد در زیبایی است. دندان‌های زیبا تأثیر بسزایی بر اعتماد به نفس شما دارند و باعث می‌شوند جذاب‌تر و جوان‌تر به نظر برسید. اگر فضاهای خالی بین دندان‌هایتان شما را آزار می‌دهد این مشکل قابل حل شدن است. می‌توانید از کامپوزیت ونیر و لمینت دندان استفاده کنید.

انواع روکش دندان

به طور کلی ۲ نوع روکش برای دندان وجود دارد:

۱-  روکشهای کامپوزیتی (Composite Veneers)

۲-  روکشهای پرسلن (Porcelain Veneers)

هر یک از این روکشها انواع و اقسام مختلف با برندها و کیفیت های متفاوتی دارد. که با به تشخیص دندانپزشک و تایید نهایی فرد، می توان از هر کدام از این روکشها استفاده نمود. روکشهای کامپوزیتی همانطور که از نامش پیداست ، همان مواد سفید رنگ رزینی است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد . دندانپزشک زیبایی با هنر دست و تجربه و مهارتی که دارد، پس از انتخاب رنگ ، این مواد کامپوزیتی را به صورت لایه لایه روی دندان فرد قرار می دهد و در نهایت تسطیح و پولیش نهایی می کند.

در اصطلاح به روکش های کامپوزیتی موارد زیر اطلاق می شود:

لمینت کامپوزیتی – ونیر کامپوزیت – ونیر – کامپوزیت زیبایی

لمینت کامپوزیتی – ونیر کامپوزیت – ونیر – کامپوزیت زیبایی

روکشهای پرسلن  که جنس آن از پرسلن یا چینی است پس از طی مراحل و قالب گیری توسط دندانپزشک،  در لابراتوار ساخته می شود و بعد توسط دندانپزشک روی دندانهای طبیعی فرد چسبانده می شود. امروزه با معرفی کامپوزیتهای نانو و با توجه به پیشرفتهای زیادی که در خصوصیات این کامپوزیت حاصل شده ونیر هایی که با آنها ساخته می‌شوند از نظر دوام و استحکام و عدم رنگ پذیری بسیار ارتقا پیدا کرده‌اند، از ویژگی‌های دیگر این سیستم حداقل دستکاری و تراش دندان است.

روش انجام کامپوزیت ونیر

این درمان بطور کامل در مطب انجام مى‌شود و نیاز به قالبگیری و لابراتوار ندارد.

لایه کامپوزیتی که روی دندان قرار مى‌گیرد، بسیار نازک و ظریف است و لذا لازم نیست برای جبران ضخامت آن، سطح بیرونی دندان تراشیده شود.

این روش بسیار محافظه کارانه و با حداقل تراش ممکن و یا بدون تراش دندان انجام مى‌گردد. در ضمن این درمان در طی یک جلسه قابل انجام است. از آنجا که لایه کامپوزیت ونیر توسط چسب های مخصوص کاملا به سطح دندان باند مى‌شود لذا استحکام زیادی پیدا مى‌کند و به راحتی نمى‌شکند. البته بایست بعد از درمان مراقب جویدن اجسام خیلی سخت بود.

همانطور که گفته شد در این روش پس از تمیز کردن و آماده سازی سطح دندان، ماده خمیری کامپوزیت دندان روی سطح بیرونی دندان فرم داده مى‌شود و توسط نور مخصوصى سخت و به دندان چسبانده مى‌شود. این لایه بطور دایمی به سطح دندان چسبانده مى‌شود و لذا این روش یک درمان دائمی محسوب مى‌شود.

 انجام ونیر کامپوزیت یا درمانهای جایگزین

تصمیم گیری درباره انجام ونیر کامپوزیت یا درمانهای جایگزین

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که می خواهید برای زیبایی دندانهای خود از ونیر کامپوزیت استفاده کنید یا لمینت دندان و یا سایر درمانهای جایگزین، لازم است به نکات زیر توجه نمایید و بعد با مشورت با دندانپزشک خود، در نهایت تصمیم نهایی را خود بگیرید.

موارد که استفاده از ونیر کامپوزیت توصیه می شود:
  • ترمیم دندان‌های شکسته شده
  • دندانهای ساییده و کوتاه شده
  • تغییر رنگ دندان، که با گزینه های سنتی سفید کردن دندان قابل درمان نیست
  • دندانهای فرسوده شده
  • دندان هایی با آسیب های جزئی مانند تراشه و ترک
  • دندانهای نامرتب جزئی
  • دندانهای ناهموار
  • بستن فاصله های جزئی بین دندان ها

مواردی که بایستی از درمانهای جایگزین به جای ونیر کامپوزیت استفاده نمود:

زیبایی کل دندانها : اگرچه در این حالت میتوان از ونیر کامپوزیت استفاده نمود، ولی به دلیل معایبی که درباره ونیر کامپوزیت در قسمت مطالب و مقالات گفته شد درمان جایگزین یعنی لمینت دندان توصیه می گردد.

بستن فاصله بین بیش از ۳ دندان

دندان‌های ضعیف شده : اگر مقدار زیادی از ساختار دندان از بین رفته باشند، دندان‌ها برای انجام ونیر مناسب نیستند.

دندان‌هایی که به شدت جابجا شده‌اند یا نامرتب هستند. برای رفع این مشکل، به ارتودنسی دندان نیاز است.

فشار دادن دندان‌ها به صورت ناخودآگاه. در این حالت ونیرها به راحتی شکسته می‌شوند و آسیب می‌بینند.. قبل از انجام هرگونه ونیر باید مشکل دندان قروچه حل شود. در بعضی موارد استفاده از محافظ‌های شبانه دندان یا همان نایت گارد، ممکن است موثر باشد.

پس از خواندن این مطلب و سپس مشورت با دندانپزشک خود می توانید راحت تر درباره انجام ونیر کامپوزیت تصمیم گیری نمایید.

جنس کامپوزیت ونیر

جنس ونیر کامپوزیت از ذرات رزین می باشد که این رزین در سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی از ذرات ریز تر نانو تهیه شده که زیبایی بیشتری به دندانها می دهد. برخی از برندها در سالهای اخیر به جای رزین از ذرات نانو سرامیک استفاده کرده اند که این  نوع کامپوزیت ونیر از لحاظ دوام و طول عمر تفاوت چندانی با کامپوزیت معمولی ندارند.

 نحوه انتخاب رنگ کامپوزیت

کامپوزیت ها محصولات دست سازی هستند و بسته به نظر فردی که از آنها استفاده می کند می توانند رنگ، شکل و ظاهر متفاوتی داشته باشند. اما معمولاً نوع و رنگ کامپوزیت توسط بیمار و با مشورت با دندانپزشک انتخاب می شود.

ابتدا دندانپزشک با بررسی همه جوانب رنگ کامپوزیتی را انتخاب می کند که از لحاظ ظاهری و زیبایی انطباق بهتری با سایر دندان های فرد داشته باشد و در صورت تایید بیمار آن رنگ و برند کامپوزیت برای فرد استفاده می گردد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *