ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

نقش اباتمنت در ایمپلنت دندانی

نقش اباتمنت در ایمپلنت دندانی

نقش اباتمنت در ایمپلنت دندان

بیشتر مردم البته تا زمانی که یک دندان آسیب دیده و دندان خراب نداشته باشند به اجزای مختلف ایمپلنت دندان فکر نمی کنند. زمانی که نیاز به مراجعه به دندانپزشک و یا دندانساز پیدا می کنند، با لغات جدید مانند اباتمنت و دلایل نصب آن در دهان خود رو به رو می شوند.

چنانچه فردی هستید که به این اطلاعات برای تصمیم گیری راجع به دندان خود نیاز دارید می توانید با این مطلب از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید همراه باشید.  با این اطلاعات می توانید با متخصص دندان‌پزشک یا دندانساز خود بحث‌های آگاهانه تری داشته باشید و مطمئن باشید که دندان‌های ترمیم شده شما به زیبا ترین شکل طراحی و قابل استفاده می شوند.

اباتمنت دندان چیست

تعریف اباتمنت دندان 

اباتمنت دندان یک روش درمانی در زمینه دندانپزشکی است که برای ترمیم و بهبود دندان‌های آسیب دیده یا تخریب شده استفاده می‌شود. این روش به عنوان یک نوع اصلاح دندانی شناخته می‌شود. اباتمنت دندان به وسیلهٔ ایجاد لایه‌های مصنوعی یا پوشش‌های دندانی به دندان ایجاد می‌شود تا از تخریب بیشتر دندان جلوگیری کند و به شکل و عملکرد طبیعی دندان آسیب دیده بازگردانده شود.

مواد مورد استفاده در اباتمنت دندان شامل رزین‌های کامپوزیت، پورسلن، متاکریلات و غیره می‌شوند. این مواد به شکل پوشش‌های نیمه مصنوعی بر روی سطح دندان‌ها قرار داده می‌شوند و سپس با استفاده از نور مخصوصی (معمولاً UV یا لامپ هالوژن) به دندان چسبانده می‌شوند. این پوشش‌ها بعد از اعمال و شفافیت به شکل دلخواه تراشیده و پرداخته می‌شوند تا به شکل طبیعی دندان برسند.

اباتمنت دندان به منظور ترمیم دندان‌های شکسته، دندان‌های کاریز و تخریب شده، پر کردن دندان‌های خالی یا شکل دهی مجدد دندان‌ها به منظور بهبود ظاهر آنها به کار می‌رود. این فرآیند به افزایش زیبایی لبخند، بهبود عملکرد دندانها و بهبود کلیت سلامت دهان کمک می‌کند. اباتمنت دندان معمولاً توسط دندانپزشکان انجام می‌شود و نیاز به مراقبت‌های دندانی منظم دارد تا ماندگاری طولانی مدت داشته باشد.

مواد سازنده اباتمنت ها

اباتمنت ها معمولاً در لابراتوار دندانسازی ساخته می شوند و معمولاً از تیتانیوم، طلا، فولاد ضد زنگ، زیرکونیا یا پلی اتر کتون ساخته می شوند. قرار دادن اباتمنت یک روش جزئی است و اغلب با بی حسی موضعی انجام می شود تا از احساس هرگونه درد احتمالی جلوگیری کند.

به طور خاص، زیرکونیا از آنجایی که رنگی مشابه با دندان های طبیعی شما دارد، به طور فزاینده ای برای این کاربرد محبوب است. باعث می شود در داخل دهان شما تیتانیوم کمتر قابل مشاهده باشد.

کاشت دندان

ایمپلنت های دندانی وسایل فلزی شبیه ریشه دندان هستند و با جراحی در استخوان فک شما در زیر لثه بسته می شوند. این ایمپلنت های فلزی (استخوان به فلز جوش می خورند) به استخوان شما متصل می شوند و ثباتی را برای اباتمنت و تاج شما در حد دندان های واقعی شما فراهم می کنند. روند بهبودی پس از کاشت ایمپلنت می تواند 6 تا 12 هفته طول بکشد.

اگر دندانپزشک شما فکر می کند که استخوان فک شما به اندازه کافی قوی یا ضخیم نیست که بتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند، ممکن است عمل پیوند استخوان را به شما توصیه کند. در این روش، جراح دهان، استخوان مورد نیاز را از قسمت دیگری از بدن می گیرد یا از استخوان مصنوعی استفاده می کند و آن را به استخوان فک شما می چسباند. هنگامی که استخوان در اطراف ایمپلنت دندانی محکم ترمیم می شود، با انجام این کار پشتیبانی محکمی برای دندان های جایگزین شما ایجاد می شود.

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان با ایمپلنت

مراقبت صحیح از ایمپلنت در واقع بسیار شبیه مراقبت از دندان های طبیعی است. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، در امتداد لثه ها مسواک بزنید و مسواک را به سمت سطح گاز گرفتن دندان بکشید. حداقل یک بار در روز بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید و از سایر محصولات مفید مانند دهانشویه های ضد میکروبی و اسکرابر زبان استفاده کنید.

حتماً برای قرار ملاقات های منظم به دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید – نه تنها برای اینکه دندان های خود را سفید مروارید و بدون باکتری نگه دارید، بلکه سلامت ایمپلنت خود را نیز بررسی کنید. دندانپزشک شما ممکن است برای بررسی سطح استخوان اطراف ایمپلنت شما از اشعه ایکس برای عکس برداری کمک بگیرند و همچنین بافت لثه نزدیک اباتمنت شما را بررسی می کنند تا مطمئن شوند آن ناحیه سالم و عاری از التهاب است.

اکنون که در مورد اباتمنت ها و سایر اجزای ایمپلنت دندانی بیشتر می دانید، در موقعیت خوبی هستید که می توانید با متخصص دندانپزشک خود صحبت های آگاهانه ای داشته باشید. ما به شما اطمینان می دهیم که می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک خود، از دندان های جایگزینی که ظاهر و عملکرد آنها دقیقاً مانند دندان های واقعی هستند لذت ببرید.

آیا اباتمنت همان تاج است؟

هنگامی که دندانپزشک شما ایمپلنت دندانی شما را نصب می کند، قسمت فلزی که به عنوان پایه تاج عمل می کند به عنوان اباتمنت شناخته می شود. این تنها به عنوان یک اتصال دهنده عمل می کند که یک قسمت آن به استخوان فک شما متصل است، در حالی که تاج در انتهای دیگر نصب شده است.

تاج قسمتی است که شبیه دندان‌های طبیعی شماست. مردم معمولاً به اشتلاه از آنها به عنوان کلاه یاد می کنند.

دیگر کاربرد اباتمنت ها

همچنین می توان از اباتمنت ها برای تسهیل بازسازی بافت لثه استفاده کرد. این انواع به عنوان کاف های شفابخش نیز شناخته می شوند. اباتمنت‌های شفابخش روی ایمپلنت دندانی نصب می‌شوند و عرض بزرگ‌تر کاف‌های شفابخش به ایجاد فضایی برای تاج کمک می‌کند.

نحوه نصب اباتمنت ها

دندانپزشک شما برای اتصال موفقیت آمیز ایمپلنت دندان به استخوان فک شما از دو روش می تواند کمک بگیرد:

روش اول نصب اباتمنت ها

از بافت لثه می توان برای پوشاندن اباتمنت ها استفاده کرد و حدود شش ماه برای بهبودی مهلت دارد. سپس دندانپزشک شما لثه ها را باز می کند تا در معرض دید قرار گیرد و راه را برای قرار دادن تاج باز می کند.

روش دوم نصب اباتمنت ها

اتصال یک تکیه گاه درمانی است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، کاف التیام دهنده به انتهای خارجی ایمپلنت متصل می شود. این روش گسترده تر از ایمپلنت است و تضمین می کند که فضای کافی برای تاج وجود داشته باشد در حالی که لثه ها در اطراف ایمپلنت بهبود می یابند. بیماران اغلب استفاده از کاف التیام دهنده را ترجیح می دهند زیرا این کار نیاز به جراحی کمتری دارد.

پس از اینکه ایمپلنت به طور کامل به استخوان فک شما چسبانده شد، کاف التیام دهنده برداشته می شود و تاجی روی ایمپلنت دندان قرار می گیرد. لثه های شما ممکن است نیاز به تغییر شکل داشته باشند زیرا فضای ایجاد شده توسط کاف همیشه با اندازه تاج شما مطابقت ندارد. 

مزایای اباتمنت دندان

اباتمنت ها در بالای لثه ها قرار می گیرند در حالی که ایمپلنت ها در زیر قرار می گیرند. این باعث می‌شود که برخی از ایمپلنت‌های شفابخش چشم‌پوشی کنند، زیرا نمی‌خواهند اباتمنت از لثه‌شان بیرون بیاید در حالی که منتظرند ایمپلنت با فک پیوند بخورد.

کاف های شفابخش نیاز به جراحی های متعدد ندارند. بدون این موارد، دندانپزشک شما باید پس از اتصال ایمپلنت به استخوان فک، لثه‌های شما را دوباره باز کند تا بتوان تاج را بچسباند. با اباتمنت ، تنها کاری که باید انجام شود، تغییر شکل ناحیه لثه در اطراف تاج برای اطمینان از تناسب طبیعی است.

بعد از قرار دادن اباتمنت چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد تا لثه ها در اطراف اباتمنت بهبود پیدا کنند. در این مدت، توصیه های جراح خود را در مورد انواع غذاهایی که باید مصرف کنید، دنبال کنید. همچنین دستورالعمل هایی برای تمیز کردن اطراف اباتمنت ها به شما داده می شود. تمیز کردن مناسب از عفونت جلوگیری می کند و باعث می شود بهبودی سریع تر حاصل شود.

قرار دادن اباتمنت ها بعد از بهبودی

ایمپلنت های شما در مرحله دوم عمل به پایه های اباتمنت متصل شدند. شما باید این پست ها را مانند دندان های طبیعی خود تمیز و مراقبت کنید. برای مراقبت از اباتمنت جدید خود در چند هفته آینده می توانید این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

رژیم غذایی بعد از اباتمنت دندان  

رژیم غذایی بعد از انجام اباتمنت دندان


برای تسریع در فرایند بهبودی خوراکی های زیر را استفاده کنید:
  • آب میوه ها (میوه ها یا سبزیجات)
  • سوپ هایی که از استخوان درست می شوند
  • شیک های حاوی پروتئین
  • ماست
  • پوره سیب زمینی
  • تخم مرغ همزده
  • موز له شده
  • چای و یا انواع دمنوش
  • پودینگ
  • ماهی
  • بلغور جو دوسر فوری
ازمصرف این غذاها خودداری کنید

بعد از کاشت ایمپلنت دندان متوجه می‌شوید که لثه‌هایتان حساس و متورم شده‌اند. همچنین برای قرار دادن ایمپلنت ها برش های کوچکی در لثه های خود ایجاد می کنید. برای محافظت از لثه ها باید از مصرف غذاهای زیر در این دوره اجتناب کنید:

  • غذاهای تند مانند فلفل تند یا سالسا تند
  • غذاهای ترد مانند ذرت بو داده، چیپس و آجیل
  • نوشیدنی های داغ مانند قهوه، چای و سوپ داغ
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتقال
  • غذاهای چسبنده مانند تافی و آدامس
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *