ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

دلایل خونریزی لثه

دلایل خونریزی لثه

آیا لثه های شما به راحتی خونریزی می کنند؟ ممکن است دلیل آن بسیار ساده باشد، مثلا هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به درستی این کار را انجام نمی دهید. یا می تواند نشانه ای از وضعیت سلامتی باشد که باید به طور دقیق علت آن را بررسی کنید.

علل خونریزی لثه

دلایل خون ریزی لثه می تواند به موارد زیر مرتبط باشد:

  • داشتن ورم لثه، که باعث التهاب لثه می شود.
  • محکم مسواک زدن، یا نرم نبودن مسواک که باعث آسیب رسیدن به دندان و لثه ها می شود.
  • به تازگی یک روال نخ دندان کشیدن را شروع کرده اید و لثه های شما هنوز به آن عادت نکرده اند.
  • از داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون استفاده کنید.
  • به دلیل باردار بودن لثه ملتهب دارید.
  • روی هم قرار نگرفتن پروتز های بر روی یکدیگر.
  • داشتن ترمیم های دندانی معیوب .

التهاب لثه

خونریزی لثه نشانه وجود التهاب در لثه ها می باشد. این یک نوع شایع و خفیف بیماری لثه است و به دلیل تجمع پلاک در خط لثه شما ایجاد می شود. اگر التهاب لثه دارید، ممکن است لثه های شما تحریک، قرمز و متورم شده باشد. هنگام مسواک زدن ممکن است خونریزی در لثه های شما ایجاد می شود.

شما می توانید با مراقبت مناسب از دندان های خود از شر این مشکل خلاص شوید. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، هر روز از نخ دندان استفاده کنید، هر روز با دهانشویه آنتی باکتریال بشویید و مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنید.

Periodontitis

اگر التهاب لثه خود را درمان نکنید، می تواند منجر به بیماری پریودنتال یا پریودنتیت شود، یک بیماری لثه طولانی مدت که به بافت و استخوانی که از دندان های شما حمایت می کند و به عنوان پایه دندان هایتان است، آسیب می رساند.

اگر پریودنتیت دارید، ممکن است لثه‌های شما ملتهب و عفونی شده و از ریشه دندان‌هایتان دور شوند.

وقتی لثه های شما به راحتی خونریزی می کنند، می تواند نشانه بیماری پریودنتال باشد. دندان های شما ممکن است لق شوند یا از هم جدا شوند. همچنین ممکن است بوی بد دهان ، طعم بد در دهان، تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌هایتان هنگام گاز گرفتن و لثه‌های قرمز، متورم و حساس داشته باشید.

اگر بیماری پریودنتال را درمان نکنید، ممکن است به مرور زمان برخی از دندان های خود را از دست بدهید.

دیابت

خونریزی یا تورم لثه می تواند علامت هشدار دهنده دیابت نوع 1 یا نوع 2 باشد. هنگامی که به این بیماری مبتلا هستید، دهان شما در مبارزه با میکروب ها آنقدر قوی نیست، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت هایی مانند بیماری لثه بیشتر است. سطح بالای قند خون که همراه با دیابت است، بهبودی را برای بدن شما دشوارتر می کند، که می تواند بیماری لثه را بدتر کند. در این صورت بنابراین برای درمان بیماری لثه خود در اولین مرحله باید دیابت خود را کنترل کنید.

سرطان خون

خونریزی لثه می تواند نشانه سرطان خون باشد. پلاکت های خون به بدن کمک می کند تا خونریزی متوقف شود. در صورت ابتلا به سرطلان خون پلاکت های خون کم است، این امر توقف خونریزی در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه را برای شما سخت تر می کند.

ترومبوسیتوپنی

اگر هنگام مسواک زدن لثه‌هایتان خونریزی کرد و به خودی خود متوقف نشد، ممکن است لثه‌هایتان تحریک شده باشد و یا ممکن است ترومبوسیتوپنی داشته باشید.

اگر شما این بیماری را دارید، ممکن است بدن شما پلاکت کافی برای تشکیل لخته خون نداشته باشد. این می تواند منجر به خونریزی بیش از حد در قسمت های مختلف بدن شما از جمله لثه شود.

هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند

اگر هنگام بریدگی کوچک یا انجام کارهای دندانپزشکی خونریزی لثه یا خونریزی شدید دارید، ممکن است نشانه اختلالی مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند باشد. با این شرایط، خون شما به درستی لخته نمی شود، بنابراین ممکن است خونریزی لثه داشته باشید.

ویتامین C خیلی کم

این ویتامین به رشد و ترمیم بافت شما کمک می کند. زخم ها را التیام می بخشد و استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند.

اگر بدن شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است احساس ضعف و تحریک پذیری کنید. همچنین با گذشت زمان، ممکن است لثه ها متورم و خونریزی داشته باشند.

اسکوربوت

این بیماری بسیار نادر است، اما کمبود شدید ویتامین C در بدن شما می تواند منجر به اسکوربوت شود، بیماری مربوط به تغذیه نامناسب. این می تواند شما را ضعیف کند، باعث کم خونی شود و منجر به خونریزی زیر پوست شما شود.

خونریزی لثه یک نشانه معمولی اسکوربوت است.

عفونت لثه
کمبود ویتامین K

اگر متوجه خونریزی زیاد از لثه خود شدید، ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین K کافی دریافت نمی کنید. این ویتامین به لخته شدن خون کمک می کند. برای استخوان های شما نیز مفید است. اگر از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی دریافت نشود و یا بدن این ویتامین را به خوبی جذب نکند، می تواند باعث مشکلات خونریزی شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین k
ویتامین K یک ویتامین مهم برای سلامتی بدن است و در مواد غذایی مختلف یافت می‌شود. ویتامین K به دو صورت اصلی وجود دارد: K1 (فیلوکینون) و K2 (مناکینون). در ادامه، فهرستی از مواد غذایی حاوی ویتامین K را مشاهده می‌کنید:
ویتامین K1
  1. کلم: کلم یک منبع غنی از ویتامین K1 است. می‌توانید کلمه ها را تازه یا به صورت سرخ شده در وعده‌های خود مصرف کنید.
  2. اسفناج: اسفناج نیز دارای ویتامین K1 می‌باشد. مصرف اسفناج تازه یا اضافه کردن آن به سالاد‌ها و سوپ‌ها می‌تواند به تأمین نیاز روزانه به ویتامین K کمک کند.
  3. کاهو: کاهو نیز یک منبع خوب از ویتامین K1 است. می‌توانید از کاهو در ساندویچ‌ها یا سالاد‌های خود استفاده کنید.
  4. جعفری: جعفری نیز یک منبع خوب از ویتامین K1 است و می‌تواند به سوپ‌ها و سالاد‌ها اضافه شود.
  5. جوانه‌های گندم: جوانه‌های گندم نیز حاوی ویتامین K1 هستند و می‌توانند به ساندویچ‌ها و سالاد‌ها اضافه شوند.
ویتامین K2
  1. ماست و پنیر: ماست و پنیرها حاوی K2-MK-7 هستند. مصرف معتدل از این مواد غذایی می‌تواند به تأمین ویتامین K2 کمک کند.
  2. جوانه‌های کلزا: جوانه‌های کلزا نیز منبعی از ویتامین K2-MK-7 هستند.
  3. تخم‌مرغ: تخم‌مرغ نیز حاوی K2-MK-7 هستند.
  4. کبد: کبد حیوانات نیز به عنوان یک منبع K2-MK-7 شناخته می‌شود.
توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود از تنوع منابع ویتامین K استفاده کنید تا نیازهای روزانه خود را تأمین کنید. همچنین، مشوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند به تعیین منابع ویتامین K مناسب برای شما کمک کند.

روش صحیح مسواک زدن

در تلاش برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها ، ممکن است وسوسه شوید که تا جایی که می‌توانید دندان‌ها را با شدت مسواک بزنید. لثه ها از بافت ظریف ساخته شده اند، بنابراین مسواک زدن به روش اشتباه می تواند به آنها آسیب برساند.

فرقی نمی‌کند مسواک دستی یا برقی انتخاب کنید، مسواک‌هایی را انتخاب کنید که دارای برس های نایلونی نرم است که انتهای آن‌ها صاف است. حتی اگر می‌توانید برس‌هایی با موهای متوسط ​​یا سفت پیدا کنید، اما ممکن است به مینای دندان‌هایتان آسیب بزنند یا باعث قرمزی و تورم لثه‌ها شوند.

هنگام مسواک زدن، مطمئن شوید که از حرکات آرام و دایره ای برای ماساژ و تمیز کردن دندان ها و لثه ها استفاده می کنید. در حالی که بسیاری از افراد از حرکت رفت و برگشت استفاده می کنند، این حرکت می تواند لثه های شما را تحریک کرده و به آنها آسیب برساند و باعث درد و احتمال خونریزی یا عقب نشینی آنها شود.

روش صحیح نخ دندان کشیدن

همه ما اهمیت نخ دندان کشیدن هر روزه را برای کمک به حذف پلاک برای قسمت هایی که مسواک به آن دسترسی ندارد، می دانیم. برای اطمینان از اینکه عادت سالم باعث تورم یا خونریزی لثه نمی شود، هنگام کشیدن نخ دندان با ملایمت رفتار کنید. به جای فشار دادن نخ دندان بین دندان‌هایتان، آن را با احتیاط به سمت بالا و پایین بلغزانید و منحنی هر دندان را دنبال کنید.

لثه و آفت

مقصرهای رایج پشت لثه های دردناک، آفت دهان یا زخم دهان هستند. این زخم‌های دردناک می‌توانند در هر جایی از دهان، از جمله روی لثه‌ها ایجاد شوند و اغلب دارای یک مرکز سفید با لبه‌های قرمز هستند. ممکن است هر بار یک زخم شانکر داشته باشید که تنها یک ناحیه روی لثه‌هایتان را زخم کند، یا ممکن است همزمان چندین زخم در سرتاسر دهانتان داشته باشید.

در حالی که محققان نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد آفت می شود، ممکن است درگیری باکتری یا ویروسی وجود داشته باشد. افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خودایمنی نیز ممکن است بیشتر در معرض مشکلات لثه ناشی از زخم‌های شانکر باشند. آفت‌ها اغلب به مرور زمان عود می‌کنند و مسری نیستند.

لثه و شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد، از جمله خونریزی لثه های دردناک و متورم. بسیاری از افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند با استوماتیت دست و پنجه نرم می کنند که باعث ایجاد زخم های دردناک در لثه ها و در سراسر دهان می شود.

آدامس و فرآورده های تنباکو

استفاده از سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند برای لثه های شما بسیار مضر باشد. احتمال ابتلا به بیماری لثه در افرادی که سیگار می کشند بسیار بیشتر است. ممکن است متوجه شوید که عادت سیگار کشیدن شما مشکلات لثه‌ای را به همراه دارد، از لثه‌های حساس که خونریزی می‌کنند تا زخم‌های دردناک.

لثه ها و هورمون ها

برخی از زنان متوجه می شوند که در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی مشکلات لثه دارند. افزایش هورمون ها در دوران بلوغ می تواند جریان خون در لثه ها را افزایش داده و آنها را قرمز، متورم و حساس کند. برای زنان مبتلا به التهاب لثه قاعدگی، لثه ها کمی قبل از هر دوره قاعدگی قرمز، متورم و احتمال خونریزی بیشتری دارند. این مشکلات معمولاً پس از شروع دوره فروکش می کنند. ژنژیویت بارداری معمولا از ماه دوم یا سوم بارداری شروع می شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و باعث زخم، تورم و خونریزی لثه ها می شود. استفاده از محصولات ضد بارداری خوراکی ممکن است باعث مشکلات لثه مشابه شود. اگرچه غیرمعمول است، اما برخی از زنانی که در دوران یائسگی قرار می گیرند ممکن است متوجه شوند که لثه هایشان به شدت خشک شده و در نتیجه درد می کنند و احتمال خونریزی دارند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *