ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

تعریف و کاربرد CAD/CAM در دندانپزشکی

تعریف و کاربرد CAD/CAM در دندانپزشکی

نوعی از دندانپزشکی ترمیمی وجود دارد که از فناوری CAD/CAM برای ساخت و ایجاد پروتزهای دندانی مانند تاج، روکش و ساخت دندان مصنوعی استفاده می‌کند. CAD مخفف طراحی به کمک کامپیوتر و CAM مخفف تولید به کمک کامپیوتر است. این فناوری در سال 1957 توسط صنعت تولید ایجاد و در نتیجه در سال 1985 توسط صنعت و علم دندانپزشکی پذیرفته شد. CAD/CAM  منجر به فرآیندهای کارآمدتر، مقرون به صرفه و دقیق تر برای ترمیم دندان در دندانپزشکی شده است. همانطور که این فناوری پیشرفت می کند، چشم انداز افرادی که به پروتزهای دندانی نیاز دارند هم کماکان افزایش می یابد.

در این مقاله که توسط سایت لابراتوار دندانسازی آماده شده است،شما می توانید اطلاعات زیر را در مورد فناوری دندانپزشکی CAD/CAM  به روز کنید:

  • نحوه کارکرد CAD/CAM
  • کاربرد CAD/CAM
  • نحوه ایجاد تحول توسط CAD/CAM در دندانپزشکی ترمیمی

تعریف CAD/CAM

طراحی به کمک رایانه (CAD) و ساخت به کمک رایانه (CAM) فناوری های دیجیتالی هستند که برای طراحی، برنامه ریزی و در نهایت ایجاد پروتزهای دندانی با فناوری چاپ سه بعدی استفاده می شوند. با CAD/CAM، دندانسازان و دندانپزشکان می توانند روکش های دندانی ، بریج های دندانی، اینله ها، پروتزهای دندانی و پروتزهای دارای ایمپلنت دندان را طراحی و تولید کنند.

مزایای استفاده از فناوری CAD/CAM در دندانپزشکی

این فناوری از یک اسکنر  و فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد دندانی کاملاً ساخته و مناسب برای هر فرد به طور منحصر به فرد استفاده می کند.

از CAD/CAM برای طراحی ایمپلنت، روکش، بریج، پارتیال و هر چیز دیگری که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرید، کمک گرفته می شود.

این فناوری نوین با طراحی چیزهایی که به واقعیت بسیار واقعی نزدیک هستند به ماندگاری ترمیم های دندانی کمک بالایی می کند،چرا که کاملاً با دندان ها و دهان شما سازگار هستند.

ترمیم دندان قبل از فناوری CAD/CAM

قبل از  فناوری CAD/CAM، برای ترمیم تاج، ایمپلنت،  دندان مصنوعی و یا نصب روکش نیاز بود که چندین مرتبه به دندانپزشکی و یا لابراتوار دندانسازی مراجعه شود. به این دلیل که  دندانپزشک شما از دندان های شما قالب گرفته و سپس آنها را به دندانسازی می فرستد. در آنجا تکنسین های دندان سازی، دندان های جدید شما را می سازند. لازم به ذکر  است که شما می توانید با مراجعه به دنداسازی اسپید به طور مستقیم نسبت به دریافت انواع خدمات مانند ساخت پروتز های متحرک، ساخت دندان مصنوعی ژله ای و همین طور برای ساخت دستگاه های ارتودنسی اقدام بفرمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

فرآیند CAD/CAM برای ساخت ترمیم های دندان بسیار کارآمدتر است و می تواند در کمتر از 45 دقیقه و حداکثر چند ساعت تکمیل شود.

مراحل ساخت پروتز های دندانی با کمک فرایند  CAD/CAM

دوربین عکاسی دندانپزشکی

دندانپزشک از اسکن سه بعدی برای پیش نمایش درمان استفاده می کند.

آماده سازی

در طول زمان مراجعه به دندانپزشکی، دندانپزشک باید هرگونه پوسیدگی را از بین ببرد و مطمئن شود که دندان های شما آماده ترمیم هستند.

اسکن

دندانپزشک از یک اسکنر داخل دهانی برای ایجاد تصاویر سه بعدی از دهان و دندان های شما استفاده خواهد کرد.

طراحی

دندانپزشک از این تصاویر سه بعدی همراه با نرم افزار CAD برای برنامه ریزی دیجیتال، ترسیم و طراحی ترمیم استفاده خواهند کرد. بسته به تجربه دندانپزشک شما و پیچیدگی ترمیم، این ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

فرز

در این مرحله است که طراحی لبخندی زیبا از حالت دیجیتال به واقعیت تبدیل می شود. پل، پروتز، اینله، آنله، روکش، ایمپلنت یا روکش از یک بلوک از مواد سرامیکی در یک محفظه فرز مخصوص آسیاب می‌شود.

سفارشی سازی

دندان جدید به گونه ای طراحی شده است که با بقیه دندان های فرد مطابقت داشته باشد، با لکه ها و لعاب های منحصر به فرد برای ایجاد ظاهری کاملا طبیعی.

پخت

درست مانند سفال، دندان سرامیکی طراحی شده در کوره پخته می شود.

تنظیمات نهایی

پس از نصب دندان آماده شده، دندانپزشک محل ترمیم را تا حد امکان صیقل می دهد و سپس دندان را در جای خود قرار می دهد.

 CAD/CAM در دندانپزشکی

اجزای تکنولوژی دندانپزشکی  CAD/CAM

ابزارها و فناوری های مختلفی در دندانپزشکی CAD/CAM استفاده می شود که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

اسکنر

که ابزار دیجیتالی سازی نیز نامیده می شود، اسکنر تصاویر دندان های شما را اسکن کرده و به رایانه تبدیل می کند تا پردازش شوند.

نرم افزار  CAD

از این نرم افزار برای پردازش تصاویر دندان ها و برنامه ریزی پروتزهای دندانی سفارشی استفاده می شود. این نرم افزار همچنین می تواند نتایج درمان را پیش بینی کرده و قبل از درمان نتیجه را به شما نشان دهد.

دستگاه CAM

 CAM  این دستگاه اسکن های دندانی را از طریق پرینت سه بعدی به ترمیم هایی واقعی تبدیل می کند.

تفاوت CAD/CAM  با ترمیم دندان سنتی

تفاوت های اساسی بین دندانپزشکی CAD/CAM و ترمیم دندانی به صورت سنتی وجود دارد که مهم ترین این تفاوت زمان و زحمتی است دندانپزشک و بیمار  در ترمیم دندان به صورت سنتی متحمل می شوند.

دندانپزشکی ترمیمی سنتی

  • دندانپزشک از دندان شما قالب تهیه می کند.
  • این قالب به آزمایشگاه ارسال می شود.
  • تکنسین دندانسازی قالب را نصب می کند و گچ دندانی می سازد.
  • دندانپزشک با استفاده از گچ، تاج، روکش و … می سازد.

در حالی که ترمیم در حال ساخت در دندانسازی  است، بیمار ترمیم موقتی تا اتمام  ساخت دندان نهایی در دهان خود خواهد داشت.

برای تکمیل مراحل بالا حداقل دو تا سه جلسه نیاز است در صورتی که با دندانپزشکیCAD/CAM، نیازی به برداشتن قالب های دستی از دندان، یا کارهای خسته کننده آزمایشگاهی و قرار ملاقات های متعدد نیست. علاوه بر این، نتایج با CAD/CAM دقیق تر و از نظر زیبایی شناختی بسیار بهتر هستند.

تفاوت میان ترمیم های سنتی دندان و  CAD/CAM

بازیابی CAD/CAM

ترمیم معمولی

سرامیک/ رزین

سرامیک/ رزین

مواد

تک جلسه

چندگانه تعداد جلسات

بسیار دقیق

نتایج خوب زیبایی شناسی

آماده سازی  دقیق تر و ظریف تر

زمان آماده سازی برای سیمان و موقتی سازی زیاد است.

آماده سازی دندان ها

فقط اسکن دیجیتال

دستی از طریق سینی های پلاستیکی/فلزی و قالب

قالب های دندانی

گران تر ارزان تر

قیمت

 CAD/CAM  درمان ارتودنسی را آسان‌تر می‌کند، زیرا با استفاده از این فناوری، دندانپزشک می‌تواند از دندان‌های بیمار اسکن دیجیتالی گرفته و سریع‌تر و دقیق‌تر از ساخت قالب خواهد بود. از این اسکن‌ها می‌توان با  کمک نرم‌افزار  در جهت برنامه‌ریزی و درمان سریع تر و  آسان‌تر به‌خصوص در مورد بریس‌های نامرئی استفاده کرد.

یکی از بهترین مزایای CAD/CAM این است که بیماران می توانند نتایج بالقوه درمان ارتودنسی خود را قبل از شروع به انجام درمان مشاهده کنند. یکی دیگر از مزایای CAD/CAM (برای هر نوع درمان دندانپزشکی) این است که برای بیمارانی که دارای رفلکس تنگی قوی هستند و ساخت قالب های دندانی برای آن ها سخت تر است را آسان می کند.

مزایای  CAD/CAM

  • زمان درمان سریعتر
  • درمان راحت تر
  • مناسب برای بیمار
  • انجام فرآیندهای راحت تر بر روی بیمار
  • دقیق تر
  • زیبایی بیشتر

معایب  CAD/CAM

  • گران تر
  • نیاز به داشتن مهارت خاص توسط دندانپزشک

CAD/CAM یک فناوری نسبتاً جدید در دندانپزشکی است که می تواند تجربه بیمار را در طول درمان های دندانپزشکی راحت تر کند. همچنین انجام ترمیم را برای دندانپزشک نیز آسان‌تر می‌کند و در نتیجه دندان‌های جایگزین بهتر به نظر می‌رسد و در مجموع تجربه‌ای راحت‌تر می‌شود.

از آنجایی که این فناوری هنوز جدید است، محدودیت‌هایی وجود دارد و گران‌تر از تکنیک‌های مرسوم است.

خلاصه نوشته
تعریف دندانپزشکی CAD/CAM

دندانپزشکی CAD/CAM یک فناوری جدید است که از طراحی به کمک کامپیوتر  و ساخت کامپیوتری  دندان مصنوعی و… برای ایجاد ترمیم دندان با اسکن دیجیتال و پرینت سه بعدی استفاده می کند.

هزینه دندانپزشکی CAD/CAM

هزینه های دندانپزشکی CAD/CAM بیشتر از روش های دندانپزشکی ترمیمی معمولی است به این دلیل که هنوز نسبتاً جدید است و به فناوری و ماشین آلات پیشرفته تری مانند چاپ سه بعدی نیاز دارد.

مزایای CAD/CAM نسبت به دندانپزشکی ترمیمی سنتی

 CAD/CAM  لزوما بهتر از دندانپزشکی ترمیمی سنتی نیست، اما دندانپزشکی سنتی نیز بهتر از CAD/CAM نیست. کاربرد تکنیک های مختلف برای افراد مختلف نتیجه بخش تر خواهد بود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *