ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

تحصیل در رشته دندانسازی تجربی

تحصیل در رشته دندانسازی تجربی

دندانسازی تجربی یکی از حرفه‌های پرقدمت می باشد. در گذشته افراد با رسیدن به سن کهولت بیشتر دندان‌های خود را از دست داده بودند و نیاز بود یک دست دندان مصنوعی نو برای آن‌ها ساخته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاریخچه دندان سازی به این مقاله مراجعه بفرمایید. با گذشت زمان و رایج شدن درمان‌های جایگزین مانند بریج دندان و ایمپلنت و همینطور درمان‌های ترمیمی مانند لمینت دندان، این شاخه یعنی دندانسازی تجربی گسترش بیشتری یافت. شما تاکنون نامی از لابراتوارهای دندانپزشکی شنیده‌اید؟ درباره شغل دندانسازی تجربی چه می‌دانید؟ با دنبال کردن مقاله‌ی معرفی تخصص های دندانپزشکی تجربی از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید، اطلاعات بیشتری درباره تخصص های مختلف دندانپزشکی بدست بیاورید. در این مقاله تا انتها با ما همراه باشید، تا اطلاعات بیشتری درباره این شاخه از دندانپزشکی داشته باشید.

مزایا و معایب تحصیل در رشته دندانسازی تجربی

شغل دندانسازی مزایای بسیاری دارد که ممکن است مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد. البته که در مقابل این مزیت‌ها، معایبی هم دارد. این روزها که بیشتر افراد به دنبال روشی برای زیباتر نشان دادن ظاهر و دندان‌های خود هستند، شغل دندانسازی جزء شغلهای پر درآمد، به شمار می‌آید.

معایب شغل دندانسازی تجربی

از معایب شغل دندانسازی هم می‌توان رقابت بالا جهت قبولی، عدم امکان ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با رشته‌ دندانسازی و ظرفیت‌های کم دانشگاه‌ها جهت پذیرش اشاره کرد.

چگونه مدرک دندانسازی تجربی بگیریم؟

متقاضیان ورود به این حرفه به منظور اخذ مدرک دندانسازی تجربی، می توانند به یکی از روش های ذیل اقدام نمایند که می تواند پاسخگوی سوال عموم متقاضیان مبنی بر این که چگونه دندانپزشک تجربی شوم؟

۱- کاردانی رشته دندانسازی تجربی

متقاضیان می توانند در مقطع کاردانی از طریق کنکور سراسری و با بررسی دفترچه آزمون سراسری، دانشگاه های مجاز پذیرش، را انتخاب کنند. در این دفترچه ها، این رشته تحت عنوان کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی نیز مشاهده می گردد، که داوطلبان رشته تجربی می توانند چنانچه واجد شرایط باشند، آن را انتخاب نمایند.

۲- کارشناسی رشته دندانسازی تجربی

رشته دندانسازی در دانشگاه دارای مقطع کارشناسی پیوسته نمی باشد و برای این منظور داوطلبان گروه آزمایشی تجربی می توانند ابتدا از طریق آزمون در مقاطع کاردانی که در بالا توضیح داده شد، پذیرش شوند. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته دندانسازی تجربی همان طور که ذکر گردید از طریق آزمون و یا بدون کنکور، وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته شوند.

لازم به ذکر است:

این مقطع در دانشگاه های سراسری گوناگون و دانشگاه های آزاد فقط بدون کنکور می باشد و برای ورود به رشته دندانسازی از کاردانی به کارشناسی نیازی به شرکت در کنکور نمی باشد.

۳- دوره دندانسازی تجربی آموزشگاه های آزاد

متقاضیان شرکت در کلاس های آموزش دندانپزشکی تجربی، می توانند در آموزشگاه های آزاد و بعضا غیر حضوری که در برگزاری این دوره ها ثبت نام می نمایند، شرکت نموده و مدرک و مجوز معتبر داخلی و بین المللی در این رشته اخذ نمایند.

دندانساز تجربی چه کسی‌ است؟

 ‌تکنسین تجربی لابراتواری دندان به شخصی اطلاق می‌گردد که بر اساس قانون تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی مصوب ۱۳۶۴٫۲٫۲۲ مجلس شورای‌اسلامی و برابر این آیین‌نامه در امتحانات پیش‌بینی شده در قانون شرکت نموده و از عهده امتحانات مذکور برآمده و مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان را‌جهت اشتغال در لابراتوار های دندان سازی دریافت نماید.

چند ‌تبصره:

لابراتوار دندان (‌کارگاه دندانسازی تجربی) به واحدی اطلاق می‌گردد که در آنجا بنا به درخواست اشخاص ذیصلاح قانونی در امر دندانپزشکی و در حدود صلاحیتشان،‌ انواع پروتزهای دندانی (‌دندانهای مصنوعی جایگزین شونده) ساخته می‌گردد. شاغلین امر دندانسازی تجربی مشمول قانون مذکور عبارتند از گروه‌هایی که فاقد مدرک علمی در رشته دندانسازی از مراکز آموزش معتبر قانونی هستند و شامل‌ گروه‌ های ذیل می‌باشند:

۱ – اشخاصی که طبق تبصره ۲ قانون اشتغال کمک دندانپزشکان تجربی مصوب ۱۳۵۴٫۲٫۸ موفق به اخذ پروانه کمک تکنسین دندانسازی گردیده‌اند.

۲ – شاغلین امر دندانسازی که بنا به عللی موفق نشده‌اند در آزمون قانونی مربوط به اشتغال کمک دندانپزشکان تجربی مصوب ۱۳۵۴٫۲٫۸ شرکت نمایند.

۳ – شاغلین دارای گواهینامه‌های مبنی بر طی دوره آموزش امور مربوط به دندانسازی صادره از سازمانهای آموزش غیر دانشگاهی.

۴ – شاغلین دارای حکم استخدامی و یا گواهی اشتغال در مراکز و بخشهای دندانسازی دولتی.

۵ – شاغلین امر دندانسازی در بخش خصوصی و کارگاه‌های دندانسازی موجود.

حال که با تعریف قانون از دندانسازی تجربی آشنا شدید می بایست نکاتی را در نظر داشته باشید. شما در نخستین گام خود برای تاسیس لابراتوار بایستی این نکته را بدانید که شما به هیچ عنوان با بیماران دهان و دندان در ارتباط نیستید و تمامی ارتباط با بیماران بر عهده خود دندانپزشک می باشد. دندانسازی تجربی در تهران از پرکارترین اشتغالات می باشد.

رشته دندانسازی (درآمد دندانسازی تجربی)

بررسی شغل دندانسازی

خیلی از اشخاص تصور میکنند شغل دندانپزشکی و دندانسازی تفاوت ندارد در صورتی که این دو کاملا با هم متفاوت اند. دندانساز به ساخت دندان های مصنوعی و قرار دادن آن در محل خود می باشد و همین سبب شده که اکثری از افراد ماهیت این شغل را دوست داشته باشند. اما اکنون به علت جایگزین شدن روش های ایمپلنت و ترمیم دندان، درآمد حاصل از دندانسازی کمتر شده است. توصیه ما به افرادی که به این شغل علاقه دارند و قصد وارد شدن در رشته دندانسازی تجربی را دارند این می باشد که قبل از شروع تمام نکاتی که در پیرامون این رشته می باشد را بررسی نمایند.

تحصیلات لازم در دندانسازی تجربی

کسانی که در گذشته به این شغل روی می آوردند تحصیلات آکادمیک خاصی نداشتند و اکثر آنها تجربه هایشان به طور تجربی بود. ولی امروزه اشخاص می توانند با تحصیل در رشته مربوطه به این شغل پا بگذارند. نمیشود بیان کرد کسانی که در گذشته با کار کردن در مطب های گوناگون فعالیت می کردند بهتر یا بدتر از کسانی هستند که تحصیلات آکادمیک دارند. تنها پارامتری که برای نشان دادن بهتر بودن آنهاست تجربه و مهارتی می باشد که دارند.

اشخاص با توجه به توانمندی ها و اطلاعاتی که در این حوزه دارند، چنانچه تجربه کافی در مقوله لابراتوار دندانسازی و یا دارای مدرک دانشگاهی باشند به راحتی می توانند مجوز تاسیس را از سازمان وزارت بهداشت اخذ کنند.

باور های غلطی در  رشته دندانسازی تجربی

تصور می کند افرادی که هزینه های بیشتری را می گیرند از مهارت بیشتری هم برخوردار هستند در صورتی که در خیلی از این مواقع این افراد هدف شان سوء استفاده است. پس برای مطمئن شدن از تخصص دندانسازی تجربی می توانید از تجربه هایی که دیگران داشته اند استفاده نمایید.

محیط کار دندانسازی

در مورد محیط کاری دندانسازی تجربی می توان گفت که محیط های گوناگون وجود دارد. اشخاص می توانند به صورت مستقل در مطب خود به قالب گیری و ساخت دندان اقدام نمایند. برخی دیگر با کار کردن در کنار یک متخصص به طور کارآموز مشغول به کار می شوند. بهتر است بدانید کارخانه ها و شرکت های مناسبی به ساخت انواع دندانها مشغول هستند که شما هم می توانید در آن مکانها مشغول به همکاری شوید. در حقیقت محیط های کاری گوناگونی است تا افراد بتوانند به راحتی نسبت به انجام این کار مشغول شوند. شما می توانید با توجه به شرایط و علاقه تان در فضای مورد نظر فعالیت خود را آغاز نمایید.

درآمد شغل دندانسازی تجربی

سوال بسیاری از اشخاص در این شغل میزان درآمد می باشد. طبق آمارهای بدست آمده می توان گفت که با انتخاب دندانسازی تجربی به عنوان شغل اول و داشتن مهارت و گذاشتن زمان درآمد مناسبی را دارد و حتی می توانند از آن درآمد بالایی را به دست آورند.

شرایط مناسب برای ورود به رشته دندانساز تجربی

این شغل محدودیت سن ندارد و اشخاص می توانند با هر سن و سالی که دارند وارد این حوزه شوند. برخی از افراد معتقدند که با بالا رفتن سن با توجه به کهولت سنی نمی توانند به خوبی این کار را انجام دهند. پس بهتر می باشد در بازه سنی 20-50 سال فعالیت داشته باشند. البته اکثری از افراد در سن 70 سالگی مشغول کارند پس میتوان گفت هم بستگی به وضعیت جسمانی و شرایط دندانساز دارد.

مهمترین پارامتر نه تنها در شغل دندانسازی تجربی بلکه در تمامی رشته ها علاقه مندی است. چنانچه بدون علاقه پا به این عرصه بگذارند پس از مدتی شغلی خسته کننده و کسل کننده می گردد. به علت سخت بودن و نیاز به تلاش زیاد داشتن، بدون علاقه وارد شدن افراد را تحت فشار قرار می دهد. پس چنانچه جزء کسانی هستید که علاقه دارید در یاد گرفتن و انجام دادن این شغل مصر تر باشید و چنانچه به خاطر درآمد یا اسم و پافشاری خانواده می باشد هرگز دندانسازی تجربی را انتخاب نکنید که نمی توانید در شغل خود موفق باشید. شاید در ابتدای راه درآمد شما آن‌ قدر که بایستی بالا نباشد، ولی در ادامه راه می‌توانید با کسب تجربه و یادگیری نکاتی در زمینه ارتباط با پزشکان و مشتریان، راحت‌تر درآمد کسب شده خودتان را افزایش دهید و در مسیر پیشرفت قرار بگیرید.

جمع بندی

امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کاربردی را دریافت کرده باشید و چنانچه هدف فعالیت در این رشته را دارید گام های درستی را بردارید تا به موفقیت های بزرگ دست یابید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *