ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

نحوه استفاده از پروتز متحرک

نحوه استفاده از پروتز متحرک

ممکن است برای اولین بار در زندگی خود اقدام به استفاده از دندان مصنوعی متحرک کرده باشید یا سال هاست که از این نوع پروتز استفاده می کنید و یک پروتز جدید ساخته اید. در هر صورت، قبل از خرید پروتز برای کاهش تجربه مشکلاتی که در ادامه توضیح داده می شود و نحوه استفاده از پروتز متحرک باید آماده باشید.

عادت کردن به استفاده از پروتز متحرک، نیاز به صبر و زمان دارد. چند هقته زمان نیاز دارید تا به دندان مصنوعی های متحرک خود کاملا عادت کنید. این را بدانید که اگرچه روند آماده شدن پروتز متحرک شما تمام شده و در دهان شما نصب شده باشد، اما ممکن است به انجام برخی اصلاحات و تنظیمات جدید توسط دندانساز نیاز داشته باشد.

در نظر داشته باشید که هر زمان که هنگام استفاده از پروتز های متحرک خود به مشکلی برخوردید حتما به دندانساز و یا دندانپزشک خود مراجعه بفرمایید.

غذا خوردن با پروتز کامل دندان

ماندگاری پروتز که به صورت سفارشی با اندازه گیری فک شخص ساخته می شود به اندازه استخوان فک پایین و بالا بستگی دارد. اگر مقدار استخوان کافی باشد، حفظ و تثبیت پروتز نیز خوب است و به راحتی می توان با پروتز غذا را جوید و آسیاب کرد.

هنگامی که پروتز کامل برای اولین بار برای فردی ساخته می شود، ممکن است تا زمانی که ماهیچه های گونه و لب به آن عادت کنند جویدن با آن ها کار دشواری باشد. سپس عملکردهای مربوط به استفاده از پروتز متحرک مانند گاز گرفتن و جویدن را می توان به راحتی انجام داد. این سهولت هنگام غذا خوردن با دندان مصنوعی نیازمند صبر زیاد است.

اگر میزان استخوان فک پایین و بالا کافی نباشد. به دلیل این که پایه های مناسبی برای پروتز نخواهند بود، ممکن است در حین غذا خوردن دندان مصنوعی حرکت کند.

در این حالت می توان از چسب های مخصوص استفاده کرد و یا ممکن است نیاز به حمایت از ایمپلنت های قرار داده شده در استخوان فک برای جلوگیری از حرکت پروتز باشد.

زمان استفاده از پروتز متحرک چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

پروتزهای متحرک دندان وسایلی هستند که در درمان نقص یک یا چند دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند و فرد می‌تواند به راحتی هر زمان که بخواهد آن را درآورده و یا نصب کند.

پروتزهای متحرک که هم در بی دندانی کامل و هم در بی‌دندانی جزئی کاربرد دارند، برای بیمارانی که دندان عقبی ندارند و نمی‌توانند اتصال بریج یعنی چینی ثابت را ایجاد کنند، نیز استفاده می‌شود.

سوال نحوه استفاده از پروتز متحرک دندان یکی از سوالاتی است که افرادی که قبلا از پروتز استفاده نکرده اند، کنجکاو هستند تا به پاسخ آن بپردازند. نحوه چسباندن پروتز متحرک و مواردی که باید در هنگام استفاده از پروتز متحرک مورد توجه قرار گیرد، موضوع جالبی است.

در ابتدا لازم است اطلاعاتی در مورد انواع دندان های مصنوعی متحرک داشته باشید. استفاده از پروتزهای متحرک که 2 نوع کامل یا جزئی دارند، که با مشورت پزشک به شما توصیه می شود، می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته شما باشد.

نحوه استفاده از پروتز های متحرک

بیایید به سوال شما در مورد نحوه استفاده از پروتز متحرک برسیم. مهمترین مسئله برای کسانی که برای اولین بار از پروتز متحرک استفاده می کنند و تجربه استفاده از پروتز متحرک را ندارند این است که دندان مصنوعی را در حالت درازکش خارج کرده و در آب قرار دهند و مرتباً از آن نگهداری کنند.

برای استفاده سالم کافی است پروتزهای متحرک ساخته شده بر اساس قالب های مناسب لثه را با قرار دادن آنها روی کام فشار دهید.

برای کسانی که می گویند چگونه از پروتز متحرک استفاده کنیم یا از پروتز متحرک مراقبت  کنیم، به آنها هم بگوییم که تمیز کردن دندان و دهان مهم ترین راه برای مراقبت از پروتز های متحرک است.

مصرف غذاهای نرم در هنگام استفاده از پروتزهای متحرک که در ابتدا با دهان بیگانه هستند، مفید خواهد بود. با استفاده صحیح، استفاده از پروتز پس از مدت زمان معینی آسانتر خواهد بود.

در حین استفاده از پروتزهای متحرک، تمیز کردن دندان مصنوعی خارج از دهان صحیح است. علاوه بر قرص های پاک کننده ای که با انداختن در آب استفاده می شود.

  1. مشاوره و ارزیابی: ابتدا شما باید با یک دندانپزشک مشوره کنید تا نیازهای خود را برای پروتز متحرک مشخص کنید. در این مرحله، دندانپزشک می‌تواند اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی‌های لازم را انجام دهد و تصمیم بگیرد که پروتزی ثابت یا متحرک مناسب‌تر است.

  2. ساخت پروتز: پس از مشاوره اولیه و تعیین نیازها، پروتز متحرک بر اساس دستورالعمل‌های دندانپزشک و با توجه به اندازه و شکل دهان شما ساخته می‌شود.

  3. نصب پروتز: پس از تولید، پروتز متحرک نصب می‌شود. دندانپزشک پروتز را به دندان‌های طبیعی شما متصل می‌کند. این نصب ممکن است نیاز به تنظیمات و تنظیمات اولیه داشته باشد.

  4. تطابق و تنظیم: پس از نصب، دندانپزشک شما را آموزش می‌دهد که چگونه پروتز را به درستی در دهان قرار دهید و تطابق کنید. این شامل قرار دادن و خارج کردن پروتز، تطبیق با رنگ دندان‌های طبیعی و تعامل با آن به منظور راحتی و عملکرد بهتر می‌شود.

  5. مراقبت و نگهداری: پروتز متحرک باید با دقت مراقبت و نگهداری شود تا به مدت طولانی مدت معتبر باقی بماند. این شامل تمیزی منظم پروتز، تعویض قسمت‌های فرسوده و مراقبت‌های دوره‌ای با دندانپزشک می‌شود.

  6. مراقبت‌های دوره‌ای: شما باید به دوره‌های مشخصی به دندانپزشک بروید تا پروتز متحرک را بررسی کرده و هر گونه تعدیل یا تغییرات لازم را انجام دهید.

توصیه می‌شود که در صورتی که پروتز متحرک نیاز به تعویض یا تعمیر دارد یا هر گونه مشکلی پیش آید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کرده و راه‌حل مناسب را پیشنهاد دهد.

تمیز کردن دندان مصنوعی

بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی با استفاده از برس انجام می شود. جوشاندن دندان مصنوعی یا تمیز کردن آنها با استفاده از سفید کننده در هنگام استفاده از پروتزهای متحرک کاملاً اشتباه است.

این پاسخ کلی به این سوال است که چگونه از پروتز متحرک استفاده کنیم؟ دندانپزشک شما با جزئیات بیشتری به سوال شما در مورد نحوه استفاده از پروتز متحرک پاسخ خواهد داد.

طول عمر ایده آل پروتزها چقدر است؟ آیا می توان از آن برای یک عمر استفاده کرد؟

برای استفاده از پروتزهای متحرک، متخصصان استفاده از دندان مصنوعی را در تمام طول روز مناسب نمی دانند. مخصوصاً برای بیماران بی دندان، بسته بودن کامل کام برای سلامت دهان و دندان مضر خواهد بود، زیرا تنفس را دشوار می کند.

پروتزهای متحرک دندان را می توان برای حدود 5 سال استفاده کرد. به دلیل ساییدگی، تغییر در دندان های موجود و اثرات غذا باید حداکثر هر 5 سال یک بار تعویض شوند.

اگرچه بهداشت دهان و دندان در استفاده از پروتزهای متحرک رعایت می شود، اما مراجعه به دندانپزشک برای معاینه سالانه به منظور جلوگیری از آسیب به بافت های دهان توصیه می شود.

می توانید از دندانپزشک خود بپرسید که چگونه از پروتز متحرک استفاده کنید یا چگونه از آن مراقبت کنید. به طور کلی شما می توانید با مشورت گرفتن از پزشک و یا دندان ساز از بین پروتزهای متحرک، مناسب ترین مورد را برای خود انتخاب کنبد‌.

آیا می توان از این پروتزهای دندانی در بیماران استفاده کرد؟

مانند پروتزهای کامل، پروتز پارسیل را می توان تقریباً برای هر بیمار اعمال کرد و به راحتی برای بیماران دیابتی قابل استفاده است.

بهبود کبودی‌ها و زخم‌هایی که ممکن است بعد از استفاده در دهان ایجاد شود، احتمال دارد بیشتر طول بکشد و استفاده از ژل‌های مخصوص و بزاق مصنوعی شاید ضروری باشد، زیرا ممکن است مشکل خشکی دهان در آن ها نیز وجود داشته باشد.

آیا در بیماران مبتلا به پوکی استخوان می توان از پروتز متحرک استفاده کرد؟

حجم بافت استخوانی در پروتز پارسیل اهمیت چندانی ندارد، زیرا این پروتز با تکیه گاه دندان های موجود ساخته شده است.

استفاده از پروتز متحرک در بیماران آلرژیک نیز می توان استفاده کرد. ابتدا باید تست آلرژی انجام شود و مشخص شود که آلرژی چیست. در پروتزهای پارسیل از مواد فلزی و اکریلیک استفاده می شود.

در صورت وجود حساسیت به فلز می توان تشخیص داد که بدن به کدام نوع فلز حساسیت دارد و با استفاده از فلز دیگری می توان از پروتز استفاده کرد.

اما در صورت وجود حساسیت به اکریلیک نمی توان از پروتزهای جزئی استفاده کرد، در این صورت می توان از پروتزهای دندانی با تکیه گاه ایمپلنت استفاده کرد.

در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان در رابطه با نحوه استفاده از پروتز متحرک دارید، می توانید با لابراتوار دندانسازی اسپید تماس گرفته و از متخصصین این مرکز سوال های خود را بپرسید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *