ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

دلایل و روش های برداشتن ایمپلنت های دندانی

دلایل و روش های برداشتن ایمپلنت های دندانی

آیا می توان ایمپلنت های دندانی را برداشت؟ چگونه می توان ایمپلنت های دندانی را برداشت؟ دلایل برداشتن ایمپلنت دندان چیست؟ این ها سوالاتی هستند که ممکن است برای هر کسی که از ایمپلنت استفاده می کند یا  قصد استفاده کردن از آن ها را دارد پیش بیاید. در این مقاله از مرکز دندانسازی اسپید به جواب این پرسش ها پرداخته شده است.

ایمپلنت های دندانی یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند، که یک گزینه دائمی و محکم هستند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است عوارضی پس از جراحی دهان و نصب پایه های ایمپلت ایجاد شود و علائم خاصی را تجربه کنید. در هر صورت  این امکان وجود دارد زمانی باشد که شما نیاز به برداشتن یا تعویض ایمپلنت دندانی خود داشته باشید .

برداشتن ایمپلنت های دندانی

به دلیل این که ایمپلنت های دندانی گزینه های جایگزینی دائمی دندان های از دست رفته هستند، ممکن است تصور کنید که در آوردن ایمپلنت های دندانی غیر ممکن است. اما در برخی مواقع برداشتن ایمپلنت های دندانی در صورت مواجهه با شرایط خاص ممکن و ضروری است.

دلایل درآوردن ایمپلنت های دندانی

جابجایی ایمپلنت

گاهی اوقات ممکن است ایمپلنت به دلایلی مانند اشتباه قرار دادن در دهان یا استخوان فک نامرتب باشد. این دلیلی است که باعث می شود که شما یک نیش نامناسب داشته باشید که ناراحت است و منجر به مشکلات مختلف سلامتی خواهد شد. به منظور رفع ناهماهنگی، ممکن است نیاز به جراحی مجدد ایمپلنت داشته باشید، که شامل برداشتن ایمپلنت و جابجایی آن برای برقراری تراز مناسب است.

حرکات ایمپلنت دندان

زمانی که ایمپلنت های دندانی در حال ادغام شدن با استخوان فک هستند، ممکن است فرد حرکات جزئی ایمپلنت ها را تجربه کند. در سه ماه اول پس از جراحی ونصب ایمپلنت، در صورت عدم ثبات، ممکن است ایمپلنت در استخوان فک ادغام نشود. در این مورد، ممکن است رشد درونی بافت نرم ایجاد شود.

برداشتن به دلیل رد ایمپلنت توسط بدن

در صورتی که بدن فرد ایمپلنت را پس بزند، شکست ایمپلنت نیز ممکن است، رخ دهد. ایمپلنت یک جسم خارجی است بنابراین بدن می تواند واکنش های خاصی نسبت به آن داشته باشد.

علائم رد ایمپلنت توسط بدن:

  • تشدید درد در محل ایمپلنت
  • تب و لرز
دلایل رد و نپذیرفتن ایمپلنت توسط بدن :
  • بیماری سلیاک
  • حساسیت به فلز
  • سرطان (سرطان گردن و سر)
  • دیابت (نوع 1 و 2)
  • لوپوس
  • روماتیسم مفصلی

بهتر است که دنداپزشک شما قبل از عمل نصب ایمپلنت تاریخچه پزشکی دقیقی از شما را بررسی کند تا  قبل از عمل متوجه شود که آیا بدن شما می تواند ایمپلنت را بپذیرد یا آن را رد می کند. در غیر این صورت، برداشتن ایمپلنت دندان می تواند علائم پس زدن را برطرف کند و بعد از آن بهتر است با دندانپزشک خود در مورد جایگزین های دیگر برای ایمپلنت صحبت کنید.

شکست زودرس یا دیررس ایمپلنت در اثر عفونت

شکست زودرس ایمپلنت

شکست شدن ایمپلنت ممکن است دیررس یا زودرس اتفاق بیفتد. شکست اولیه ایمپلنت زمانی اتفاق می افتد که ایمپلنت به درستی به استخوان فک نچسبیده باشد. این شکست می تواند در ماه های اول پس از جراحی رخ دهد.

شکست دیررس ایمپلنت

شکست دیررس ایمپلنت معمولاً پس از گذشت بیش از یک سال از کاشت ایمپلنت اتفاق می‌افتد. شکست زودرس یا دیررس ایمپلنت نیز می تواند به دلیل عفونت در محل جراحی ایمپلنت رخ دهد. عفونت در محل ایمپلنت پری ایمپلنتیت نامیده می شود. مقالات تحقیقاتی بسیاری نشان می‌دهد که پری ایمپلنتیت اولین و مهم ترین دلیلی است که مردم نیاز به برداشتن ایمپلنت‌های دندانی خود پیدا می کنند.

علائم عفونت در محل کاشت ایمپلنت

عفونت، به بافت لثه های اطراف محل ایمپلنت دندان حمله می کند و باعث می شود بافت سخت و نرم لثه اطراف ایمپلنت، دچار التهاب و تورم شود. باکتری هایی که در محل ایمپلنت جمع شده اند، باعث ایجاد این عفونت می شوند. عفونت اطراف ایمپلنت می تواند بسیار دردناک و دردسر ساز باشد، در صورت عدم درمان عفونت اطراف ایمپلنت، این عفونت می تواند باعث تحلیل استخوان شود. برخی از علائم عفونت در محل کاشت عبارتند از:

  • خونریزی لثه
  • التهاب
  • چرک
  • درد
  • تب
  • بوی بد دهان

ایمپلنت های شل باید برداشته شوند

در اثر وارد کردن نیروی خیلی زیاد به ایمپلنت (در حین جویدن، گاز گرفتن یا دندان قروچه کردن)، ممکن است ایمپلنت لق شود. همچنین شل شدن ایمپلنت ها ممکن است به دلیل قرارگیری نامناسب آنها یا خرابی اجزای آن رخ دهد.

به ندرت پیش میاید که تاج ایمپلنت دندان شل شود و باعث نمایان شدن پایه ایمپلنت شود. این عامل می تواند باعث عدم ادغام ایمپلنت با استخوان فک شده و در نهایت منجر به شکسته شدن ایمپلنت شود.

دلایل شکسته شدن ایمپلنت

خارج کردن ایمپلنت به دلیل مشکلات سینوسی

در برخی مواقع مشکلات مزمن سینوسی، می تواند به دلیل کاشت دندان باشد. برای خلاص شدن از شر مشکلات سینوسی، باید ایمپلنت را برداشته و آن را جایگزین کنید.

بزرگ کردن سینوس برای کاشت ایمپلنت

اگر جراحی ایمپلنت روی فک بالا باشد، داشتن مشکلات سینوسی و یا استخوان ناکافی در فک فرآیند کاشت را بسیار سخت‌تر می‌کند. در چنین مواردی ممکن است دندانپزشک شما بزرگ کردن سینوس را به شما توصیه کند. این روش شامل بلند کردن استخوان به داخل حفره سینوسی است، که باعث ایجاد فضایی برای پیوند استخوان می شود که می تواند استخوان بیشتری را برای ایجاد پایه برای ایمپلنت فراهم کند.

خارج کردن ایمپلنت به دلیل اعصاب آسیب دیده

اگر دندانپزشک به اشتباه ایمپلنت ها را خیلی نزدیک به عصب دهان قرار دهد، می تواند منجر به آسیب عصبی شود. بی حسی یا سوزن سوزن شدن در زبان، لب ها، لثه ها یا صورت برخی از علائم آسیب به عصب است. این وضعیت بسیار دردناک است و شما باید فوراً به دنبال کمک متخصص باشید.

دندانپزشک در این شرایط ایمپلنت را برداشته و پس از بهبود آسیب عصبی، آن را جایگزین می کند.

برداشتن ایمپلنت به دلیل ضعیف بودن استخوان فک

هنگامی که دندانپزشک ایمپلنت را روی ناحیه ضعیف تری از استخوان فک قرار می دهد، احتمال شکست آن بیشتر می شود. به طور مشابه، اگر فک استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت دندانی نداشته باشد، احتمال شکست آن هم وجود دارد. زیرا پایه ایمپلنت بدون حمایت کافی از استخوان نمی تواند به درستی با فک ادغام شود.

دلایل شکسته شدن ایمپلنت

مصرف تنباکو

احتمال شکست ایمپلنت دندان در صورت مصرف بیش از اندازه تنباکوبیشتر خواهد شد. استعمال دخانیات می‌تواند باعث ایجاد عفونت در محل کاشت ایمپلنت، محدود کردن جریان خون در ناحیه و ایجاد عوارض جدی بسیاری شود. میزان شکست استخوان های فک برای ایمپلنت‌های دندانی در بین افراد سیگاری بسیار بالاتر است.

اما اگر سیگاری هستید هنوز هم می توانید کاشت ایمپلنت دندان داشته باشید، ولی فقط باید شرایطی را رعایت کنید. که در مقاله تاثیر سیگار  بر ایمپلنت دندان به آن پرداخته شده است.

بهداشت ضعیف دهان

حفظ بهداشت دهان و دندان برای سالم نگه داشتن ایمپلنت های دندانی ضروری است. اگر به درستی از سلامت دهان خود مراقبت نکنید، بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به عفونت هایی شود که باعث تحلیل استخوان نیز می شود. اگر شرایطی دارید که توانایی رسیدگی به دندان هایتان را به درستی ندارید، نباید ایمپلنت دندان انجام دهید.

سایر شرایط پزشکی

فرد دارای بیماری زمینه‌ای که بیماری اش بر استحکام و تراکم استخوان تأثیر می‌گذارد، مانند پوکی استخوان که می‌تواند شرابیط را برای کاشت ایمپلنت دشوارتر کند. ممکن است با این بیماری ها دچار تحلیل استخوان شده و یا ممکن است استخوان ها بشکنند. استخوان سالم برای میزان طول عمر ایمپلنت بسیار مهم است.

عوارض جانبی برخی داروها

اگر در حال حاضر از داروهای خاصی استفاده می کنید، ممکن است بر میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، افرادی که داروهای ضد افسردگی خاصی مصرف می کنند، ممکن است بدن آن ها نسبت به پذیرش ایمپلنت های دندانی مقاومت نشان دهد.

چگونه می توانید تشخیص دهید که ایمپلنت شما از کار افتاده است؟

برخی از این علائم که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • درد شدید
  • التهاب لثه
  • بیماری لثه و التهاب
  • سخت بودن هنگام گاز زدن
  • مشکل در جویدن
  • ایمپلنت های شل
  • واکنش های آلرژیک

اگر علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

روش های درآوردن ایمپلنت دندان

برداشتن ایمپلنت دندان پیچیدگی های دارد که به میزان ادغام شدن ایمپلنت در استخوان فک بستگی دارد. اگر ایمپلنت دندان به طور کامل در استخوان فک ادغام نشده باشد، روش برداشتن ایمپلنت دندان بسیار ساده تر خواهد بود. چندین روش درآوردن ایمپلنت برای وجود دارد. در اینجا، ما در مورد دو روش رایج صحبت خواهیم کرد.

برداشتن ایمپلنت دندان با استفاده از فرز فروز

اولین تکنیکی که بسیاری از دندانپزشکان برای برداشتن ایمپلنت دندان از آن استفاده می‌کنند، وسیله‌ای به نام trough bur (ترفین فر) است. این روش رایج ترین روش برای برداشتن ایمپلنت است و بسیاری از دندانپزشکان طی دهه ها از آن استفاده کرده اند. بیمار در طول این عمل بیهوش خواهد شد.

در این روش، دندانپزشک با برش دادن تقریباً ۱ میلی‌متر (یا کمتر) از بافت استخوانی، ایمپلنت را شل  می کند. سپس، با بررسی ساختار استخوان، نگاه می کنند تا ببینند آیا نیاز به انجام هر گونه پیوند استخوان دندانی دارند یا خیر. به این ترتیب، پس از پایان فرآیند بهبودی از برداشتن ایمپلنت دندان، می‌توانید یک ایمپلنت جایگزین نصب کنید.

برداشتن ایمپلنت دندان با آداپتور

در این روش، دندانپزشک از یک آداپتور استفاده می کند، تا ایمپلنت را بدون بریدن هیچ گونه بافت استخوانی خارج کند. آداپتور بازده بالایی از توک تولید می کند، که ایمپلنت را از استخوان خارج می کند. این روش راحت تر از روش قبلی است. نقطه ضعف روش آداپتور این است که ممکن است نتوان از آن برای شرایط خاص استفاده کرد. گاهی اوقات اگر ایمپلنت در استخوان فک ادغام شود، نیاز به برش بخشی از بافت استخوانی دارند.

بهترین گزینه جایگزین ایمپلنت

پس از برداشتن ایمپلنت های دندانی، می توانید آن ها را با ایمپلنت یا پروتز دیگری جایگزین کنید.

برای قرار دادن ایمپلنت جدید، ممکن است نیاز باشد مدتی پس از جراحی برداشتن ایمپلنت، صبر کنید. ممکن است بعد از عمل برداشتن نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، به این معنی که باید تا 4 تا 6 ماه بعد از عمل صبر کنید. دندانپزشک ممکن است با توجه به عفونت در محل جراحی، تمیز کردن مکانیکی یا درمان آنتی بیوتیکی را تجویز کند.

در برخی موارد ذکر شده ، مانند برداشتن با استفاده از آداپتور، می توانید همزمان با برداشتن ایمپلنت قدیمی، ایمپلنت جدیدی نیز نصب کنید. البته در صورتی عملی خواهد بود که محل ایمپلنت تمیز و بدون عفونت باشد، و استخوان کافی که تراکم داشته باشد، برای نگه داشتن ایمپلنت جدید وجود داشته باشد، می توانید بلافاصله ایمپلنت جدید دریافت کنید.

بسته به وضعیت دهان و لثه‌های شما، دندانپزشک شما ممکن است گزینه‌های دیگر مانند دندان مصنوعی و بریج را پیشنهاد و یا رد کند.

عوارض جانبی برداشتن ایمپلنت های دندان

معمولاً عمل برداشتن ایمپلنت دندان عارضه ی خاصی ندارد. شایع‌ترین عارضه پس از عمل، داشتن کمی درد است. در برخی موارد جزئی دیگر، از دست دادن استخوان یا ایجاد ریز ترک ها می تواند در استخوان فک اتفاق بیفتد. دندانپزشک به بهترین وجه وضعیت خاص دندان ها را قبل و بعد از عمل ارزیابی می کند.

همچنین احتمال آسیب عصبی و آسیب به دندان های اطراف بسیار کم است. البته در نظر داشته باشید که یک دندانپزشک با تجربه می تواند این عوارض را کاهش دهد.

آیا خارج کردن ایمپلنت دندان دردناک است؟

در طول عمل، فرد تحت بی حسی موضعی خواهد بود و در حین برداشتن ایمپلنت هیچ دردی احساس نخواهد شد. کمی درد و ناراحتی بعد از جراحی شایع است، اما نباید بیش از حد باشد. در صورت احساس درد بیش از حد، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مراقبت از دهان پس از در آوردن ایمپلنت دندان

مراقبت از دهان پس از برداشتن ایمپلنت بسیار شبیه به مراقبت های بعد از  کاشت ایمپلنت دندان است. به طور خلاصه:

  • از دست زدن به محل جراحی ایمپلنت خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی ها و غذای سرد خودداری کنید.
  • در رژیم غذایی خود از مواد نرم برای مدت زمان توصیه شده استفاده کنید.

 زمان بهبودی بعد از عمل تقریباً پنج روز است. داشتن مقداری درد در این مدت طبیعی است. شما می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه هم برای کاهش درد خود استفاده کنید. دندانپزشک ممکن است بسته به شرایط فرد یک دوره آنتی بیوتیک هم تجویز کند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *