ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

تعریف مال آکلوژن_ درمان مال آکلوژن

تعریف مال آکلوژن_ درمان مال آکلوژن

مال آکلوژن یا (malocclusion) یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است. هنگامی که مال آکلوژن  دارید، هنگام بستن دهان، دندان های بالایی و پایینی شما در یک راستا قرار نمی گیرند. مال آکلوژن معمولا با ارتودنسی یا بریس درمان می شود. برخی از مال آکلوژن های جدی تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

تاثیر مال آکلوژن بر سلامت کلی بدن

در صورت عدم درمان مال آکلوژن می تواند چندین مشکل سلامتی در بدن فرد مبتلا ایجاد کند. مال آکلوژن علاوه بر ایجاد مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، از دست دادن دندان یا ابتلا به بیماری لثه، می تواند بر نحوه جویدن غذا یا نحوه صحبت کردن شما تأثیر بگذارد. همچنین می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند یا مشکلاتی در فک شما ایجاد کند.

عدم درمان مال آکلوژن می تواند بر سلامت روان شما تأثیر گذار باشد. محققان به ارتباط بین مال آکلوژن و عزت نفس پی برده اند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که مال آکلوژن دارند از قرار گرفتن در موقعیت‌ها و روابط اجتماعی اجتناب می‌کنند، زیرا نسبت به ظاهر خود احساس خوبی ندارند.

دلایل بروز مال آکلوژن

مال آکلوژن معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های شما به صورت متراکم در دهانتان قرار گرفته اند- به این معنی که دندان‌های شما برای دهان شما خیلی بزرگ و یا کج هستند. اما اگر فک بالا و پایین شما در یک راستا نباشند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. مال آکلوژن معمولا با ارتودنسی یا بریس درمان می شود.

  • وقتی نوزاد یا نوپا بودید اغلب انگشت شست خود را می مکید.
  • شما یک دندان را از دست دادید و دندان های باقیمانده شما جابه جا شدند تا آن شکاف را پر کنند.
  • شما یک بیماری ارثی دارید که فک شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود دندان های شما به هم نخورد.

آیا دندان قروچه (براکسیسم) باعث مال آکلوژن می شود؟

برخی از محققان معتقدند دندان قروچه ( براکسیسم ) یک عامل خطر برای مال آکلوژن است. برخی از افراد زمانی که احساس استرس، اضطراب یا عصبانیت می کنند، دندان قروچه می کنند.

آیا مال آکلوژن می تواند باعث اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود؟

مال آکلوژن می تواند باعث TMJ شود، که اختلالاتی است که مفاصل فک و ماهیچه ها و رباط های اطراف را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم مال آکلوژن

اوربایت

شایع ترین علامت مال آکلوژن در ظاهر افراد است. ممکن است اوربایت یا آندربایت قابل توجهی داشته باشید. اوربایت یا اورجت (رتروگناتیسم) زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک پایین شما خیلی از دندان های فک بالا فاصله دارند.

آندربایت

آندربایت زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های جلوی بالایی شما خیلی از دندان‌های جلویی پایینی شما فاصله داشته باشد. علائم دیگر عبارتند از:

  • مشکل یا ناراحتی هنگام گاز زدن یا جویدن.
  • مشکلات گفتاری (نادر).
  • تنفس دهانی (تنفس از طریق دهان بدون بستن لب).
  • ناتوانی در جویدن صحیح غذا.

تشخیص مال آکلوژن

مال آکلوژن چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصصان ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت دهان یا ایجاد اثری از دندان های شما، از X-ra ys استفاده کنند. دندانپزشک معمولی شما را برای درمان مال آکلوژن  به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد.

درمانمال آکلوژن

کلاس های مال آکلوژن

سه دسته از مال آکلوژن  وجود دارد. کلاس ها بر اساس بایت شما و اینکه آیا دندان های بالایی یا پایینی شما نامرتب هستند، طبقه بندی شده اند:

مال آکلوژن  کلاس 1

مال آکلوژن  کلاس 1 شایع ترین است. بایت طبیعی است، اما دندان های بالا کمی با دندان های پایین همپوشانی دارند.

مال آکلوژن  کلاس2

مال آکلوژن  کلاس 2 که رتروگناتیسم یا اوربایت نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که فک بالا و دندان ها به شدت روی فک پایین و دندان ها همپوشانی داشته باشند.

مال آکلوژن  کلاس 3

مال آکلوژن  کلاس 3 که پروگناتیسم یا آندربایت نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که فک پایین بیرون زده یا به سمت جلو پیش می رود و باعث می شود فک پایین و دندان ها روی فک بالا و دندان ها همپوشانی داشته باشند.

مدیریت و درمان مال آکلوژن

چگونه مال آکلوژن را درمان می کنید؟

درمان مال آکلوژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • با قرار دادن بریس ها و ارتودنسی به تدریج دندان ها با هم تراز می شوند. کشیدن مداوم براکت ها روی دندان ها، استخوان زیرین حفره دندان شما را تغییر شکل می دهد تا دندان های شما به طور دائم جابجا شوند.
  • ارتودنسی های شفاف نوعی از ارتودنسی و لوازم پلاستیکی شفافی هستند که به تدریج دندان های شما را در یک راستا قرار می دهند.
  • کشیدن برخی دندان ها برای کاهش تراکم بیش از حد.
  • انجام عمل جراحی روی فک برای اصلاح مشکلاتی که به ارث برده اید یا رفع شکستگی های فک که به درستی بهبود نیافته اند.

جلوگیری از ایجاد مال آکلوژن

بیشتر مال آکلوژن ها ارثی هستند و قابل پیشگیری نیست. اما می توانید کودک خود را از مکیدن انگشت شست خود بازدارید تا احتمال بروز مال آکلوژن را در او کاهش دهید. در صورت از دست دادن دندان ها می توانید دچار مال آکلوژن شوید. اگر دندان‌های خود را از دست داده‌اید، جایگزینی دندان‌های از دست رفته را با ایمپلنت یا بریج‌های دندانی در نظر بگیرید.

مدت زمان درمان malocclusion

اگر مال آکلوژن  دارید، ممکن است طول بکشد تا دندان های شما دوباره مرتب شوند. ممکن است چندین سال از بریس و سپس نگهدارنده استفاده کنید. مدت زمان بسته به موارد زیر از فردی به فرد دیگر متفاوت است:

  • شدت مال آکلوژن.
  • میزان تراکم دندان ها.
  • میزان فاصله دندان ها.
  • سلامت دندان ها، لثه ها و استخوان .
  • چقدر دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال می کنید.
هر چند وقت یک بار باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم؟

ارتودنتیست شما قرار ملاقات های منظمی را برای بررسی بریس های شما تعیین می کند و در صورت نیاز، بریس های شما را سفت می کند.

شما باید حداقل هر شش ماه یکبار برای معاینه منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید. این معاینات علاوه بر مراجعه به متخصص ارتودنسی برای درمان مال آکلوژن خواهد بود.

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

درمان مال آکلوژن زمان می برد. شما احتمالاً برای چند ماه تا بیش از یک سال بر روی دندان های خود بریس خواهید داشت در حالی که دندان های شما به آرامی مرتب شده اند. ممکن است مجبور شوید عادات شخصی خود را تغییر دهید تا بریس های خود را در خود جای دهید و اطمینان حاصل کنید که سلامت کلی دندان شما تحت تأثیر بریس های شما قرار نمی گیرد.

اگر برای اصلاح مال آکلوژن از بریس استفاده می‌کنید، اگر براکت‌های شما شروع به درد یا آسیب دیدگی کردند، باید متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

خلاصه

داشتن مال آکلوژن  – زمانی که دندان های بالا و پایین شما روی هم قرار نمی گیرند – می تواند همه چیز از سلامت دندان گرفته تا سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت عدم درمان، مال آکلوژن احتمال ایجاد حفره یا بیماری لثه را افزایش می دهد. افراد مبتلا به مال آکلوژن اغلب با عزت نفس و اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند. خوشبختانه هیچ وقت برای درمان مال آکلوژن دیر نیست. شما می توانید برای اطلاع از  قیمت انواع ارتودنسی متحرک با لابراتوار دندانسازی اسپید تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *