ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

خطرات احتمالی کامپوزیت

خطرات احتمالی کامپوزیت

پر کردن های دندانی کامپوزیتی در حال تبدیل شدن به یک جایگزین متداول برای پرکردن آمالگام هستند، در درجه اول نگرانی ها به دلیل وجود جیوه بوده است. در حالی که رزین کامپوزیت یکی از ایمن ترین پرکننده های موجود برای دندان است، اما مهم است که از دندانپزشک خود در مورد مواد دقیق استفاده شده در پرکردگی دندان های خود سؤال کنید. در ادامه به بررسی برخی از خطرات کامپوزیت برای سلامتی خواهیم پرداخت.

یک عمل دندانپزشکی بیولوژیکی باید این اطمینان را به شما بدهد که پر کردن کامپوزیت آنها عاری از هرگونه مواد سمی است که ممکن است به طور بالقوه به سلامتی شما آسیب برساند.

خطرات کامپوزیت برای سلامتی

کامپوزیت‌ها به‌عنوان یکی از مواد پرکاربرد در دندانپزشکی شناخته شده‌اند، اما همچنان می‌توانند خطرات و عوارضی داشته باشند. برخی از خطرات احتمالی کامپوزیت‌ها عبارتند از:

حساسیت نسبت به گرما و سرما

یکی از خطرات کامپوزیت در برخی افراد ممکن است حساسیت و ناراحتی از کامپوزیت‌ها نسبت به دماهای مختلف داشته باشند، به ویژه پس از جایگذاری این مواد در دهان.

خطر عفونت

در صورتی که جایگاه‌گذاری کامپوزیت‌ها توسط یک پزشک ناشناس یا در محیطی کم‌تمیز انجام شود، خطر عفونت وجود دارد.

ریزش یا ترک کامپوزیت

در برخی موارد، ممکن است کامپوزیت‌ها ریزش یا ترک داشته باشند، به ویژه اگر فشار یا نیروهای بیشتری به آنها وارد شود.

تغییر رنگ و لکه‌ها

کامپوزیت‌ها ممکن است با گذر زمان رنگ تغییر دهند و لکه‌هایی روی سطح آنها شکل بگیرند، که می‌تواند ظاهر دندان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

حساسیت به موادی که در ترکیب کامپوزیت استفاده می‌شوند

برخی از افراد ممکن است حساسیت به موادی که در ترکیب کامپوزیت استفاده می‌شوند، مانند اسید‌ها یا مواد ارتباطی، داشته باشند.

تجمع باکتری

در صورتی که سطح کامپوزیت‌ها صاف نباشد، ممکن است باکتری‌ها در فضاهای ترکیب‌ها جمع شده و باعث عفونت دهانی شوند.

آسیب به بافت‌های اطراف

اگر جایگاه‌گذاری کامپوزیت‌ها به درستی انجام نشود، ممکن است به بافت‌های اطراف دندان‌ها آسیب وارد شود. به طور کلی، اگر توسط یک پزشک دندانپزشکی ماهر و در محیطی بهداشتی جایگاه‌گذاری شوند و مراقبت‌های لازم پس از نصب کامپوزیت انجام شود، خطرات کامپوزیت‌ها به حداقل می‌رسد.

سمی بودن پر کردن کامپوزیت

اگر ماده پر کننده دندان حاوی بیسفنول A (BPA) یا سایر مواد سمی دیگر باشد این امکان وجود دارد که پر کردن کامپوزیت برای بدن سمی باشد. از آنجایی که این مواد با گذشت زمان فرسوده می شوند، مواد سمی مورد استفاده در یک ترکیب کامپوزیت، ممکن است به داخل حفره دهان نفوذ کرده و به سلامتی بدن فرد آسیب وارد شود.

به طور کلی، پرکننده های رزین کامپوزیت بسیار ایمن تر از گذشته هستند، اما همیشه بهتر است که قبل از پرکردن با دندانپزشک خود در رابطه با مواد کامپوزیت مشورت کنید. ویژگی های هیچ یک از رزین های کامپوزیت یکسان نیستند و اکثر آنها حاوی انواع اکریلیک و مواد دیگری هستند که باعث ایجاد اثر چسبندگی می شوند.

یک دندانپزشک بیولوژیکی با استفاده از اطلاعاتی که از رویکرد کل بدن بیمار متوجه می شود، اطمینان حاصل می کند که کامپوزیت شما حاوی BPA و سایر مواد بالقوه مضر نخواهد بود. این مواد ممکن است شامل 2-هیدروکسی اتیل متاکریلات (HEMA) و بیسفنول A-گلیسیدیل متاکریلات (bis-GMA)، یک عامل پیوند دهنده باشند.

رابطه کامپوزیت و سلامتی

پر کردن کامپوزیت به تنهایی و به خودی خود ممکن است باعث مشکلات سلامتی نشود. تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین BPA  در برخی از رزین‌های کامپوزیت عموما باعث نگرانی و بروز مشکلات در سلامتی فرد نمی شود.

از نظر رزین کامپوزیت، محققان هشدار می‌دهند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات بلندمدت BPAs مورد استفاده در مواد کامپوزیت برای مبارزه با پوسیدگی دندان مورد نیاز است.

قرار گرفتن در معرض بیش از حد BPA اختلالات سلامتی زیر را ممکن است باعث شود :

  • اختلالات هورمونی
  • مشکلات مربوط به بارداری
  • اختلالات غدد درون ریز
  • نگرانی های رفتاری در کودکان
  • افزایش خطر ابتلا به فشار خون و بیماری قلبی

برخی از پرکننده های کامپوزیت رزین نیز ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در بیماران شوند. واکنش‌ها ممکن است شبیه بثورات پوستی، خارش یا تورم باشند. واکنش‌ها به پر کردن آمالگام شایع‌تر است.

ایمن ترین مواد پرکننده دندان

ایمن ترین مواد پرکننده دندان برای دندان های طبیعی عبارتند از:

پرسلن/سرامیک

پر کردن های پرسلن تا زمانی که با پرکردگی های فلزی موجود ترکیب نشده باشند برای پر کردن دندان بی خطر هستند. هنگامی که روی پرکردگی های فلزی استفاده می شود، در صورت نفوذ به داخل حفره دهان می تواند باعث آسیب به ساختار دندان و سمیت شود.

گلاس آینومر (بدون فلوراید)

این پرکننده های همرنگ یا سفید دندان تا زمانی که فاقد فلوراید باشند، گزینه ای مطمئن هستند. استفاده از فلوراید با پیشگیری از پوسیدگی یا پوسیدگی مرتبط است، اما در صورت استفاده بیش از حد می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

کامپوزیت رزین بدون BPA :

پر کردن کامپوزیت یک گزینه ایمن در نظر گرفته می شود زمانی که مواد سمی در مخلوط استفاده نمی شود. معاینات منظم دندانپزشکی و راهکارهایی برای رفع عادت هایی مانند دندان قروچه، عمر پرکردگی های شما را طولانی تر می کند.

معایب پر کردن کامپوزیت

پر کردن کامپوزیت دارای معایبی است. آنها می توانند گران تر از پر کردن آمالگام باشند و در طول زمان با سایش زیاد یا دندان قروچه آسیب می بینند. پرکردگی های آمالگام یکی از بادوام ترین پرکننده ها به حساب می آیند، اما خطراتی را به همراه دارند.

پرکننده‌های آمالگام دندان که گاهی پرکننده‌های نقره نامیده می‌شوند، خطرناک‌ترین مواد ترمیمی محسوب می‌شوند که امروزه هنوز به طور گسترده در مطب‌های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در موارد شدیدتر، مسمومیت جیوه با با فلزات سنگین مرتبط است، وضعیت شدیدی که می تواند باعث علائم عصبی شود.

بیمارانی که نگران عوارض جانبی سطوح پایین جیوه هستند به دندانپزشکان مراجعه می کنند تا پرکننده های جیوه را حذف کنند تا محلول های طبیعی را جایگزین پرکردگی های آمالگام نقره کنند.

عمر محدود

در مقایسه با جنس‌های دیگری مانند آمالگام، کامپوزیت‌ها معمولاً عمر کمتری دارند و نیاز به تعویض ممکن است.

مواد حساسیت‌زا

برخی از افراد ممکن است به موادی که در ترکیب کامپوزیت‌ها استفاده می‌شوند حساسیت داشته باشند و عوارضی مانند التهابات و درد را تجربه کنند.

ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد

کامپوزیت‌ها ممکن است به مرور زمان رنگ تغییر دهند، لکه بگیرند یا ریزش کنند، که نیاز به تعویض آنها را برای برطرف کردن این مشکلات به همراه دارد.

خطر ایجاد حفره زیر کامپوزیت

اگر پر کردن کامپوزیت به درستی انجام نشود و فشارهای صحیحی به دندان وارد نشود، ممکن است حفره‌های زیر کامپوزیت ایجاد شود که باعث نیاز به تعویض آن می‌شود.

هزینه

هزینه‌های مربوط به پر کردن با کامپوزیت ممکن است بیشتر از سایر جنس‌ها باشد، اگرچه این معمولاً به دلیل استفاده از مواد بیشتر و همچنین تکنیک‌های پیشرفته‌تر است.

نیاز به مهارت تخصصی

پر کردن با کامپوزیت نیازمند مهارت و دقت زیاد پزشک است، بنابراین اگر پزشک توانایی مناسبی در انجام این روش را نداشته باشد، ممکن است نتایج نهایی به دلیل عدم صحت و دقت کافی ناپسند باشد. به طور کلی، همچنان که کامپوزیت‌ها روشی محبوب برای پر کردن دندان‌ها هستند، اما معایب و ریسک‌های خاص خود را دارند که باید با آنها آشنا بود.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *