ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

تعریف باندینگ دندان و موارد استفاده از باندینگ دندان

تعریف باندینگ دندان و موارد استفاده از باندینگ دندان

باندینگ دندان یکی از روش های دندانپزشکی  در زمینه  زیبایی می باشد که به وسیله مواد کامپوزیت (رزین پلاستیکی با دوام و نوعی پرکننده شیشه ای)، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان شکل می گیرد. چرا که رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب شده و دندانپزشک آن را  بر روی دندان بیمار قرار می دهد.

تعریف باندینگ دندان

این ماده مثل بتن می باشد و برای پوشش دادن ناهنجاری های موجود بر دندان می تواند شکل داده شود. مواد شیشه‌ای بکار رفته در این ترکیب، شفافیت و استحکام شبیه‌ به دندان طبیعی دارد. این درمان با ‌هزینه خیلی کم می‌تواند در مدت زمانی به کوتاهی یک جلسه‌ی درمانی، تغییرات گسترده‌ای را در لبخند شما ایجاد نماید. در این مقاله از سایت لابراتوار دندانسازی اسپید بیشتر درباره روش باندینگ دندان مطالعه می کنیم.

موارد استفاده از باندینگ دندان

کاربرد باندینگ دندان برای رفع مشکلات زیر می باشد:

  • بلندتر کردن طول دندان
  • تغییر ظاهر دندان‌ها
  • جایگزین مناسب برای دندان‌های پرشده با مواد آمالگام
  • حفاظت بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه بیرون زده است.
  • ترمیم پوسیدگی دندان
  • ترمیم ترک‌خوردگی و شکستگی دندان
  • ترمیم تغییر رنگ دندان‌ها
  • از بین بردن فاصله و شکاف بین دندان‌ها

مدت زمان درمان باندینگ

باندینگ یک دندان، به‌طور عادی در طول یک جلسه 30 تا 60 دقیقه‌ای در مطب دندانپزشکی انجام می‌گردد. این شرایط در حالی می باشد که باندینگ چند دندان، به مدت درمان طولانی‌تر نیاز داشته و امکان دارد برای آن چند جلسه درمان بر روی بیمار انجام شود.

مزایا و معایب باندینگ دندان

مزایای باندینگ دندان

  • حفاظت از مینای دندان
  • قابلیت ترمیم پذیری
  • عدم نیاز به داروی بی حسی
  • کم هزینه بودن درمان
  • انجام درمان تنها در یک جلسه ی درمانی

معایب باندینگ دندان

  • آسیب پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان
  • احتمال بروز واکنش های آلرژیک در بعضی از افراد
  • رنگ پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان
  • طول عمر کمتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان
روش درمان از طریق باندینگ دندان
نحوه درمان

در روش باندینگ دندان نیازی به آماده‌سازی دندان‌ها نیست یا مقدار آماده‌سازی دندان‌ها بسیار ناچیز می باشد. به همین دلیل به جز مواردی که از کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی دندان استفاده می‌گردد، معمولا نیازی به استفاده از مواد بی‌حسی نیست. بنابراین بعد از بررسی رنگ دندان‌، به دقت کامپوزیت‌های همرنگ دندان برای ترمیم انتخاب می‌گردد.

جلسه مشاوره جهت تشخیص درمان

در جلسه مشاوره، دندانپزشک به کمک معاینه و عکسبرداری رادیولوژی و OPG  مشکلات دندان که رفع آن‌ها از طریق باندینگ امکان‌پذیر می باشد را مورد بررسی قرار می‌دهد. همینطور درباره مناسب بودن باندینگ برای درمان مشکلات زیبایی با شما صحبت خواهد کرد و چنانچه آسیب وارد شده به دندان‌های شما شدیدتر باشد، احتمالاً به شما پیشنهاد می گردد از سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی و ترمیم دندان برای دستیابی به نتایج بلند مدت در این رابطه استفاده نمایید. بنابراین دندانپزشک اطلاعات لازم را درباره مناسب بودن این درمان برای رفع مشکلات موجود در اختیار شما قرار می دهد.

انواع باندینگ دندان

امروزه دو نوع گوناگون باندینگ دندان وجود دارد که عبارتند از:

1- باندینگ کامپوزیت چسبنده

در این نوع باندینگ برخلاف کامپوزیت مستقیم، ترمیم دندان به یک دندان متصل می‌گردد. این شیوه اغلب برای اهداف زیبایی همراه با روکش دندان،بریج، لمینت دندان و اینله و آنله مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین دندانپزشک بعد از انتخاب رنگ مناسب باندینگ، سطح دندان را با استفاده از یک محلول اسیدی مناسب کمی زبر کرده و محلول رزین کامپوزیت را بر روی دندان‌ها می گذارد. و با حالت دادن محلول بر روی دندان آن را به شکل دلخواه در می آورد. در ادامه این مواد با استفاده از پرتو مخصوص سفت شده و این فرآیند تا زمانی تکرار می‌گردد که پرکردگی یا ونیر کامپوزیت ظاهر نهایی دلخواه را پیدا نماید. دندانپزشک در آخر این مواد را صیقل می‌زند تا ظاهر آن با سطح بقیه دندان‌ها هماهنگ و طبیعی به نظر برسد.

2- باندینگ کامپوزیت مستقیم

باندینگ کامپوزیت مستقیم درمانی می باشد که در آن از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم خراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می گردد. در این حالت مواد کامپوزیت به‌ صورت مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و با حداقل سطح تهاجم، طرح لبخند بیمار اصلاح می‌گردد. در اصطلاح تخصصی به این شیوه ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می‌شود، اما در بیشتر موارد به آن به اختصار باندینگ می‌گویند.

هزینه باندینگ دندان

هزینه باندینگ دندان با توجه به شرایط دندان، تعداد دندان‌های ترمیم شده، درمان‌های اضافی انجام شده به همراه باندینگ و دستمزد دندانپزشک متخصص که فرآیند درمان را بر روی شما انجام می‌دهد، متفاوت می‌باشد. با توجه به اینکه امکان دارد خدمات بیمه شما بخشی از هزینه درمان را پوشش دهد، لازم می باشد قبل از شروع درمان با کارشناسان بیمه در این رابطه صحبت شده و اطلاعات لازم دریافت گردد.

طول عمر باندینگ دندان

طول عمر مواد باندینگ بستگی به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهانی شما دارد. با این وجود در بهترین شرایط طول مدت دوام و ماندگاری باندینگ دندان اغلب 5 تا 10 سال می باشد و معمولا بعد از این مدت لازم می باشد باندینگ دندان ترمیم و یا جایگزین گردد.

باندینگ دندان سبب می گردد که لبخند شما زیباتر شود

مثال هایی از اینکه چگونه اتصال کامپوزیت ( باندینگ ) به دندان می تواند لبخند را به لب های شما برگرداند. باندینگ دندان یک شیوه بسیار رایج در اصلاح لبخند و زیبایی دندان، در دندانپزشکی می باشد. چنانچه، این روش می تواند به عنوان بخشی از فرآیند ترمیم دندان نیز بکار رود. تعدادی مثال از اینکه چگونه اتصال کامپوزیت ( باندینگ ) به دندان برای برگرداندن لبخند ( زیبایی دندان ها ) به مردم کمک می نماید، در زیر آورده شده :

  • شکاف های کوچک بین دندان ها را درست می کند
  • دندان ها را بوسیله ی تغییر ظاهر آنها، مستحکم تر می کند
  • روشی امن برای درمان سوراخ شدگی ها و پوسیدگی دندان می باشد
  • روش درمانی انتخابی، که به محافظت ریشه دندانی که در معرض دید است و معلوم شده، که ناشی از رکود لثه ( وقتی که لبه های لثه که به دندان متصل است آب بروند و ریشه دندان معلوم شود به آن رکود یا آب رفتگی لثه می گویند ) می باشد، است.
  • انجام باندینگ دندان می تواند مشکل ظاهر دندانی که خُرد شده را حل نماید
  • به دندانی که لکه دار شده و یا رنگ خود را از دست داده است، رنگ سفید تر و ظاهری طبیعی تر می دهد
  • مشکل ترک در دندان را حل می نماید
  • شکل دندان را با تغییر ارتفاع و عرض آن، عوض می کند

چرا باندینگ دندان برای مصارف زیبایی و آرایش دندان ها و ترمیم آنها در دندانپزشکی خیلی رایج می باشد؟

دلایل بسیاری برای اینکه چرا باندینگ دندان برای مصارف زیبایی و آرایش دندان ها و ترمیم آنها در دندانپزشکی بسیار رایج می باشد، وجود دارد. بعضی از دلایل که این روش بسیار رایج می باشد، شامل :

مقرون به صرفه بودن این روش دندانپزشکی – بیماران می توانند بدون هزینه زیادی زیبایی دندان های خود را بهبود ببخشند.

نتایج سریع

بیماران مجبور نیستند هفته ها صبر کنند تا نتایج این روش را بر روی دندان های خود ببینند. آنها می توانند تغییرات ظاهری دندان های خود را دقیقا بعد از پایان کار دندانپزشک مشاهده کنند.

احتیاجی به ملاقات های متعدد با دندانپزشک نیست

سایر روش های زیبایی و آرایش دندان ها، مثل، روکش گذاری، نمی تواند در یک جلسه خاتمه یابد. روش  باندینگ می تواند در یک جلسه کامل شده و خاتمه یابد.

بدون درد بودن این روش

روش کار گذاری کامپوزیت رزین در دندان به طور نسبی بدون درد می باشد. چنانچه این روش برای پر کردن سوراخ شدگی دندان بکار رود امکان دارد مقداری درد داشته باشد و داروی بی حسی لازم گردد، ولی چنانچه برای جنبه زیبایی دندان بکار رود نه دردی دارد و نه داروی بی حسی لازم می باشد.

آماده سازی نیاز ندارد

آماده سازی پیشرفته ای از سوی دندانپزشکان، برای انجام این روش نیاز نیست.

مراقبت های بعد از درمان باندینگ دندان

دندان‌هایی که درمان باندینگ برای آن‌ها استفاده شده است، نیاز به مراقبت‌های مشابه دندان‌های عادی دارند. بنابراین لازم می باشد عادت‌های مناسب در ارتباط با رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها توسط فرد به‌صورت دقیق رعایت گردد و اغلب به افراد توصیه می‌گردد، حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک زده و روزی یک بار از نخ دندان استفاده گردد.

همینطور معاینات منظم دندانپزشک نیز می‌تواند اطمینان لازم را درباره  سالم و تمیز باقی ماندن دندان‌ها و حفظ ظاهر زیبایی طرح لبخند در اختیار بیمار قرار دهد. به دلیل اینکه مواد مورد استفاده در باندینگ به ندرت دچار خراشیدگی می‌گردد، بهتر می باشد بیمار از جویدن اجسام سخت که می‌تواند سبب وارد شدن آسیب به باندینگ دندان گردد، خودداری نماید. بطور مثال در این رابطه لازم می باشد از جویدن مداد، جویدن ناخن، یخ یا سایر اجسام سخت خودداری گرذد. بنابراین چنانچه متوجه شدید احساس دندان‌های شما متفاوت از زمانی می باشد که در ابتدا از باندینگ دندان استفاده کرده‌اید، احتمالاً باندینگ دندان دچار خراشیدگی شده است. در صورت ایجاد این شرایط لازم می باشد با دندانپزشک معالج صحبت و مشورت نمایید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *