ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
تهران_ جنت آباد جنوبی
0912-1036693
ساعت کاری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
0912-1036693
تهران جنت آباد جنوبی
جستجو

ایمپلنت دندان در کودکان زیر ۱۵ سال توصیه می شود؟

ایمپلنت دندان در کودکان زیر ۱۵ سال توصیه می شود؟

ایمپلنت دندان در کودکان زیر ۱۵ سال: معمولاً اتفاقات و سانحه‌های متعددی برای کودکان پیش می‌آید و این تصادفات احتمال از دست دادن دندان را افزایش می‌دهد. در این شرایط اکثر والدین تلاش می‌کنند که راهی برای جایگزینی دندان از دست رفته پیدا کنند. سوال مهم این است که آیا ایمپلنت یا کاشت دندان برای کودکان مناسب است؟

متاسفانه، پاسخ منفی است و کودکان نمی‌توانند عمل کاشت دندان را انجام دهند. با این حال این قاعده‌ی کلی استثنائاتی نیز دارد. در ادامه نکات مهمی را درباره‌ی ایمپلنت دندان کودکان توضیح می‌دهیم، که والدین باید از آنها آگاهی داشته باشند.

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندان را می‌توان به عنوان ریشه مصنوعی دندان تعریف کرد. ظاهر ایمپلنت شبیه پیچ است و زمانی که در استخوان فک قرار داده می‌شود، با استخوان پیوند برقرار می‌کند و به آن جوش می‌خورد. ایمپلنت پایه‌ی محکمی را برای نگه داشتن یک یا چند دندان مصنوعی به دست می‌دهد، این دندان‌های مصنوعی اصطلاحاً روکش گفته می‌شود.

ارتباط‌دهنده‌ای به نام اباتمنت روی ایمپلنت دندان قرار داده می‌شود، اباتمنت روکش را نگه می‌دارد و از آن حمایت می‌کند. روکش پس از قالب‌گیری کاملاً اندازه‌ی فضای مورد نظر و به گونه‌ای ساخته می‌شود که با دندان‌های طبیعی بیمار همخوانی داشته باشد.

بیش از سی سال است که با موفقیت از ایمپلنت دندانی مدرن استفاده می‌شود. ایمپلنت محکم‌ترین راهکار برای نگه داشتن دندان جایگزین است و این مزیت را دارد که دندان‌های جدید حس، ظاهر و عملکردی طبیعی دارد.

جراحی کاشت دندان، به شرط انجام شدن توسط دندانپزشک مجرب، یکی از ایمن‌ترین و قابل پیش‌بینی‌ترین عمل‌های دندانپزشکی است.

چرا ایمپلنت برای کودکان مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان در کودکان زیر ۱۵ سال

زمانی ایمپلنت در استخوان فک گذاشته می‌شود، که رشد استخوان کامل شده باشد. استخوان فک کودکان معمولاً هنوز در حال رشد است و به همین دلیل کودکان نمی‌توانند جراحی کاشت دندان را انجام دهند. بنابراین کاشت دندان در کودکان نه تنها رشد فک را به تاخیر می‌اندازد، بلکه نظم و مرتب بودن طبیعی دندان‌ها را نیز به‌هم می‌زند.

معایب ایمپلنت دندان برای کودکان

  1. رشد استخوان

    • استخوان‌های کودکان در حال رشد می‌باشند. استفاده از ایمپلنت در این مرحله ممکن است تأثیرات ناخواسته‌ای بر رشد استخوان آنها داشته باشد و مشکلاتی در آینده ایجاد کند.
  2. تاثیر بر لثه

    • لثه کودکان نسبت به لثه‌های بزرگتران سرشار از سلول‌های نرم است. عمل جراحی ایمپلنت ممکن است بر لثه و بافت نرم دهان تأثیر بگذارد و مشکلاتی مانند التهاب، خونریزی یا ناراحتی در آن ها ایجاد کند.
  3. نگهداری

    • کودکان ممکن است در مراقبت از دندان‌های خود به مشکل مواجه شوند. نگهداری منظم و بهداشت دهان در ایمپلنت‌ها مهم است تا عفونت‌ها و مشکلات دیگری پیش نیاید.
  4. تاثیرات روانی

    • عمل جراحی ایمپلنت ممکن است بر روان کودکان تأثیر گذار باشد. برخی از کودکان ممکن است با مسائل روانی مواجه شوند و یا احساس ناامنی کنند.
  5. تغییرات جسمانی

    • تغییراتی که ایمپلنت‌ها در ظاهر دهان ایجاد می‌کنند ممکن است در برخی از کودکان باعث کاهش اعتماد به نفس یا مشکلات اجتماعی شوند.

به طور کلی، عمل جراحی ایمپلنت در کودکان به دلیل مسائل رشدی و فیزیولوژیکی به طور معمول توصیه نمی‌شود مگر اینکه شرایط خاص ویژه‌ای وجود داشته باشد که نیاز به ایمپلنت را ضروری کند. همواره باید با دندان‌پزشک کودکان و تیم درمانی مشورت کرده و تصمیمات مناسبی را بر اساس شرایط کودک گرفت.

پایین ترین سن برای کاشت دندان

خوشبختانه کودکان رشد می‌کنند و زمانی که رشد فک‌شان کامل شد، دندانپزشک می‌تواند جراحی کاشت دندان را انجام دهد. کمترین سن برای کاشت دندان در دختران ۱۵ سال و برای پسران ۱۷ سال است. چون رشد زنان معمولاً زودتر از مردان به اتمام می‌رسد، کاشت دندان دختران را می‌توان در سن پایین‌تر انجام داد. البته دندانپزشک باید آماده بودن فک را قبل از تصمیم‌گیری نهایی تایید کند.

جایگزین‌های ایمپلنت برای کودکان

والدین می‌توانند مناسب‌ترین روش را از میان روش‌های مختلف برای جایگزینی دندان غائب فرزندشان و دوباره زیبا کردن لبخند او انتخاب کنند. در ادامه راه‌های مختلف جایگزینی دندان غائب را توضیح می‌دهیم.

فلیپر

وسیله‌ای متحرک است که فضای خالی مربوط به دندان غائب را پر می‌کند. فلیپر ظاهری طبیعی دارد و فرقی با دندان خود بیمار ندارد. فلیپر در اصل نوعی دندان مصنوعی تکه‌ای است که به راحتی می‌توان آن را درآورد و دوباره در جای خود قرار داد.

متاسفانه اکثر بیماران هنگام در دهان داشتن فلیپر احساس ناراحتی می‌کنند. بیماران از درد شکایت دارند و خطر عفونت کردن لثه، به دلیل برداشتن و گذاشتن فلیپر وجود دارد.

فلیپر سبک نیز هست و این سبکی و ظریف بودن آن را شکننده می‌کند، و اگر بیمار به خوبی از فلیپر مراقبت نکند، فلیپر به راحتی می‌شکند. به علاوه چون فیلپر لثه‌ها را می‌پوشاند، بزاق نمی‌تواند لثه‌ها را تمیز کند.

دندان‌های شیری هم نیاز به جایگزین دارند؟

دندان دائمی درمی‌آید و جایگزین دندان غائب می‌شود. اگر دندان غائب شیری است، نیاز به اقدام خاصی نمی باشد و کافی است والدین و کودک صبر کنند تا فرایند طبیعی درآمدن دندان دائمی انجام شود.

ایمپلنت دندان برای بزرگسالان و نوجوانان در چه شرایطی مناسب می باشد؟

ایمپلنت دندان برای بزرگسالان و نوجوانان در چه شرایطی مناسب می باشد؟

ایمپلنت دندانی انتخابی هوشمندانه برای کلیه‌ی بزرگسالانی می باشد که به دلیل از دست دادن دندان در اثر عفونت، پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی یا نداشتن مادرزادی دندان نیاز به روشی برای جایگزینی دندان غایب دارند. کاشت دندان، پس از تمام شدن رشد و نمو صورت برای نوجوانان نیز مناسب است؛ رشد دختران و پسران به ترتیب در ۱۶ و ۱۸ سالگی کامل می‌شود.

مزایای کاشت دندان

ایمپلنت دندان در مقایسه با جایگزین‌های دیگری مثل دندان مصنوعی و بریج از مزایای زیر برخوردار است:

این ایمپلنت دندان احساس و ظاهری ایده‌آل ایجاد می‌کند: ایمپلنت دندان ظاهر، احساس، اندازه و عملکردی مثل دندان طبیعی دارد. ایمپلنت در حقیقت آن‌قدر راحت می باشد که بیمار اصلاً به آن فکر نمی‌کند.

این ایمپلنت را می‌توان مثل بقیه‌ی دندان‌ها مسواک زد و نخ کشید و برای تمیز کردن آن نیازی به درآوردن آن از دهان نیست. به علاوه ایمپلنت صورت و لبخند را مثل گذشته زیبا می‌کند و مشکلاتی مثل افتادگی صورت، به دلیل نبود دندان را برطرف می‌کند.

ماندگاری و دوام ایمپلنت

اگر از ایمپلنت به خوبی مراقبت کنید، چندین دهه بدون مشکل در دهان‌تان باقی خواهد ماند. ترمیم‌های دیگر، مانند انواع بریج دندانی و دندان مصنوعی، باید هر ۱۰ ـ ۵ سال یکبار عوض گردد و بنابراین در درازمدت نیاز به صرف وقت و هزینه بیشتری دارد.

ارتقاء اعتماد به نفس

ایمپلنت دندان محکم می باشد و هنگام حرف زدن، غذا خوردن یا خندیدن درنمی‌آید و حرکت نمی‌کند. به علاوه ایمپلنت کمترین اختلالی را در حرف زدن ایجاد نمی‌کند.

بنابراین بیمار آرامش خاطر دارد و می‌تواند غذاهای مورد علاقه خود را در کمال آسودگی بخورد، به شیوایی صحبت کند، فعال باشد و لبخندی به پهنای صورت به لب بیاورد.

ایمپلنت از استخوان صورت محافظت می‌کند و دندان‌ها را سالم و مرتب نگه می‌دارد، باقی ماندن فضای خالی در دهان، پس از دست دادن یک یا چند دندان مشکلاتی مانند تحلیل استخوان فک را به دنبال دارد.

ایمپلنت تنها روش جایگزینی دندان می باشد که رشد استخوان را تحریک می‌کند و از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند. بنابراین در اولین فرصت بعد از دست دادن دندان برای کاشت دندان اقدام کنید تا با مشکل تحلیل استخوان مواجه نشوید. به علاوه کاشت دندان نیازی به تراش دادن دندان‌های مجاور برای نگه داشتن بریج یا متصل کردن دندان مصنوعی تکه‌ای ندارد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *